Gå til innhold

Kan man endre personlighet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, det er mulig å endre sin personlighet. Det krever at en vil det selv, at en aksepterer at det er hard arbeid over lang tid, og det hjelper å ha en god behandler.

Om en tenker seg et personlighetstrekk på en skala som har et tenkt midtpunkt, tror jeg ikke det er mulig å komme over på den andre siden av midten. Det er sannsynligvis heller ikke nødvendig/ønskelig. Men om en ligger langt ut mot sidene, er det fint mulig å bevege seg mot midten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, kupton skrev:

Ja, det er mulig å endre sin personlighet. Det krever at en vil det selv, at en aksepterer at det er hard arbeid over lang tid, og det hjelper å ha en god behandler.

Om en tenker seg et personlighetstrekk på en skala som har et tenkt midtpunkt, tror jeg ikke det er mulig å komme over på den andre siden av midten. Det er sannsynligvis heller ikke nødvendig/ønskelig. Men om en ligger langt ut mot sidene, er det fint mulig å bevege seg mot midten.

Hva legger du i hardt arbeid? 

Anonymkode: e4a15...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Man kan få en skade så det er vanskelig å uttrykke personlighet tror jeg. Negativ personlighet er vel egentlig bare en personlig feil og vi kan alle gjøre feil.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Janus30. Man kan  ikke endre personlighet.

Psykdom er psykdom, når man har det bra «blir man mer segselv igjen», blir man ikke det er det psykdommen som gjør det. Det er jo derfor jeg tror alle vil ha hjelp når man sliter, for man vil bli frisk og finne tilbake til den man er. Men folk rundt en kan oppfatte det som at man endrer personlighet, fordi de ikke vet bedre. 

Negativitet kan slik jeg har forstått det i allefall, henge mye sammen med depresjon.

Endret av MMT123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis en ikke kan endre personlighet, er all behandling av personlighetsforstyrrelser bortkastet.

Dere bør søke å tilegne dere litt kunnskap, ikke bare synse, før dere uttaler dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎14‎.‎03‎.‎2018 den 8.12, AnonymBruker skrev:

Hva legger du i hardt arbeid? 

Anonymkode: e4a15...679

Lagt på vei det samme som trening hos en idrettsutøver. En må møte til alle timer (treninger), en må gjøre hjemmeoppgavene, en må tenke på målet og handle deretter hver dag i gode og onde dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kupton skrev:

Hvis en ikke kan endre personlighet, er all behandling av personlighetsforstyrrelser bortkastet.

Dere bør søke å tilegne dere litt kunnskap, ikke bare synse, før dere uttaler dere.

Personlighetsforstyrrelser er jo en psykisk sykdom? At man kan endre personlighetstrekk er en ting, men hele personligheten tviler jeg sterkt på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, MMT123 skrev:

Personlighetsforstyrrelser er jo en psykisk sykdom? At man kan endre personlighetstrekk er en ting, men hele personligheten tviler jeg sterkt på

Det er vel ikke en sykdom, men lidelse..

Anonymkode: e4a15...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke en sykdom, men lidelse..

Anonymkode: e4a15...679

Ok lidelse. Hva er egentlig forskjellen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jeg tror man kan endre personlighet, jeg har endret meg. Før gråt jeg veeeldig mye og var veldig sårbar, nå gråter jeg ikke lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, MMT123 skrev:

Personlighetsforstyrrelser er jo en psykisk sykdom? At man kan endre personlighetstrekk er en ting, men hele personligheten tviler jeg sterkt på

Joda, men personlighetsforstyrrelser er i grunn bare for mange uhensiktsmessige personlighetstrekk. Så det er jo en del av personligheten til et menneske. Noe man faktisk kan endre. 

Anonymkode: fb985...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, MMT123 skrev:

Personlighetsforstyrrelser er jo en psykisk sykdom? At man kan endre personlighetstrekk er en ting, men hele personligheten tviler jeg sterkt på

I min forståelse av ordet "endre" betyr ikke det en total utbytting av det gamle og erstatte det med en helt ny. F.eks kan en endre kurs fra 90 grader til 100 grader. Så ja, en kan absolutt endre personligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kupton skrev:

I min forståelse av ordet "endre" betyr ikke det en total utbytting av det gamle og erstatte det med en helt ny. F.eks kan en endre kurs fra 90 grader til 100 grader. Så ja, en kan absolutt endre personligheten.

Jeg burde kanskje ha uttalt meg tydeligere om hva jeg mener. Så da prøver jeg på det. 

Jeg er selvfølgelig ikke uenig i at man kan endre sin atferd og handlingsmønster gjennom målrettet innsats. Det er et faktum at det er mulig. Ingen vits å protestere. 

I mitt hode er det imidlertid et skille mellom personlighet på den ene siden, og atferd/handling på den andre siden. Jeg liker å se på atferd og handling som personlighetens uttrykksform. Det du gjør og hvorfor springer ut av noe dypere, som for meg er personligheten.

