Gå til innhold

Kroppen min


Gondor

Anbefalte innlegg

Hvordan vi ser på kroppen vår har stor innvirkning på hvordan vi føler oss. Sånn er det i hvert fall for meg. I dag var jeg inne i en klesbutikk og fant en nydelig kjole som jeg fikk lyst på. Så gikk jeg inn på prøverommet og tok av meg klærne for å prøve den. Synet som møtte meg i speilet var til å miste livsmotet av. Det var ikke måte på til negative kommentarer som haglet inne i mitt eget hode. Den fine kjolen var altfor fin til den stygge kroppen min. Men så tenkte jeg på vei hjem: ikke søren om jeg legger meg med disse tankene om meg selv! Hvor dumt er det ikke å gjøre sin kropp om til sin egen fiende? Så nå jobber jeg intenst med å snu det. Det er ikke lett, men viljen er der. Jeg skal tvinge meg selv til å stå foran figurspeilet i undertøy i morgen tidlig mens barna fremdeles sover og bare si vennlige ting til meg selv. Idealet mitt er så langt i fra min egen kropp som det kan få blitt. På tide å sette pris på egen kropp?

Noen som kjenner seg igjen og har noen tanker eller gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
15 minutter siden, Gondor skrev:

Hvordan vi ser på kroppen vår har stor innvirkning på hvordan vi føler oss. Sånn er det i hvert fall for meg. I dag var jeg inne i en klesbutikk og fant en nydelig kjole som jeg fikk lyst på. Så gikk jeg inn på prøverommet og tok av meg klærne for å prøve den. Synet som møtte meg i speilet var til å miste livsmotet av. Det var ikke måte på til negative kommentarer som haglet inne i mitt eget hode. Den fine kjolen var altfor fin til den stygge kroppen min. Men så tenkte jeg på vei hjem: ikke søren om jeg legger meg med disse tankene om meg selv! Hvor dumt er det ikke å gjøre sin kropp om til sin egen fiende? Så nå jobber jeg intenst med å snu det. Det er ikke lett, men viljen er der. Jeg skal tvinge meg selv til å stå foran figurspeilet i undertøy i morgen tidlig mens barna fremdeles sover og bare si vennlige ting til meg selv. Idealet mitt er så langt i fra min egen kropp som det kan få blitt. På tide å sette pris på egen kropp?

Noen som kjenner seg igjen og har noen tanker eller gode råd?

Åja kjenner meg igjen men jeg klarer ikke snu de negative tankene om kroppen min,den er bare ikke meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, stjernestøv skrev:

Åja kjenner meg igjen men jeg klarer ikke snu de negative tankene om kroppen min,den er bare ikke meg. 

Men den er jo en del av deg! Jeg prøver å tenke at vektoppgangen skyldes ap og det kan jeg ikke noe for.

Hva skal man gjøre da? Hate sin egen kropp? Nå har jeg skrevet tyve fine ting om min egen kropp i et eget dokument. Jeg gir meg ikke før jeg får fred for egne hatefulle tanker om egen kropp. Men nå er jeg oppe og har overskudd. Faller jeg sammen klarer jeg ikke å se noe vakkert ved meg selv, verken på innsiden eller utsiden. Alt avhenger av om man er dårlig eller ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er altfor opphengt i idealkroppen. Den velformede, velproporsjonerte kroppen. Jeg ser for meg alle de perfekte modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gondor skrev:

Hvordan vi ser på kroppen vår har stor innvirkning på hvordan vi føler oss. Sånn er det i hvert fall for meg. I dag var jeg inne i en klesbutikk og fant en nydelig kjole som jeg fikk lyst på. Så gikk jeg inn på prøverommet og tok av meg klærne for å prøve den. Synet som møtte meg i speilet var til å miste livsmotet av. Det var ikke måte på til negative kommentarer som haglet inne i mitt eget hode. Den fine kjolen var altfor fin til den stygge kroppen min. Men så tenkte jeg på vei hjem: ikke søren om jeg legger meg med disse tankene om meg selv! Hvor dumt er det ikke å gjøre sin kropp om til sin egen fiende? Så nå jobber jeg intenst med å snu det. Det er ikke lett, men viljen er der. Jeg skal tvinge meg selv til å stå foran figurspeilet i undertøy i morgen tidlig mens barna fremdeles sover og bare si vennlige ting til meg selv. Idealet mitt er så langt i fra min egen kropp som det kan få blitt. På tide å sette pris på egen kropp?

Noen som kjenner seg igjen og har noen tanker eller gode råd?

