Gå til innhold

Ustabil menstrasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Jeg er en 27 år gammel jente som sluttet på p-piller februar 2017. Gikk da på microgynon og hadde gått på dette siden 19 års alderen. Etter p-pille slutt har kroppen vært i ulage, hatt perioder med svært mye kviser og ustabil menstrasjon (flere måneder mellom hver gang). Tok kontakt med lege juni og ble henvist videre til gynekolog. Har gått 3 perioder på letrozol og provera uten hell og vi er nå henvist videre til assistert befruktning. Det jeg synes er rart er at gynekologen sier at alt ser bra ut, ingen tette eggledere og ingen cyster på eggstokkene. Kun at jeg en del flere egg enn vanlig da de ikke slippes. Han sa nå etter letrozol og provera-forsøk at jeg har en mild pco, men det synes jeg virker rart når alt ser bra ut innvendig? 

Har du noen tanker rundt hva som kan være galt? Lurer kanskje på om det er p-pillene som har "ødelagt" kroppen min, men når menstrasjonen enda ikke er under kontroll er det kanskje noe annet? 

 

 

 

 

 

Anonymkode: 96149...ee3

Anonymkode: 316d5...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har tilsynelatende -etter definisjonen- tilstanden PCOS (polycystisk ovarie syndrom). For å få diagnosen skal minst 2 av disse 3 kriterier være oppfylt:

  1. Sjeldne menstruasjoner

  2. Tegn på ‘hyperandrogenisme’ (for mye mannlig hormon ved blodprøve og/eller uren hud og/eller mannlig behåring)

  3. Karakteristiske forandringer på eggstokkene med mange små ‘eggposer’ (små cyster under 1 cm).

Du har tilsynelatende alle tre kriterier for PCOS og behandlingen er å stimulere eggstokkene til eggløsning. Du har forsøkt letrozol uten resultat, og neste skritt er da prøverørsbehandling.

P-pillene har ikke ødelagt noe, de kan  faktisk ha vært god behandling for PCOS så  du først har fått symptomer da du sluttet på p-pillene.

Hvis du er overvektig, så kan vektreduksjon gi spontan eggløsning.

Lykke til med videre behandling. Vennlig hilsen Mette

PS fikk du blødning etter provera?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Er ikke overvektig og er i god form. Fikk blødning etter provera, er det bra?

Endret av Emiliet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Blødning på Provera er tegn på at det er en viss østrogenproduksjon, noe som er vanlig ved PCOS.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...