Gå til innhold

Ustabil syklus etter p-pilleslutt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Etter å ha gått på p-piller i ca. 5 år sluttet jeg på de i mai i fjor. Gikk da på loette (hadde tidligere gått på mercilon og cerazette). Når jeg brukte cerazette fikk jeg forferdelig uren hud, (skjønte at dette kunne være en bivirkning av cerazette), og nå, over 1 år etter at jeg sluttet på cerazette sliter jeg fortsatt med litt kviser og mye røde prikker i ansiktet og på ryggen. Jeg har heller ikke fått en stabil syklus etter at jeg sluttet på p-pillene (varierer mellom 21-45 dager), og nå har jeg ikke hatt mensen siden midten av januar. Det har nå gått 10 måneder siden jeg sluttet på p-pillene, er det grunn til å ta kontakt med lege, eller skal jeg vente og se om det stabiliserer seg? Hvor lang tid kan det ta før syklusen stabiliserer seg? Er det normalt å slite med kviser/røde prikker i lang tid etter p-pille slutt? Jeg har aldri slitt med uren hud før. 

Jeg hadde ikke stabil syklus før jeg startet på p-pillene og er nå 24 år. 

Anonymkode: 7fd0d...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hos de fleste vil syklus stabilisere seg kort tid etter stopp med p-pille (1-2 måneder). Hos noen skjer det ikke, og det kan skyldes at de har en hormonforstyrrelse så det dannes for mye mannlig hormon og hvor eggløsning hemmes. Den vanligste årsak er tilstanden PCOS, se de siste to tråder på dette forum. Ved PCOS er det vanlig med uren hud. Det vil være en god ide å få en utredning hos din fastlege, evt henvising til gynekolog.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...