Gå til innhold

Trening etter subtotal hysterektomi (laparoskopisk)


Lisebjørn

Anbefalte innlegg

Heisann,

nå er det 5 uker siden jeg gjorde en subtotal hysterektomi (fjernet kun livmor og eggledere, alt annet er fortsatt der), og jeg føler meg veldig bra! Men jeg begynner å bli veldig rastsløs når det kommer til trening, da jeg har vært vant til å trene 2-3 ganger per uke før operasjonen. Jeg vet at styrketrening skal man bygge seg opp forsiktig, men hva med kondisjonstrening? Som type innebandy? Kan jeg gjøre dette nå, eller må jeg vente enda lenger? Det er ikke kontakt med andre jeg tenker mest på, for der kan jeg si ifra at de skal være forsiktige med meg, men selve løpingen. Går det fint nå? Jeg har ikke hatt noen komplikasjoner i det hele tatt, og de 3 hullene jeg har er grodd til veldig fint nå. Jeg fikk ingen spesifikk beskjed fra sykehuset om dette, jeg glemte å spørre. Og jeg fikk også beskjed om at det ikke er behov for å sjekke opp noe i ettertid, så jeg aner jo ikke hvordan det ser ut inni meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Seks uker etter operasjonen, skulle du kunne gå tilbake til normal aktivitet og øke intensiteten etter det du føler er bra for deg. Medisinsk sett er det ikke være noe til hinder for trening. Jeg er ikke så mye inne i de ulike typer av sport, men tror at det skal gå bra (se vedlegg)

Hvordan det ser ut inne i magen på deg? Det er fjernet en klump så stor som en pære (hvis det da ikke var store eller mange muskelknuter). I bukhulen er det tarmene som fyller opp, de er bare falt noen cm lenger ned i bukhulen, så det er ikke stor forskjell. I og med at livmorhalsen er på plass, ser det ut som før inne i skjeden, og du kan ha samleie.

Du er vel i jobb igjen?

Vennlig hilsen Mette

 *****************************************

Dette er den generelle veiledning etter laparoskopi (når livmorhalsen ikke er fjernet, behøver man ikke å være så forsiktig som hvis den var operert bort):

Tilbake til hverdagslivet

Fysisk aktivitet
Selv om man kan ha økt behov for hvile i tiden etter en laparoskopi, bør du komme i gang med de vanlige, daglige aktivitetene dine så snart som mulig. Du kan forvente deg en gradvis fremgang fra dag til dag. Allerede dagen etter operasjonen bør du være i stand til å kunne gå en liten tur på 10-15 minutter både morgen og ettermiddag. Deretter bør aktivitetsnivået kunne økes raskt gjennom uken. De fleste vil kunne gå jevnt og rolig i 30-60 minutter halvveis gjennom uken for så å være tilbake til vanlig aktivitetsnivå innen den andre uken. Avhengig av type utført inngrep vil det i noen tid kunne være nødvendig å begrense tung fysisk aktivitet som belaster bukvegg og bekkenbunn. Snakk med legen din om dette.

Reiseplaner
Dersom du vurderer å reise i rekonvalesenstiden din, er det nyttig å ha tenkt gjennom:

  • Reiselengden: Reiser over 4 timer hvor du har liten mulighet til å bevege deg underveis, kan øke risikoen for blodpropp. Dette gjelder særlig om du reiser tidlig etter operasjonen.

  • Komfort: Særlig bruk av bilbelte.

  • Utenlandsreiser: Tilgang på medisinsk hjelp ved reisemålet? Dekker reiseforsikringen din medisinsk hjelp etter en operasjon? Vil planene gjøre det mulig å ta hensyn til anbefalt aktivitetsnivå?

Seksuelt samliv
Dersom du ikke har fjernet livmoren din eller fått annen informasjon, er det trygt å gjenoppta samleie når du føler deg klar til det. Om skjeden din føles tørr, særlig om du har fått fjernet begge eggstokkene dine, kan du forsøke et glidemiddel fra apoteket.

Jobb/sykemeldingstid
Etter diagnostiske laparoskopier og enklere prosedyrer som for eksempel sterilisering, vil man vanligvis være i stand til å jobbe innen 1 uke. Etter operative laparoskopier kan du forvente å være tilbake på jobb innen et par uker. Tungt, fysisk krevende arbeid vil etter noen inngrep kreve lenger sykemeldingstid enn ved kontorarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Da prøver jeg ut trening denne uken, og øker gradvis som jeg kjenner selv. :-D 

Og takk for forklaring ifht inngrepet, jeg har jo gått og trodd at jeg burde vente både 8 og 12 uker med samleie, men godt å høre at det ikke gjelder når livmorhalsen fortsatt er der. Jeg var tilbake i full jobb for 1,5 uke siden, og det har gått helt strålende. 

mvh Lise 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Så fint, lykke til videre. Husk at du fortsatt må ta celleprøve hvert 3.år!

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...