Gå til innhold

Prevensjon 20 åring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er 20 år og bruker nå Yasmin p-piller, som fungerer greit. Tidligere fått kraftig migrene av Loette (ikke hatt det før eller etter), og blødde 3-4 mndr sammenhengende da jeg prøvde Cerazette. Lurer på å bytte til p-stav eller spiral da jeg er lei av å ta pillen daglig. Hadde kraftig og smertefull mens før jeg startet med p-piller. Hva anbefaler du? Vil p-stav gi blødninger da cerazette gjorde det? Tenker litt på kostnaden også, det er en dyr utgift hvis jeg må fjerne noe pga bivirkninger. 

Anonymkode: ac436...496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

I dag anbefales langtidsprevensjon som hormonspiral eller p-stav til unge kvinner som skal ha prevensjon over lengre tid.

Hormonspiralen virker lokalt i livmoren og påvirker i liten grad ditt hormonsystem. Den påvirker slimhinnen i livmoren så den blir tynn. Spiralen, Kyleena, anbefales til de som ikke har født, den kan sitte i 5 år. Hos de fleste blir det mindre blødning, og hos ca 20% ingen blødning.

P-staven virker etter samme prinsipp som Cerazette, den hemmer eggløsning. Dessverre er det med begge metoder tendes til blødningsendringer (1/3 får mindre eller ingen blødning, 1/3 får omtrent uendret menstruasjon og 1/3 får rikeligere blødning). Ikke godt å si om erfaringen med Cerazette avspeiler hvordan det blir med p-staven.

Jeg vil foreslå at du fortsetter med Yasmin til du evt får p-staven eller hormonspiralen, Yasmin gir tynnere livmorslimhinne, og det er et godt utgangspunkt for spiralen eller staven.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...