Gå til innhold

Smerter ved bruk av tampong


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Er 31 år og har brukt tampong under menstruasjon i mange år uten problemer. De siste 1-2 årene (husker ikke akkurat når det startet) har jeg imidlertid begynt å slite med at det ofte gjør vondt, spesielt å sette den inn. Det gjør ikke vondt i skjedeåpningen, men lengre oppe, og menssmertene blir sterkere. Dette kan vare en god stund etter innsetting slik at jeg f.eks. må ta smertestillende for å få sove. Det kan også gjøre vondt å ta den ut, men da går smertene raskere over. Noen ganger får jeg heller ikke til å sette inn tampong (uavhengig av størrelse), eller jeg må trykke ganske hardt for å få den inn. Har selv lurt på om jeg kan være for tørr (har symptomer på Sjögrens syndrom, bl.a. munntørrhet og muskel-/leddsmerter), men vet ikke om det stemmer, og isåfall om de økte menssmertene jeg får av tampong også kan forklares av dette. Smertene kan også komme når det ikke er vanskelig å få den inn. Det er på ingen måte ekstreme smerter, men nok til at jeg bekymrer meg litt over det, særlig siden det ikke har vært sånn tidligere. Hva tenker du om dette? Kan problemene skyldes tørrhet, eller er det andre ting som er mer sannsynlig? Kan det være noe alvorlig, slik at jeg burde ta det opp med fastlegen?

Anonymkode: a7ebd...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har etter besrkivelsen ikke smerter i skjedeinngangen når du setter inn tampong, men dypt inne i skjeden. Hvordan er det ved evt. Samleie? Har du også ‘dype smerter’ i den situasjonen?

Jeg tror ikke det er tørrhet, da vil du kjenne det i den ytre delen av skjeden.

I og med at du også har økte menstruasjonssmerter (som ikke kan skyldes tampongen !), så tenker jeg om du kan ha utviklet endometriose. Det er en godartet kvinnesykdom hvor livmorslimhinne er kommet på feil plass, og ofte kan være lokalisert bak livmoren, ned mot toppen av skjeden. Det kan muligens være forklaring på dine symptomer. Endometriose kan som regel bare påvises ved kikkhullsoperasjon (laparoskopi), men man kan få mistanke om tilstanden ved en grundig gynekologisk undersøkelse. Iblant kan legen kjenne ømme knuter bak livmoren. Hvis det er nødvendig med behandling, kan det være kirurgi (ved laparoskopien) eller hormonbehandling (f.eks, p-pille eller hormonspiral).

Det er altså ikke tegn på noe alvorlig.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På ‎21‎.‎03‎.‎2018 den 10.42, AnonymBruker skrev:

Hei. Er 31 år og har brukt tampong under menstruasjon i mange år uten problemer. De siste 1-2 årene (husker ikke akkurat når det startet) har jeg imidlertid begynt å slite med at det ofte gjør vondt, spesielt å sette den inn. Det gjør ikke vondt i skjedeåpningen, men lengre oppe, og menssmertene blir sterkere. Dette kan vare en god stund etter innsetting slik at jeg f.eks. må ta smertestillende for å få sove. Det kan også gjøre vondt å ta den ut, men da går smertene raskere over. Noen ganger får jeg heller ikke til å sette inn tampong (uavhengig av størrelse), eller jeg må trykke ganske hardt for å få den inn. Har selv lurt på om jeg kan være for tørr (har symptomer på Sjögrens syndrom, bl.a. munntørrhet og muskel-/leddsmerter), men vet ikke om det stemmer, og isåfall om de økte menssmertene jeg får av tampong også kan forklares av dette. Smertene kan også komme når det ikke er vanskelig å få den inn. Det er på ingen måte ekstreme smerter, men nok til at jeg bekymrer meg litt over det, særlig siden det ikke har vært sånn tidligere. Hva tenker du om dette? Kan problemene skyldes tørrhet, eller er det andre ting som er mer sannsynlig? Kan det være noe alvorlig, slik at jeg burde ta det opp med fastlegen?

Anonymkode: a7ebd...2fa

Hei! Jeg er snart 45 år å har samme problem med tamponger. Får en øm/smertelignende smerte etter at tampongen er innført. Å menssmertene øker som regel ganske fort etter noen minutter. Å da gir det seg ikke før jeg må ta smertestillende. Etter jeg har fjernet tampongen får jeg en slags vond svie smerte. som om jeg er blitt "skuret" opp innvendig. Tampongen skuret skjedeveggen øm. Tankene mine har vært alt fra at jeg får smerter for at tampongen eser ut. Til at jeg ikke tåler stoffer i selve tampongen. Når mensen er over så er smertene over også.

Anonymkode: f1e59...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvordan er det med menstruasjonssmerter når dere bruker bind i stedet for tampong?

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Hvordan er det med menstruasjonssmerter når dere bruker bind i stedet for tampong?

Hilsen Mette

Litt usikker. De første 1-2 dagene har jeg ganske vondt, men da bruker jeg stort sett alltid tampong (bortsett fra i kortere perioder), så vet ikke hvordan det ville vært om jeg brukte bind isteden/lengre tid av gangen. Men menssmertene blir verre når jeg har satt inn tampongen, og bedre når jeg tar den ut. Litt lengre ut i menstruasjonen kan jeg ha litt menssmerter hvis jeg bruker tampong (men ikke alltid), som forsvinner helt hvis jeg bruker bind isteden.

Anonymkode: a7ebd...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Hvordan er det med menstruasjonssmerter når dere bruker bind i stedet for tampong?

Hilsen Mette

Har mindre smerter med bind. Har ikke den press smerten fra underlivet. Men blir så svett av å gå med bind. Har en jobb der jeg står og går hele dagen. Underlivet blir så varmt og klamt av bind, så jeg løper ekstra på do og tisser. Så foretrekker å bruke tamponger.

Anonymkode: f1e59...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...