Gå til innhold

Andre bipolare: føler dere dere ofte overstimulert? -Og får dere hallusinasjoner?


Gjest franklyscarlet

Anbefalte innlegg

Gjest franklyscarlet

Hei!

Jeg lurer på om flere lett får følelsen av å bli overstimulert hvis det skjer mye i hverdagen? At mennesker, lyder, lukter, gjøremål osv. kan gi en følelse av at hodet spinner, og at du til slutt "klikker" når det har nådd en grense. Når jeg sier klikker, tenker jeg feks. reseriutbrudd, angstanfall eller "depressive" anfall der en skader seg og vil dø. 

Lurer også på hvor vanlig det er med hallusinasjoner blant bipolare? Jeg har for det meste opplevd det i manisk fase, men nå fikk jeg det under forrige depresjon. Nå er jeg ganske stabil, men har begynt å få hallusinasjoner igjen, og det gjør meg bekymret. Hvorfor nå. liksom? Er det vanlig blant bp pasienter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
46 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Hei!

Jeg lurer på om flere lett får følelsen av å bli overstimulert hvis det skjer mye i hverdagen? At mennesker, lyder, lukter, gjøremål osv. kan gi en følelse av at hodet spinner, og at du til slutt "klikker" når det har nådd en grense. Når jeg sier klikker, tenker jeg feks. reseriutbrudd, angstanfall eller "depressive" anfall der en skader seg og vil dø. 

Lurer også på hvor vanlig det er med hallusinasjoner blant bipolare? Jeg har for det meste opplevd det i manisk fase, men nå fikk jeg det under forrige depresjon. Nå er jeg ganske stabil, men har begynt å få hallusinasjoner igjen, og det gjør meg bekymret. Hvorfor nå. liksom? Er det vanlig blant bp pasienter?

Til første avsnitt: For min del kommer det an på hvilken fase jeg er i. Er jeg i rolig, frisk fase, (som er det vanligste for meg) har jeg ingen spesielle vansker med slikt. I depressive faser er jeg psykisk sliten, og kan lett føle meg overstimulert. Jeg vil ikke si at jeg "klikker", men kan få trang til å skade meg og/eller vil dø. Fordi jeg rett og slett ikke orker å forholde meg til livet. I hypoman fase går ting litt for fort oppe i hodet mitt, så det hender nok oftere at andre blir "overstimulert" av meg... ;)

Jeg har type 2, og har aldri vært plaget av hallusinasjoner. Men kan jeg spørre hvilke typer/former hallusinasjoner du har? 

Jeg er ingen lege, og kan derfor ikke si noe om hvorfor du nå opplever å få hallusinasjoner igjen. Men mulig du er inne i en forverringsfase. 

Jeg opplever for tiden " drypp" av depressive plager, men det er ikke alvorlig nok til å si at jeg er deprimert. Jeg kan f.eks. plutselig skifte humør til det ekstremt dårlige hvor alt bare svartner og jeg ønsker å dø. Sånn bare helt ut av det blå. Det kan vare fra en time til flere, og så blir jeg meg selv igjen. Lurer på hvorfor jeg også, for jeg opplever meg selv som at jeg er i stabil, frisk fase. Men når disse "dryppene" kommer blir jeg redd og bekymret for om jeg er blitt deprimert og må gå til legen for å justere medisinene, og/eller legges inn. 

Kanskje kupton eller andre som har greie på slike ting kan svare oss. Hvorfor opplever du "drypp" av hallusinasjoner når du føler deg i fin form, og hvorfor opplever jeg "drypp" av sterk depressivitet når jeg ellers føler meg i fin form.? Jeg tenker at det kan bety at en forverring er i emninga for oss begge, men at medisinene vi tar klarer å holde det i sjakk. I alle fall enn så lenge...

 

Anonymkode: c47b2...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 time siden, franklyscarlet skrev:

Hei!

Jeg lurer på om flere lett får følelsen av å bli overstimulert hvis det skjer mye i hverdagen? At mennesker, lyder, lukter, gjøremål osv. kan gi en følelse av at hodet spinner, og at du til slutt "klikker" når det har nådd en grense. Når jeg sier klikker, tenker jeg feks. reseriutbrudd, angstanfall eller "depressive" anfall der en skader seg og vil dø. 

Lurer også på hvor vanlig det er med hallusinasjoner blant bipolare? Jeg har for det meste opplevd det i manisk fase, men nå fikk jeg det under forrige depresjon. Nå er jeg ganske stabil, men har begynt å få hallusinasjoner igjen, og det gjør meg bekymret. Hvorfor nå. liksom? Er det vanlig blant bp pasienter?

Schizoaffektiv her, ikke bipolar men affektiv så svinger litt. Jeg blir overstimulert fort og hjernen spinner, blir veldig sliten og urolig. Kan se lys og alt blir til snø, må bare legge meg til det går over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Til første avsnitt: For min del kommer det an på hvilken fase jeg er i. Er jeg i rolig, frisk fase, (som er det vanligste for meg) har jeg ingen spesielle vansker med slikt. I depressive faser er jeg psykisk sliten, og kan lett føle meg overstimulert. Jeg vil ikke si at jeg "klikker", men kan få trang til å skade meg og/eller vil dø. Fordi jeg rett og slett ikke orker å forholde meg til livet. I hypoman fase går ting litt for fort oppe i hodet mitt, så det hender nok oftere at andre blir "overstimulert" av meg... ;)

Jeg har type 2, og har aldri vært plaget av hallusinasjoner. Men kan jeg spørre hvilke typer/former hallusinasjoner du har? 

