Gå til innhold

Kan jeg finne ut nøyaktig hvor mange uker jeg er på vei?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg gjorde en stor tabbe og rotet meg borti en fyr når jeg trodde det var slutt med han jeg egentlig holder på med. Har nå blitt gravid og jeg vet ikke hvem faren til barnet er. Jeg vet datoen jeg lå med han andre den ene gangen - som var 19 februar. 

Tok blodprøve 9 mars som viste hcg på 83 og den 14 mars var hgc på 1200. Går det an å finne ut hvor langt jeg er på vei ved hjelp av dette?  Jeg må jo vite nøyaktig også for å kunne fastslå hvem faren er. 

Om jeg ble gravid med han andre den 19 februar er jeg 4 uker på vei i morgen, men vil graviditeten regnes fra den dagen jeg hadde samleie, eller tar det noen dager før man blir gravid? Og kan man regne nøyaktig antall uker ved en innvendig ultralyd??

Anonymkode: 696af...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

En gammeldags måte å finne ut av når man ble gravid er å opplyse om når du hadde siste menstruasjon og hvordan din syklus normalt oppfører seg (antall dager fra første blødningsdag til neste første blødningsdag).

Man regner med at graviditet kan finne sted i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen, og den er igjen ca 14 dager før ventet menstruasjon.

Man regner graviditet fra 1.dag av siste menstruasjon, ikke fra dagen man ble gravid.

Det er så stor variasjon i HCG at det ikke kan brukes for å få svar på ditt spørsmål.

Ultralyd er den beste undersøkelse.

Når har du hatt samleie med den andre mulige?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har veldig uregelmessig mens. Sist jeg hadde var i midten av januar. Kan gå alt fra 4-12 uker mellom hver gang jeg har mens. 

Han andre mulige har jeg vært med kanskje hver 5 dag de siste 2 mnd.

Anonymkode: 696af...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Dette er korrigert beregning

Det er ikke lett å finne frem til befruktning med så uregelmessige menstruasjoner. Ultralyd er sikrest. Men jeg har laget er regnestykke.

HCG verdi 9.3.: 83

Hvis man regner bakover (HCG fordobles hver 2.dag)

HCG: 7.3. : 40, 5.3.: 20, 3.3. :10 og 1.3. :5 (første dag for positiv HCG)

HCG blir positiv en uke etter eggløsning ?  

Eggløsning har da vært 23.2. og mulighet for befruktning (seks dager som avsluttes eggløsningsdagen) har vært 18.-23.2.

Dette er bare veiledende, ultralyd vil være viktig.

Vennlig hilsen Mette

 

 

Endret av Mette Moen, Gynekolog
feilregning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...