Gå til innhold

Ferie: Tilby myndig barn å være med?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har 2 barn. Ett av dem er passert myndighetsalder. Jeg og faren er skillt. 

Jeg pleier å ha begge barna med på ferie. Men denne gangen har barnet som er myndig bestillt flybilett til Miami hvor vedkommende mest sannsynlig skal dra sammen med venner. 

Jeg har derfor bestillt en reise til Syden for meg og barnet som ikke er myndig. Er det dårlig gjort? Burde jeg tilby begge å være med?  

Anonymkode: 17af3...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 2 barn. Ett av dem er passert myndighetsalder. Jeg og faren er skillt. 

Jeg pleier å ha begge barna med på ferie. Men denne gangen har barnet som er myndig bestillt flybilett til Miami hvor vedkommende mest sannsynlig skal dra sammen med venner. 

Jeg har derfor bestillt en reise til Syden for meg og barnet som ikke er myndig. Er det dårlig gjort? Burde jeg tilby begge å være med?  

Anonymkode: 17af3...63b

Dersom turen til Miami er på samme tidspunkt som du vil reise til Syden, så er det jo greit å ikke invitere med den eldste. Generelt synes jeg ikke det at en ungdom akkurat har passert myndighetsalder, spiller noen rolle i vurderingen av å invitere med på ferie eller ikke. 

Anonymkode: f7928...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 2 barn. Ett av dem er passert myndighetsalder. Jeg og faren er skillt. 

Jeg pleier å ha begge barna med på ferie. Men denne gangen har barnet som er myndig bestillt flybilett til Miami hvor vedkommende mest sannsynlig skal dra sammen med venner. 

Jeg har derfor bestillt en reise til Syden for meg og barnet som ikke er myndig. Er det dårlig gjort? Burde jeg tilby begge å være med?  

Anonymkode: 17af3...63b

Jeg forstod ikke helt vurderingen her. Har ikke eldstemann bestemt seg for å reise til Miami? Da kan han vel ikke ha noe mot at dere andre finner på noe mens h*n er borte? Skjønner ikke helt hva som skulle være dårlig gjort.

 

Generelt ville jeg invitert også en 18-åring med på ferie, og ville nevnt turen for Miami-fareren, slik at h*n kan velge, om ikke Miami-turen er helt bestemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig det er litt rart at dere ikke kommuniserte om denne saken før sydenturen ble bestilt?

Poenget er vel ikke først og fremst at den ene har fylt 18, men at h*n skal på en annen utenlandsferie.  Du kan jo evt. sponse Miamituren litt?

Hvis turene ikke er overlappende i tid og begge barna fortsatt bor sammen med deg, synes jeg ikke det er unaturlig at begge får tilbud om å være med deg på ferie.  Men jeg ville altså snakket med dem om dette før jeg bestilte noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, laban skrev:

Jeg synes egentlig det er litt rart at dere ikke kommuniserte om denne saken før sydenturen ble bestilt?

Poenget er vel ikke først og fremst at den ene har fylt 18, men at h*n skal på en annen utenlandsferie.  Du kan jo evt. sponse Miamituren litt?

Hvis turene ikke er overlappende i tid og begge barna fortsatt bor sammen med deg, synes jeg ikke det er unaturlig at begge får tilbud om å være med deg på ferie.  Men jeg ville altså snakket med dem om dette før jeg bestilte noe.

Jeg har dårlig råd, og ville komme meg bort litt. Er billigere å bare ta med den som ikke skal på ferie. Hun som skal til miami har mer penger for hånden enn meg pga hun jobber. Altså hun har gjerne 25 000 i lommepenger, mens jeg har knappt med penger for å klare meg. Men jeg har behov for en tur bort, men mener ikke å gjøre forskjell. 

Anonymkode: 17af3...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun bor hos faren, og jeg har iblant litt problemer med å kommunisere med henne pga jeg får veldig uvisse svar som vet ikke. Får se, osv.  Slik er det når man ikke bor i samme hus. Jeg må bort en tur. Om hun ikke blir med så gir jeg henne litt penger med til Miami. 

