Gå til innhold

"Alt med null er tull" sa vår mattelærer for lenge siden.


Gjest Maggie55

Anbefalte innlegg

Gjest Maggie55

Han måtte lære seg den da " nye" mengdelæren samtidig med at han måtte undervise oss.

Er 0 eller null et tall?

Eller er 0 matematikkens " sorte hull" som i astrofysikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel
8 minutter siden, Maggie55 skrev:

Han måtte lære seg den da " nye" mengdelæren samtidig med at han måtte undervise oss.

Er 0 eller null et tall?

Eller er 0 matematikkens " sorte hull" som i astrofysikken?

Null er et tall. Er ikke ordtaket at "dele på null er tull?"  1/0 er ikke et tall. 

Et sort hull er en singularitet, akkurat som 1/0. Gravitasjonen i midten blir en brøk med null i nevneren (et problem i tradisjonell fysikk i alle fall) . Det er kanskje noe sånt du har hørt en gang? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null er et svært viktig tall.  Uten null blir tallsystemet vårt - posisjonssystemet - vanskelig.  Fri og bevare meg fra noe romertall-aktig...

Divisjon med null er ingen lovlig operasjon, slik Gargamel forklarer ovenfor her.

Jeg tror ikke mattelæreren din hadde problemer med null pga. overgangen til "ny matematikk".  Jeg var også med på den, som elev på en skole som startet ekstra tidlig.  En tom mengde har ingen elementer, og tallregningen er den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Hva jeg hørte kan nok hatt " rot" i dette ja.

Må være godt å ha et slikt positivt relasjon til tall slik som dere.

Tusen takk. Jeg fikk noe å tenke på.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...