Gå til innhold

Mensensmerter. Esmya.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. 

Kvinne 35 år. Ingen barn. 

Hatt/har 3 myomer. Hatt flere kurer med Esmya med god effekt. De var en drøm å ta og jeg slapp også mensen og smertene det medfører. Nå er det slutt på de kurene. Dessverre. 

Lungeemboli etter P-pillebruk for flere år siden. 

Før Esmya hadde jeg stabil mens. 

Siste to mnd etter siste Esmya kur så har mensen startet såvidt, ca annenhver dag halvannen til to uker før mensen kom for fullt. Tar Cyklokapron for store blødninger. 

Har en del magesmerter og i tillegg smerter ut i lysken og ned langs hele foten. Føler dette forverres under mensen.

Skulle svært gjerne ønske jeg kunne fortsette på Esmya, da det fungerte utmerket på alt. Men nå vil de ikke gi meg flere kurer. Tatt leverprøve (eller nyreprøve?) som var helt fin. 

Vet du noe om når dette kan endres? Disse reglene?

Jeg kjenner i tillegg «klump» nederst på skambeinet på samme siden hvor lyskesmertene er, men er en slank person. Det er ømt å trykke på/ta på. 

Skulle så gjerne ønske jeg kunne fortsette på Esmya eller ta p-piller fast. Cerazette er prøvd men blødde helt ujevnt og fungerte ikke.  

Anonymkode: 274a7...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Behandling med Esmya er stoppet inntil videre fordi det har vært rapportert tilfeller av alvorlig leverskade som mulig bivirkning. Det er ved å bli grundig etterforsket og resultat av dette ventes å foreligge i mai måned.

P-pille er ikke effektiv behandling for muskelknuter, og det skal ikke gis til en som har hatt blodpropp i lungen.

Sterke menstruasjonssmerter kan være forårsaket av annet enn muskelknuter. Det kan være tilstanden endometriose som ikke er uvanlig sammen med myomer. Det er en godartet tilstand hvor livmorslimhinne finnes utenfor livmoren, oftest på bukhinnen eller eggstokker. Det kan også finnes inne i livmoren som ‘adenomyose’. Endometriose/adenomyose medfører menstruasjonssmerter som kan starte flere dager før menstruasjonen. Endometriose kan som regel bare påvises ved kikkhullsoperasjon (laparoskopi) og adenomyose bare ved MR-undersøkelse,

Klump ved skambenet? Det kan være endometriose. Det må du få legen til å se på.

Det beste ville være å forsøke en hormonspiral, evt p-sprøyte satt hver 2.-3. uke for å stoppe menstruasjonene.

Hør med din gynekolog. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar.

Jeg må innrømme at jeg innimellom, som idag, kan gråte fordi jeg er så sliten av dette smertegreiene,men så vet jeg ikke hvor mye smerter som er vanlig å ha ved mensen. Redd for å syte og klage. Jeg fikk rett og slett bare et helt nytt liv med Esmya. 

Ville gynekolog sett endometriose ved vanlig innvendig ultralyd? Er slank og har ikke økt hårvekst. Og regelmessige menstruasjoner - egentlig, først nå etter esmya at den tuller seg. 

Er skeptisk til hormonspiral, men begynner nå å bli åpen for det meste. Har hørt så mye om mange som sliter med mye uregelessig blødning? Går det an å ta p sprøyte når en har hatt lungeemboli? En sprøyte hver 2-3 uke kunne jeg lett tatt, hvis det stoppet blødningene. Hvilke bivirkninger kan man evnt forvente seg ved det? Er det ikke normalt å ta p sprøyte annenhver måned eller noe? 

Takk for grundig svar. Jeg er bare kjempesliten av alt og smerter. Da blir jeg litt desperat når det står på som verst. 

Anonymkode: 274a7...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hormonspiral er omtalt som 'en gave til kvinner', og er absolutt noe som kan anbefales. Den kan jo lett fjernes, hvis den ikke lever opp til forventningene.

Du kan bruke p-sprøyte (som ikke inneholder østrogen) selv om du har hatt blodpropp. For deg er det viktig å få stoppet blødningene, så da kan sprøyten i starten settes f.eks. hver 3. uke og etter hvert sjeldnere (kanskje hver 3.måned som det brukes ved prevensjon). Uregelmessige blødninger i starten er vanlig, men etter hvert blir de fleste kvitt blødninger. Humørpåvirkning, vektøkning, oppblåst mage er de vanligste bivirkninger.

Vil du bevare muligheten for å bli gravid? ellers er fjerning av livmoren en mulighet. Mindre drastisk er det man betegner 'embolisering' hvor man stopper blodtilførsel til muskelknutene. Litt usikkert om man kan anbefale graviditet etter behandlingen da det kan oppstå en svakhet i livmoren.

Vennlig hilsen Mette

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil gjerne bevare muligheten for å bli gravid.  Da er kanskje hormonspiral det beste med tanke på at P sprøyter kanskje vil bruke litt tid for å gå ut av kroppen? 

Bivirkninger av hormonspiral? Vanskelig/vondt å sette inn når en ikke har født? (Har opplevd overgrep som liten, så har en del problemer i forbindelse med det)

Anonymkode: 274a7...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Sikkert en god ide med hormonspiral, det skulle gå greit å sitte inn selv om du ikke har født. Du kan på forhånd ta samme medisin som du kanskje bruker når du har smerter.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vil endometriose også sees ved innvendig ultralyd? 

Hvor villige er gynekologer til å ta MR for å undersøke? 

Anonymkode: 274a7...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Nå er tråden blitt så lang at jeg ikke kan 'nøste opp' så jeg svarer generelt:

Man kan som regel ikke se endometriose 'flekker' ved innvendig ultralyd, men man kan få mistanke hvis det er endometriosecyster på eggstokkene..

Om gynekologen mener at det er grunn til å ta MR, avhenger helt av symptomer og funn. Man tar vanligvis ikke MR fordi man er på leiting etter endometriose, men for å få mer informasjon om noe man har sett eller kjent ved gynekologisk undersøkelse med innvendig ultralyd.

Ved evt nye spørsmål, må det legges inn som nytt. Det er blitt for langt her for å få oversikt.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...