Anonymkode: 17af3...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har dårlig råd, og ville komme meg bort litt. Er billigere å bare ta med den som ikke skal på ferie. Hun som skal til miami har mer penger for hånden enn meg pga hun jobber. Altså hun har gjerne 25 000 i lommepenger, mens jeg har knappt med penger for å klare meg. Men jeg har behov for en tur bort, men mener ikke å gjøre forskjell. 

Anonymkode: 17af3...63b

 

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun bor hos faren, og jeg har iblant litt problemer med å kommunisere med henne pga jeg får veldig uvisse svar

Ja, da skjønner jeg dette bedre.  Hvis hun tjener mer penger enn du selv gjør og ikke bor sammen med deg, synes jeg ikke du er forpliktet på noen måte til å be henne med på ferie sammen med deg og det hjemmeboende barnet. 

Det jeg skrev om å sponse ferien hennes blir også annerledes sett i lys av at hun har god råd, mens du selv har "knapt med penger for å klare deg" (men skal betale sydentur for to).  Hvis hun har høy inntekt og lave utgifter mens du har det motsatte, og dere begge er klar over dette, synes jeg ikke nødvendigvis du skal gi henne penger til noe såpass lite livsviktig som ferie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, laban skrev:

 

Ja, da skjønner jeg dette bedre.  Hvis hun tjener mer penger enn du selv gjør og ikke bor sammen med deg, synes jeg ikke du er forpliktet på noen måte til å be henne med på ferie sammen med deg og det hjemmeboende barnet. 

Det jeg skrev om å sponse ferien hennes blir også annerledes sett i lys av at hun har god råd, mens du selv har "knapt med penger for å klare deg" (men skal betale sydentur for to).  Hvis hun har høy inntekt og lave utgifter mens du har det motsatte, og dere begge er klar over dette, synes jeg ikke nødvendigvis du skal gi henne penger til noe såpass lite livsviktig som ferie. 

Det er det som er forskjellen. Hun har hver måned minst 20 000 kroner i lommepenger. Jeg har så og si ingenting. Men uansett så vil jeg ikke gjøre forskjell på mine barn. Men det er slik at jeg og det andre barnet har ingenting av penger annet enn min lille inntekt til å klare oss. 

Jeg har allikevel tilbudt henne på melding nå om å være med. Andre jeg kjenner mener at hun bør betale selv. Men jeg har faktisk tilbudt å betale hele turen om hun blir med. Men lommepenger må hun klare seg med selv på turen. :) . Jeg har ikke hjerte til at hun skal føle forskjell. For jeg er like glad i begge barna mine. Men dersom det andre barnet hadde tjent penger så hadde alt vært en annen sak. Eller hvis jeg hadde hatt høyest inntekt. Men nå tilbydde jeg henne å være med uansett. Sier hun ikke et tydelig ja, så reiser vi. Da gir jeg henne heller litt penger med til miami :) 

Anonymkode: 17af3...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sønn min er 15 og jeg tror og håper han kommer til å tjene mer penger enn meg når han blir voksen. Da kan jeg slappe av å slutte å bekymre meg. Fortell henne at du syns det er flott at hun er blitt selvstendig og klarer seg selv, ikke fordi at du slipper å hjelpe henne men fordi du vil hun skal ha et godt liv for at du er glad i henne. Ikke ha dårlig samvittighet for billetten. Hun klarer nok å reflektere og er vel sikkert kjent med din økonomiske situasjon? Så heldig du er at barnet er blitt selvstendig. Det er jo målet med oppdragelsen. Det finnes mange måter å vise omsorg for barna sine, også når de blir voksne som ikke koster penger...💗 Ser nok av besteforeldre som kjøper seg vekk fra samvær med barnebarn feks...du virker som en snill og omsorgsfull mor som tenker mye på barna dine💗

Anonymkode: 58306...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...