Gå til innhold

Endorax


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har gentype ssri ikke funker på meg. Psykiater sa at endorax eller effexor var eneste alternativer. Stemmer det? Da tok hun i betraktning at jeg ikke kan ha bivirkning med vektøkning.

Noen som har erfaring med endorax? Sliter myye med angst og uro. Deprimert og "flat" og alt er grått veldig ofte/mye.

Anonymkode: 3be1d...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Edronax. Lite virksom. Mye bivirkninger. Brukes derfor nesten ikke. 

Anonymkode: f75ea...a60

Ok.. vet du om det finnes noen ad som har vist seg å fungere på de som ikke har virkning av ssri? 

Anonymkode: 3be1d...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er dere flere som skriver om dette her? Det ble nettopp (i løpet av det siste dager) gitt et langt svar på dette).

Anonymkode: f75ea...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir jeg faktisk forbanna på legen din!

»Tåler ikke SSRI, men trenger serotonin, nei vet du hva, da skriver vi ut noe som påvirker en helt annen nevrotransmitter»

Det er så klønete at jeg ikke har ord. Edronax fungerer BARE hvis du har klare symptomer på å mangle noradrenalin. Mot det meste annet blir man bare verre.

Bruk f.eks Aurorix, så skal du se du blir bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FjellOgDalar

Jeg henger meg på ISW. Hvorfor ikke høre om Aurorix kan brukes? Eller Wellbutrin? Skjønner ikke helt det med Efexor, for det er jo et preparat som også virker på serotonin i tillegg til noradrenalin. Hva med eldre typer antidepressiver (trisykliske, som f.eks. Sarotex). Det skal sies at jeg ikke vet så mye om hvordan sistnevnte kan funke på vekta. Går jo an å be om en second opinion hos en annen psykiater kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 timer siden, issomethingwrong skrev:

Her blir jeg faktisk forbanna på legen din!

»Tåler ikke SSRI, men trenger serotonin, nei vet du hva, da skriver vi ut noe som påvirker en helt annen nevrotransmitter»

Det er så klønete at jeg ikke har ord. Edronax fungerer BARE hvis du har klare symptomer på å mangle noradrenalin. Mot det meste annet blir man bare verre.

Bruk f.eks Aurorix, så skal du se du blir bedre.

Det var jammen bra jeg skrev inn her..tror jeg får ringe i dag å høre ang aurorix. Vet ikke helt hva det innebærer ang den gentypen..

Anonymkode: 3be1d...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, issomethingwrong skrev:

Her blir jeg faktisk forbanna på legen din!

»Tåler ikke SSRI, men trenger serotonin, nei vet du hva, da skriver vi ut noe som påvirker en helt annen nevrotransmitter»

Det er så klønete at jeg ikke har ord. Edronax fungerer BARE hvis du har klare symptomer på å mangle noradrenalin. Mot det meste annet blir man bare verre.

Bruk f.eks Aurorix, så skal du se du blir bedre.

Du burde ta legeutdanning, du vile blitt en utmerket lege 😀👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var jammen bra jeg skrev inn her..tror jeg får ringe i dag å høre ang aurorix. Vet ikke helt hva det innebærer ang den gentypen..

Anonymkode: 3be1d...186

Betyr det at hjerna mi har problemer med å ta opp serotonin?

Anonymkode: 3be1d...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, issomethingwrong skrev:

Her blir jeg faktisk forbanna på legen din!

»Tåler ikke SSRI, men trenger serotonin, nei vet du hva, da skriver vi ut noe som påvirker en helt annen nevrotransmitter»

Det er så klønete at jeg ikke har ord. Edronax fungerer BARE hvis du har klare symptomer på å mangle noradrenalin. Mot det meste annet blir man bare verre.

Bruk f.eks Aurorix, så skal du se du blir bedre.

Det står i prøvesvaret: "ssri panel; påviste genotyper innebærer økt risiko for mangelfull effekt og bivirkninger av zoloft og andre ssri". Genotypen s/s (kort/kort) tilsier nedsatt uttrykk av serotonintransportøren. Bruk av legemidler som hemmer reopptak av serotonin er derfor lite rasjonelt".

Kan noen forklare dette til meg litt mer forståelig så vil det bety mye😊

Anonymkode: 3be1d...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står i prøvesvaret: "ssri panel; påviste genotyper innebærer økt risiko for mangelfull effekt og bivirkninger av zoloft og andre ssri". Genotypen s/s (kort/kort) tilsier nedsatt uttrykk av serotonintransportøren. Bruk av legemidler som hemmer reopptak av serotonin er derfor lite rasjonelt".

Kan noen forklare dette til meg litt mer forståelig så vil det bety mye😊

Anonymkode: 3be1d...186

Legen som rekvirerte prøvene foreslo cymbalta. Kan den være fin ved dette?

Anonymkode: 3be1d...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Jeg henger meg på ISW. Hvorfor ikke høre om Aurorix kan brukes? Eller Wellbutrin? Skjønner ikke helt det med Efexor, for det er jo et preparat som også virker på serotonin i tillegg til noradrenalin. Hva med eldre typer antidepressiver (trisykliske, som f.eks. Sarotex). Det skal sies at jeg ikke vet så mye om hvordan sistnevnte kan funke på vekta. Går jo an å be om en second opinion hos en annen psykiater kanskje?

Legen som rekvirerte blodprøvene foreslo cymbalta men det avviste psykiateren...hun sa at det var fordi den også går på serotonin..så jeg er bare forvirra nå. 

Anonymkode: 3be1d...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
13 minutes ago, AnonymBruker said:

Legen som rekvirerte blodprøvene foreslo cymbalta men det avviste psykiateren...hun sa at det var fordi den også går på serotonin..så jeg er bare forvirra nå. 

Anonymkode: 3be1d...186

Kanskje fordi den virker som et SSRI + SNRI?

Enig med FjellOgDalar, bortsett fra at jeg ikke ville benyttet Wellbutrin ved samtidig angstproblematikk. 

Aurorix ville vært det første jeg forsøkte. 

Anonymkode: c47b0...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er ikke at du ikke får hjelp av serotonerge legemidler, men at du må bruke et serotonergt legemiddel som ikke påvirker reopptaket av serotonin.

Du kan bruke Aurorix (som påvirker nedbrytningen, men ikke reopptaket av serotonin).

Du kan bruke (selektive) serotoninagonister (f.eks Buspiron og Brintellix - sistnevnte har også effekt som et SSRI men ikke utelukkende dette).

Du kan bruke Tolvon eller Remeron, som også har en viss serotonerg effekt (men obs! vektkontroll)

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MxxM skrev:

Du burde ta legeutdanning, du vile blitt en utmerket lege 😀👍

Det ville han på alle plan👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...