Gå til innhold

celleforandringer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Ble henvist til gynekolog av min fastlege pga smerter i nedre del av magen, og når jeg var til gynekologen tok jeg også min første celleprøve.(jeg har dessverre ikke vært til gynekolog på 10 år da jeg har litt lett angst for dette.. så ja, jeg er fullstendig klar over at jeg burde tatt min første celleprøve før jeg er 28 år...)

Jeg ble oppringt av gynekologen etter fem uker og fikk beskjed om at jeg hadde celleforandringer og måtte komme tilbake til ny undersøkelse. Fikk ingen beskjed om hvilken undersøkelse det var snakk om eller noe, bare at jeg måtte komme dit raskest mulig. Så jeg var veldig nervøs da jeg dro tilbake to dager senere!

Når jeg var hos gynekologen hadde jeg (dessverre) lest meg litt opp på nettet og jeg spurte om hvilke grad av celleforandringer jeg hadde siden jeg måtte komme så raskt tilbake for en ny undersøkelse, fikk da til svar at det var kun gjennom biopsi vi fikk svar på dette... så per nå vet jeg fortsatt kun at jeg har celleforandringer.... Dette er nå fem uker siden... Hvor mye lenger er det vanlig og vente på svar fra en biopsi av livmorhalsen? 

Jeg begynte også og blø en del etter biopsien og denne blødningen varte ca i en liten uke, så hadde jeg tre/fire dager opphold fra blødningen før jeg startet og blø igjen. Nå blør jeg kun litt etter toalettbesøk men jeg blør fortsatt... Er dette vanlig?

 

Unnskyld for et lang innlegg, men håper på svar!

- Nervøs jente på 28 år

Anonymkode: e6147...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det anbefales at celleprøve tas hvert 3.år av kvinner fra 25 til 69 år.

Så godt at du kom til legen og fikk tatt celleprøve. Det er veldig forskjellig hvor lang tid det tar å få svar på prøvene. Hvis gynekologen hadde mistanke om at det var noe alvorlig på gang, så hadde man bedt om rask besvaring (CITO-svar) av vevsprøven (biopsi) med resultat etter en uke, og det har tilsynelatende ikke vært aktuelt for deg. Det er et positivt tegn.

De fleste stopper med blødning etter noen dager, men noen kan blø lenger. Du har vel også hatt menstruasjon i de fem ukene? Svak blødning er ikke noe å bry seg om.

Vi håper på et godt svar. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...