Gå til innhold

Tørr skjede


Solstråle1

Anbefalte innlegg

Solstråle1

Hei! Jeg bor i Spania og var til vanlig gynekologisk undersøkelse. Legen konstaterte at jeg hadde tørr skjede, noe jeg ikke var oppmerksom på. Jeg ble satt på en kur via injeksjoner (plastholder med gelé uten hormoner) som føres inn i vagina og geleen klemmes ut hver kveld i 1 - 1 1/2 måned.

Jeg har nå kun tatt 20 slike "injeksjoner" (altså i 20 kvelder på rad). Den siste tiden vil imidlertid ikke denne geleen bli igjen inne i skjeden, men renner ut igjen. Jeg sover med kliss våt pysjbukse, noe som er svært ubehagelig. Er dette et tegn på at kuren er over og at jeg p.t. ikke trenger å tilføre kroppen mer gelé? Jeg har dessverre ikke lært meg tilstrekkelig spansk til at vi hadde en god dialog rundt dette - dessuten følte jeg at hun ikke syntes det var så komfortabelt å snakke om mitt "problem".

Medisinen heter MucoGyne, der hyaluronic acid er den viktigste komponenten. På forhånd takk for hjelpen! Hilsen Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvor gammel er du? Når hadde du siste menstruasjon? Har du hatt problemer fra skjeden med f.eks. sårhet ved samleie eller utflod?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg var deg ville jeg bedt administrator om å slette egetnavnet som brukernavn, og heller lage et nick. Du velger selv hva nicket skal være, men som overalt ellers gjelder vanlige passordregler - det er lurt at det ikke peker direkte tilbake på deg.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har ikke fått tilleggsopplysninger fra deg om alder og evt overgangsalder, men prøver å svare likevel.

Tørr skjede er et vanlig fenomen hos kvinner noen tid etter menopausen (siste menstruasjon), det forekommer hos ca halvparten av kvinner over 60 år. Tørr skjede kan også være til stede under ammeperioden, før menstruasjon (og hormonproduksjon) kommer tilbake. Noen kvinner kan også være plaget under bruk av p-piller. Tørr skjede er ikke noe som bør behandles, med mindre det er symptomer. Symptomer er sårhet ved samleie, evt med småblødning etter samleie, kløe og utflod.

Østrogen lokalt i skjeden er sikreste behandling og kan brukes av alle, men noen foretrekker østrogenfri preparater.

PÅ det norske markedet finnes tilsvarende produkter som du bruker,  f.eks. Replens hvor det er en utgave som bare skal brukes en gang i måneden.

Jeg finner på nettet et produkt, Repadina som er en stikkpille (vagitorie). De anbefaler:

Vi anbefaler, at du bruker en vagitorie om natten de første 10 dagene. I alvorligere tilfeller anbefales det å bruke Repadina plus i 20 dager. Deretter benyttes Repadina plus efter behov, f.eks. 2-3 ganger i uken. Produktet kan uten risiko brukes så lenge du har behov.

Det er altså ikke en kur, men en behandling du fortsatt må bruke, hvis du har behov.

Tørr skjede uten symptomer trenger altså ikke behandles.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Solstråle1

Hei og tusen takk for svar!!
Beklager at jeg ikke gikk tilbake for å gi informasjon. Jeg fylte 60 år nå i februar og har ikke hatt mens på drøyt 10 år.

Nei, jeg har ikke hatt problemer, verken med sårhet, kløe eller utflod.
Hilsen Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...