Gå til innhold

Klarer kvinner med asperger seg bedre i livet enn menn med asperger?


gråstein

Anbefalte innlegg

Det kan virke som om det er langt flere av kvinnene som har partner, barn, familie, jobb og et sosialt liv. Langt flere av mennene lever alene med minimal sosial kontakt.

Det er mitt inntrykk etter å ha deltatt på diverse asperger-forum og facebook-grupper over flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror kanskje kvinner med asperger prøver mye hardere å passe inn. Men jeg har ikke et inntrykk av at det er flere kvinner som klarer seg bra, enn menn. Syns det er overraskende mange menn som lever i forhold. Selv forstår jeg ikke hvordan noen av dem får det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, gråstein skrev:

Det kan virke som om det er langt flere av kvinnene som har partner, barn, familie, jobb og et sosialt liv. Langt flere av mennene lever alene med minimal sosial kontakt.

Det er mitt inntrykk etter å ha deltatt på diverse asperger-forum og facebook-grupper over flere år.

Jeg ville trodd at det var omvendt, at menn greide seg bedre enn kvinner. Samfunnet har en slags forventning om at kvinner skal være intuitive, kommunikative, varme og emosjonelle mødre/kjærester, og dette er vrient å innfri for en med asberger. Menn derimot slipper unna med mer "kløneri", og man sier bare "typisk mann" om en mann ikke fikser relasjoner eller blir for oppslukt i seg og sitt.

Jeg kjenner flere fra en tidligere jobb og fra et tidligere nabolag med asberger syndrom, og faktisk er det ingen av dem som har greid å opprettholde parforholdet. Det er imidlertid forholdene med asbergermenn og NT-kvinner som har greid seg best/lengst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 13.3.2018 den 15.18, gråstein skrev:

Det kan virke som om det er langt flere av kvinnene som har partner, barn, familie, jobb og et sosialt liv. Langt flere av mennene lever alene med minimal sosial kontakt.

Det er mitt inntrykk etter å ha deltatt på diverse asperger-forum og facebook-grupper over flere år.

Hvilke grupper og forum er det? Jeg kjenner bare til en. 

Anonymkode: 158ee...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 13.3.2018 den 20.34, Kayia skrev:

Jeg ville trodd at det var omvendt, at menn greide seg bedre enn kvinner. Samfunnet har en slags forventning om at kvinner skal være intuitive, kommunikative, varme og emosjonelle mødre/kjærester, og dette er vrient å innfri for en med asberger. Menn derimot slipper unna med mer "kløneri", og man sier bare "typisk mann" om en mann ikke fikser relasjoner eller blir for oppslukt i seg og sitt.

Jeg kjenner flere fra en tidligere jobb og fra et tidligere nabolag med asberger syndrom, og faktisk er det ingen av dem som har greid å opprettholde parforholdet. Det er imidlertid forholdene med asbergermenn og NT-kvinner som har greid seg best/lengst.

Det tenker jeg også. En normal kvinne er nok i bedre stand til å tilpasse seg en asberger mann enn omvendt. Menn forventer nok at kvinner i forhold tilpasser seg dem mer enn omvendt. Bare tenk på hvoran det var før i tiden....

Anonymkode: 158ee...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/13/2018 den 20.34, Kayia skrev:

Jeg ville trodd at det var omvendt, at menn greide seg bedre enn kvinner. Samfunnet har en slags forventning om at kvinner skal være intuitive, kommunikative, varme og emosjonelle mødre/kjærester, og dette er vrient å innfri for en med asberger. Menn derimot slipper unna med mer "kløneri", og man sier bare "typisk mann" om en mann ikke fikser relasjoner eller blir for oppslukt i seg og sitt.

Jeg kjenner flere fra en tidligere jobb og fra et tidligere nabolag med asberger syndrom, og faktisk er det ingen av dem som har greid å opprettholde parforholdet. Det er imidlertid forholdene med asbergermenn og NT-kvinner som har greid seg best/lengst.

Nå tenker jeg også på ting som utdanning, jobb og vennskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, gråstein skrev:

Nå tenker jeg også på ting som utdanning, jobb og vennskap.

Alle jeg kjenner med asberger har høy, til dels svært høy utdannelse og er faglig flinke, rent teknisk. Jeg er litt usikker på om de har nære venner, men alle har bekjente. En av dem er ganske sosial av seg også, uten at jeg tror han har så mage nære venner.

Jeg kjenner dessuten ei med autisme (jeg vet at alt heter autismespekteret nå), og hun har ingen mulighet til å fungere i hverdagen uten vesentlig hjelp. Hun har ingen utdannelse eller selvstendig vennskapskrets heller. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kayia skrev:

Alle jeg kjenner med asberger har høy, til dels svært høy utdannelse og er faglig flinke, rent teknisk.

Jeg tror ikke din bekjentskapskrets er helt representativ. I følge autismeforeningen står 2/3 av aspergere utenfor det ordinære arbeidslivet. 60% lider også av til dels alvorlige psykiske problemer. En svært høy andel er ensomme.

Endret av gråstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg tror menn er mindre kresne på partnervalg enn kvinner. Generelt. Asberger vet jeg ikke så mye om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Jeg tror menn er mindre kresne på partnervalg enn kvinner. Generelt.

Ingen tvil, kvinner sikter alltid høyere på den sosioøkonomiske skalaen ved valg av partner.

Kvinner med asbergers har lettere for å få seg mann og familie i kraft av at de er kvinner. en mann trenger ikke en kvinne med høy utdanning og som har god jobb osv. En mann må ha mange flere kvaliteter enn en kvinne for å bli attraktiv på markedet og sliter derved mer enn kvinner.

 

7 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Asberger vet jeg ikke så mye om.

Jenter/kvinner er flinkere å lære seg de sosiale reglene og klarer mer å kamuflere sin aspergers enn gutter/menn.

Anonymkode: 2fb49...200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns det er overaskende mange av kvinnene jeg har sett på nett som har flust av venner og kjærester.

Jeg tror nok det er mye overdiagnostisering ute å går.

Anonymkode: 0979b...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er dame med asperger, er veldig selvstendig og ressurssterk. Flink og nøye både praktisk og teoretisk, men blir nok sett på som noe sær av andre. Har vært i noen forhold opp gjennom årene, men det er noe jeg takler dårlig og ikke er særlig god på. Det er nok mest fordi jeg blir fryktelig sliten av alle krav og forventninger de har hatt til meg, eller som jeg har trodd at de hadde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 18.3.2018 den 1.25, double skrev:

Jeg er dame med asperger, er veldig selvstendig og ressurssterk. Flink og nøye både praktisk og teoretisk, men blir nok sett på som noe sær av andre. Har vært i noen forhold opp gjennom årene, men det er noe jeg takler dårlig og ikke er særlig god på. Det er nok mest fordi jeg blir fryktelig sliten av alle krav og forventninger de har hatt til meg, eller som jeg har trodd at de hadde. 

På hvilken måte er du flink og nøye praktisk og teoretisk?

Anonymkode: 0979b...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...