Gå til innhold

Mistet mensen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hadde mensen i januar 10 dager for sent i forhold til vanlig syklus. Februar kom ingen mens og jeg er nå 6 dager over forventet mens i mars i forhold til normal syklus. Graviditetstesten er negativ. Hva kan dette komme av? 

Sluttet på p-piller for ett år siden. Vi er ikke aktive prøvere men veldig glade hvis det skjer men har det ikke travelt om det ikke skjer med det første. 

Vurderer å begynne på pillen igjen for å se om jeg kan få regelmessig syklus igjen før jeg slutter igjen. er det en god ide? Eller bør jeg bare vente og se?

 

Anonymkode: 32635...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vurderer å begynne på pillen igjen for å se om jeg kan få regelmessig syklus igjen før jeg slutter igjen.

Man har vel ingen "fullverdig" syklus mens man går på p-piller, den skrur jo av eggløsningen.  Blødningen er "konstruert", slik at syklusen virker helt regelmessig, uten at det har noen betydning for hva som skjer når du slutter.  Så jeg tror ikke det er noe poeng.  Men jeg har egentlig ikke peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Dessverre mangler det en del opplysninger om deg. Hvor gammel er du? Hvor lenge brukte du p-pille? Er du ellers frisk?

Under bruk av p-pille hemmes eggløsning. Eggløsning er resultat av et nøye innarbeidet samspill mellom hypofyse og eggstokk. Dette samspillet blokkeres av p-pillen, og det stopper eggløsningen. Så å starte på p-pillen igjen vil bare gjøre det verre. Alle vil få ‘normal syklus’ på p-pille (også kvinner langt etter overgangsalderen som får p-pille). Jeg vil anbefale deg å se det an. Har du ikke fått menstruasjon i løpet av tre måneder, kan du søke lege. Les svar i denne linken:Uteblitt mens etter ppille-slutt (4 mnd siden).

Vennlig hilsen Mette

PS Laban er ganske godt oppdatert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Dessverre mangler det en del opplysninger om deg. Hvor gammel er du? Hvor lenge brukte du p-pille? Er du ellers frisk?

Under bruk av p-pille hemmes eggløsning. Eggløsning er resultat av et nøye innarbeidet samspill mellom hypofyse og eggstokk. Dette samspillet blokkeres av p-pillen, og det stopper eggløsningen. Så å starte på p-pillen igjen vil bare gjøre det verre. Alle vil få ‘normal syklus’ på p-pille (også kvinner langt etter overgangsalderen som får p-pille). Jeg vil anbefale deg å se det an. Har du ikke fått menstruasjon i løpet av tre måneder, kan du søke lege. Les svar i denne linken:Uteblitt mens etter ppille-slutt (4 mnd siden).

Vennlig hilsen Mette

PS Laban er ganske godt oppdatert!

Takk for svar. 

Jeg er 29 år gammel og gikk vell på pillen i 7-8 år før jeg sluttet for et år siden. Mensen ble raskt stabil etter jeg sluttet. Er ellers frisk. 

Begynte på pillen når jeg hadde lavt stoffskifte ettersom mensen var veldig uregelmessig. Tenkte derfor om det kunne hjelpe nå også. Selv om jeg vet stoffskiftet er normalt. Det ble nettopp målt. 

Anonymkode: 32635...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Takk for opplysninger. Jeg gjentar at syklus alltid vil bli normal på p-piller, men det skjuler problemet og hemmer kroppen i selv å ordne opp. Det kan derfor være betenkelig å starte med p-piller hos unge jenter som ikke har fått innarbeidet samspillet mellom hypofyse (hjernen) og eggstokk. Hvis du ikke har hatt menstruasjon på tre måneder, bør du ta kontakt med fastlegen og få målt disse hormonene: østradiol, FSH, LH, prolaktin og evt testosteron og SHBG. Stoffskiftet er tilsynelatende i orden.

Hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...