Jeg er ingen lege, og kan derfor ikke si noe om hvorfor du nå opplever å få hallusinasjoner igjen. Men mulig du er inne i en forverringsfase. 

Jeg opplever for tiden " drypp" av depressive plager, men det er ikke alvorlig nok til å si at jeg er deprimert. Jeg kan f.eks. plutselig skifte humør til det ekstremt dårlige hvor alt bare svartner og jeg ønsker å dø. Sånn bare helt ut av det blå. Det kan vare fra en time til flere, og så blir jeg meg selv igjen. Lurer på hvorfor jeg også, for jeg opplever meg selv som at jeg er i stabil, frisk fase. Men når disse "dryppene" kommer blir jeg redd og bekymret for om jeg er blitt deprimert og må gå til legen for å justere medisinene, og/eller legges inn. 

Kanskje kupton eller andre som har greie på slike ting kan svare oss. Hvorfor opplever du "drypp" av hallusinasjoner når du føler deg i fin form, og hvorfor opplever jeg "drypp" av sterk depressivitet når jeg ellers føler meg i fin form.? Jeg tenker at det kan bety at en forverring er i emninga for oss begge, men at medisinene vi tar klarer å holde det i sjakk. I alle fall enn så lenge...

 

Anonymkode: c47b2...f37

Kjenner meg igjen i noe av det du skriver. Jeg er også bipolar 2 med psykose.

For tiden blir jeg veldig fort sliten, da kjennes det ut som om jeg har en trafostasjon i hue. Ser også mye skygger av mennesker, mennesker som ikke er der. Jeg kan også plutselig tenke på døden som den beste løsningen. Blir fortvilet når jeg ikke tåler mer enn det jeg gjør. Skulle så gjerne vært mer i farta. For og i det hele tatt greie det jeg gjør, må jeg være mye for meg selv.  Kan feks ikke se mye på TV, da går det helt rundt i hue.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, emilie321 skrev:

Kjenner meg igjen i noe av det du skriver. Jeg er også bipolar 2 med psykose.

For tiden blir jeg veldig fort sliten, da kjennes det ut som om jeg har en trafostasjon i hue. Ser også mye skygger av mennesker, mennesker som ikke er der. Jeg kan også plutselig tenke på døden som den beste løsningen. Blir fortvilet når jeg ikke tåler mer enn det jeg gjør. Skulle så gjerne vært mer i farta. For og i det hele tatt greie det jeg gjør, må jeg være mye for meg selv.  Kan feks ikke se mye på TV, da går det helt rundt i hue.

 

Mulig noe har gått meg hus forbi, for jeg trodde at bipolar sykdom med psykose var type 1 og ikke 2. ?

Anonymkode: c47b2...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig noe har gått meg hus forbi, for jeg trodde at bipolar sykdom med psykose var type 1 og ikke 2. ?

Anonymkode: c47b2...f37

Kanskje det er jeg som roter. Jeg er mer depressiv enn oppe.   Har egentlig bare hørt at jeg er bipolar med psykose. Antok at det var bipolar 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i dette. Jeg har blitt diagnostisert med bipolar 2 og har hatt psykoseopplevelser i form av synshallusinasjoner. Veldig skremmende og tøft å oppleve. I dårlige perioder orker jeg ikke den aller minste ting. Det kan være folk, lyder, lys eller stimuli i det hele tatt. Dersom det ikke er til å unngå, ja så kommer psykoselignende opplevelser tilbake og jeg har ingen som helst kontroll over meg selv og derfor ligger jeg kun stille i sengen. Jeg blir også fullstendig tappet for krefter. Det er overveldende å ha det slik i hverdagen, men det er vel bare sånn livet er innimellom for oss bipolare.

Anonymkode: 1379e...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 hours ago, franklyscarlet said:

Hei!

Jeg lurer på om flere lett får følelsen av å bli overstimulert hvis det skjer mye i hverdagen? At mennesker, lyder, lukter, gjøremål osv. kan gi en følelse av at hodet spinner, og at du til slutt "klikker" når det har nådd en grense. Når jeg sier klikker, tenker jeg feks. reseriutbrudd, angstanfall eller "depressive" anfall der en skader seg og vil dø. 

Lurer også på hvor vanlig det er med hallusinasjoner blant bipolare? Jeg har for det meste opplevd det i manisk fase, men nå fikk jeg det under forrige depresjon. Nå er jeg ganske stabil, men har begynt å få hallusinasjoner igjen, og det gjør meg bekymret. Hvorfor nå. liksom? Er det vanlig blant bp pasienter?

Har bipolar 2, og blir lett overstimulert. Blir veldig sliten, men blir som regel virkelig problematisk på ettermiddag/kveld.. Har ikke hatt hallusinasjoner. Vet ikke om dette er mest vanlig ved bipolar 1? Seroquel er ganske effektiv mot dette på kvelden.

Anonymkode: 84259...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet

Nå føler jeg meg litt mindre alene, i alle fall. Virker som om dette er vanlige fenomener blant bipolare. Spesielt det med å føle seg overstimulert. Hallusinasjonene vet jeg ikke helt med. Bør kanskje ta det opp meg legen, i tilfelle det er et dårlig tegn :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777

Hodet spinner og man klikker er vanlig ved psykose sa behandleren min ved dps

når man har eller har hatt en psykose mangler man et filter. Sa en annen behandler 

 

jeg har ikke hallusinasjoner

hadde det kanskje ved dyp manisk psykose og det fremsto som virkelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...