Den forståelsen jeg har av konseptet personlighet (hos voksne), er at det dreier seg om noe forholdsvis stabilt. Jeg ser på den som selve opphavet til våre tanker om rett og galt, til våre faktiske valg, og til hvordan vi behandler andre. Det er dette opphavet jeg tviler på kan erstattes med et genuint nytt og annerledes opphav.

Jeg skal ikke påstå at det er umulig, men jeg tror at jeg personlig ville hatt store utfordringer med å tilegne meg et nytt eksistensgrunnlag for de tanker, følelser og handlinger som gjør meg til meg.

Man kan stoppe potensiell uhensiktsmessig atferd fra å komme til uttrykk, og erstatte den med noe som gir gevinst for både individ og omgivelser. Man kan lære seg å forebygge en bestemt reaksjon på en bestemt trigger. Man kan gjøre mer av noe og mindre av noe. Jeg bare klarer ikke å tilskrive denne typen endringer fullt og helt til forandringer i selve personligheten. 

Skal man forandre på det som er min forståelse av personlighet, må man forandre på tankens og handlingens beveggrunner. Det er sikkert mulig, men jeg tror det er usedvanlig vanskelig. 

Jeg håper dette var oppklarende☺ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Janus30 skrev:

Det er dette opphavet jeg tviler på kan erstattes med et genuint nytt og annerledes opphav.

Det er ikke snakk om å erstatte med noe genuint nytt og annerledes. Her var det snakk om å endre.

Du har selvsagt lov til å ha din egen forståelse av personlighet, men på et psykiatriforum synes jeg det er greiest at vi har den forståelsen som finnes i de to ledende diagnosesystemer ICD-10 og DSM-5. I begge disse tar en meget stor hensyn til adferd når en beskriver/definerer personlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kupton skrev:

Det er ikke snakk om å erstatte med noe genuint nytt og annerledes. Her var det snakk om å endre.

Du har selvsagt lov til å ha din egen forståelse av personlighet, men på et psykiatriforum synes jeg det er greiest at vi har den forståelsen som finnes i de to ledende diagnosesystemer ICD-10 og DSM-5. I begge disse tar en meget stor hensyn til adferd når en beskriver/definerer personlighet.

Beklager. Skal skjerpe meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777

De skrev i epikrisene mine at jeg hadde umodne og ustabile trekk i min personlighetsstruktur eller noe sånt og senere at jeg hadde ustabile og umodne trekk (i manisk fase). Slike ord ville jeg ikke ha om meg selv skrevet, så jeg jobbet enormt hardt med meg selv og nå skriver de det ikke lenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men personlighetsforstyrrelser er i grunn bare for mange uhensiktsmessige personlighetstrekk. Så det er jo en del av personligheten til et menneske. Noe man faktisk kan endre. 

Anonymkode: fb985...822

Jeg skjønner hvor du vil hen, men jeg tenker mer at personligheten er grunnverdiene hos ett menneske, forskjell på rett og galt, den «indre stemmen». Dette kan slå ut uhensiktsmessig ved f.eks pf/angst/depresjon mange kan oppleve selvforakt etc ved psykiske lidelser etc fordi de «forstyrrer» ens fremtreden til verden og gir feiler utrykk ift hvem man er. Ett eks. Angst: man kan bli oppfattet som selvfokusert, overlegen, uengasjert etc. Så er man i utgangspunktet ikke slik, man er glad i mennesker, ønsker å være tilstede, har også kanskje stor omsorg for andre og bryr seg, men at dette blir hemmet av angsten og ikke kommer til uttrykk. Ang pf så kan uhensiktsmessige reaksjoner for hvilket verdigrunnlag man har også komne til uttrykk. Og det er jo en av grunnene til at man kan få profesjonell hjelp. Derfor mener jeg det er viktig å skille mellom personlighet og og det som kommer til utrykk gjennom psykisk sykdom/lidelser.

20 timer siden, kupton skrev:

I min forståelse av ordet "endre" betyr ikke det en total utbytting av det gamle og erstatte det med en helt ny. F.eks kan en endre kurs fra 90 grader til 100 grader. Så ja, en kan absolutt endre personligheten.

Jeg er enig med deg i det ang «endre»(og din forståelse av ordet «endre»)   ift personlighetstrekk, men det kreves mye selvinnsikt og en kjempe innsats fra en voksen å kunne endre, men å endre hele personligheten det tviler jeg på som sakt. (Jeg skiller mellom personlighet og personlighetstrekk) Barn og unge derimot som er under utvikling blir en helt annen sak. 

Endret av MMT123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må i hvert fall først definere hva en mener med personlighet. Jeg for min del merker at jeg har forandret meg veldig med alderen, men jeg er og har alltid vært  "meg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...