Gå til innhold

Tanker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nettopp begynt til behandling, flere diagnoser er aktuelle. Godt å få svar, samtidig gjør det meg uvel. Jeg er jo faktisk sinnsyk? Har jeg noe verdi i dette samfunnet vi lever i? Jeg er jo gal? Joda, jeg kan jobbe, men er utfordrende og har vare en ekstravaktstilling. Mange jobber jeg ønsker å søke på, men som jeg ikke tøff pga det sosiale, utfører daglige gjøremål, har problemer med det sosiale, hvertfall nye mennesker. Men hva nå? No blir jo det enda værre for no har jo jeg fått det bekreftet at jeg overhodet ikke er normal :( 

Samtidig så tenker  jeg..på de som aldri tenker tanken på å gå til psykolog. Som ikke går til legen pga psyken. Hadde det vært obligatorisk å utføre diagnosetester en gang i f.eks, 30 års alderen, så lurer jeg på hvor mange av oss det faktisk hadde vært. Men det får vi aldri vite. Ensomme lidelser er det hvertfall. 

Anonymkode: 192b6...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp begynt til behandling, flere diagnoser er aktuelle. Godt å få svar, samtidig gjør det meg uvel. Jeg er jo faktisk sinnsyk? Har jeg noe verdi i dette samfunnet vi lever i? Jeg er jo gal? Joda, jeg kan jobbe, men er utfordrende og har vare en ekstravaktstilling. Mange jobber jeg ønsker å søke på, men som jeg ikke tøff pga det sosiale, utfører daglige gjøremål, har problemer med det sosiale, hvertfall nye mennesker. Men hva nå? No blir jo det enda værre for no har jo jeg fått det bekreftet at jeg overhodet ikke er normal :( 

Samtidig så tenker  jeg..på de som aldri tenker tanken på å gå til psykolog. Som ikke går til legen pga psyken. Hadde det vært obligatorisk å utføre diagnosetester en gang i f.eks, 30 års alderen, så lurer jeg på hvor mange av oss det faktisk hadde vært. Men det får vi aldri vite. Ensomme lidelser er det hvertfall. 

Anonymkode: 192b6...b2a

Hvilken diagnose er det som gjør deg sinnssyk og unormal?

Husk: man ER ikke diagnosen(e). 

Anonymkode: cce44...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bruker mange sterke uttrykk som de færreste av de som går i behandling for psykiske vansker vil identifisere seg med: "sinnsyk", "gal", og "overhodet ikke normal". Videre skriver du at "nå blir det enda verre", men hele poenget med behandling er vel at det skal bli bedre. 

Jeg synes du skal lese boken Vingebelastning av Helga Flatland om hvordan det å starte i behandling også kan medføre en overopptatthet av eget indre og diagnoser. 

Anonymkode: aae08...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært obligatorisk å utføre diagnosetester en gang i f.eks, 30 års alderen, så lurer jeg på hvor mange av oss det faktisk hadde vært. Men det får vi aldri vite.

Jo, dette vet vi mye om. Det er gjort utallige studier på forekomsten av psykisk lidelse i befolkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken diagnose er det som gjør deg sinnssyk og unormal?

Husk: man ER ikke diagnosen(e). 

Anonymkode: cce44...caa

Beklager uttrykket, dette var mine tanker i går om megselv, men blandet pf, angst, depresjon, spiseforstyrrelser og  ptsl. 

Takk, men det er ikke slik det føles no

Anonymkode: 192b6...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bruker mange sterke uttrykk som de færreste av de som går i behandling for psykiske vansker vil identifisere seg med: "sinnsyk", "gal", og "overhodet ikke normal". Videre skriver du at "nå blir det enda verre", men hele poenget med behandling er vel at det skal bli bedre. 

Jeg synes du skal lese boken Vingebelastning av Helga Flatland om hvordan det å starte i behandling også kan medføre en overopptatthet av eget indre og diagnoser. 

Anonymkode: aae08...c04

Beklager uttrykkene! Var veldig langt nede når jeg skrev dette innlegget, dette var tankene jeg fikk om megselv. Var veldig korttenkt av meg, så det beklager jeg.

Tusen takk for bokanbefaling, den hørtes ikke dum ut. Sikkert en risiko for at jeg kan falle i den fellen der, at det blir overopptathet.

Anonymkode: 192b6...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, kupton skrev:

Hadde det vært obligatorisk å utføre diagnosetester en gang i f.eks, 30 års alderen, så lurer jeg på hvor mange av oss det faktisk hadde vært. Men det får vi aldri vite.

Jo, dette vet vi mye om. Det er gjort utallige studier på forekomsten av psykisk lidelse i befolkningen.

Ok, takk hvor kan jeg finne info om dette?

Anonymkode: 192b6...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, takk hvor kan jeg finne info om dette?

Anonymkode: 192b6...b2a

Google Scholar og PubMed er de nettstedene jeg bruker mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, kupton skrev:

 

Google Scholar og PubMed er de nettstedene jeg bruker mest.

 

6 timer siden, kupton skrev:

Tusen takk. Tenker litt også på det at det ikke er noen åpenhet rundt det. Eller hvertfall jeg kjenner ingen i min omkrets som lider av noe som helst, kan godt hende det er noen. Men får jo aldri vite noe om det, eller jeg hører hvertfall sjelden om folk som er åpen om slike plager (bortsett fra Åå nettet) så derfor jeg føler meg litt «lost» no også, alene om det. 

Anonymkode: 192b6...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...