Jeg kjenner meg godt igjen, men jeg har blitt bedre.  Av en lege fikk jeg hjemmelekser som nettopp bestod i å snakke positivt til meg selv, naken foran speilet. Samt at jeg hver dag måtte si at jeg er god nok som jeg er. Innimellom så er jeg bedre, men faller noe tilbake innimellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg kjenner meg godt igjen, men jeg har blitt bedre.  Av en lege fikk jeg hjemmelekser som nettopp bestod i å snakke positivt til meg selv, naken foran speilet. Samt at jeg hver dag måtte si at jeg er god nok som jeg er. Innimellom så er jeg bedre, men faller noe tilbake innimellom. 

Jeg har så vidt begynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver, Gondor. Husker en gang jeg også sto i et prøverom hvor det var speil på alle kanter, og som viste meg absolutt alle sider ved kroppen min og ansiktet mitt. Jeg ble faktisk ganske sjokkert og lei meg, og stormet hjem med selvmordstanker.  Jeg skal aldri utsette meg for slikt igjen. Men sånn som jeg ser ut, er det rart at folk ikke får traumer, oppkast, diaré, hjerteinnfarkt, og akutt kreft når de ser meg...

Men jeg er på god vei til å bli mer fornøyd med kroppen min. Jeg har greid å gå ned ganske nøyaktig 10 kg. det siste året. Ikke at jeg var så veldig stor i utgangspunktet, men det var godt å få dem av.

Men jeg kan ALDRI få meg til å stå naken/i undertøyet og si positive og fine ting om kroppen min. Jeg har da selvinnsikt, hehe... Og kroppen min blir ikke finere av at jeg står og sier at den er fin. For min del er sånne øvelser tullete, men det er jo flott om det funker for andre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvem ser fin ut i de speilene der? Ingen. Tror vi alle kan være enige i det, lyset treffer kroppen kun på feile steder uansett hvilken fasong man har så er det en gjenganger at de speilene som er i garderobene i klesbutikker «jobber» imot oss. 

Men uansett, så fint reflektert av deg ift hva tanker du gjør deg rundt synet på din egen kropp. Slik jeg oppfattet så tror jeg du er på vei til å kunne klare å akseptere den. Det å gjøre dét er en utfordring for veldig mange av oss uansett hvilken fasjon vi har. Jeg har slitt med spf og trivdes som veldig tynn rent fysisk, problemet var bare at jeg ble enda mer «synlig» og kort fortalt fikk veldig mye oppmerksomhet fra både gutter og jenter/venninner/kolleger/bekjente (dette er ikke skryt, men slik det ble)  men dét hjalp ikke meg,  for jeg sliter veldig psykisk og  ble bare mer «avslørt» som en som virkelig ikke har det helt bra med segselv fordi jeg ble mer synlig og fikk mye mer oppmerksomhet. Dét og sosial- og panikk angst fungerer ikke så bra. Resultatet ble at jeg følte meg enda værre, enda mer ensom og følte  jeg ikke passer inn i verden og fikk merke det så veldig tydelig da. Når jeg ble «friskere» fra spf og ble mer normalvektig og så mer alminnelig ut og sluttet med å stasje meg i like stor grad, så hadde jeg det bedre med megselv.  Hodet mitt på den tiden jeg var veldig tynn trodde også at det overflatiske var det eneste jeg «hadde» at jeg faktisk ikke hadde noe «indre» som kunne veie opp. Det er den værste tilstanden jeg har vært i ever, følte meg verdiløs. 

Jeg sliter enda med angst, men sliter langt ifra så mye som jeg gjorde på den tiden ift panikkanfall. Jeg er opptatt av å forsøke å få i meg de næringstoffene kroppen trenger. Kosthold har mye å si for velvære og «psyken». Trening også, men de må være positive tilskudd i tilværelsen. At man bestemmer seg for sitt eget ve- og vel og at det blir en god ting man gjør for segselv og ikke pga destruktive tanker, for da kan man få ett veldig usunt forhold til det som kan bryte endel bare enda mer ned enn hvordan det var i utgangspunktet. Kanskje litt ekstremt å komme med ett eksempel ift at jeg hadde spf og har psykiske problemer. Poenget er at uansett hvilken fasong man har så er det folk som sliter med å akseptere kroppen sin.

Det at du presser degselv litt nå til å snu tankene dine om din egen kropp er ett veldig bra utgangspunkt for å få ett bedre forhold til den. Tenk at den kroppen har bært frem dine flotte barn og pga livssituasjonen så er det kanskje litt formye forlangt av deg  å kunne se ut som en super modell.  Trening og kostholdsvaner kan man alltids endre på, men da som fokus at du vil degselv vel.

Det at du vil sette pris på kroppen din og er bevisst på at du ikke vil snakke deg ned ift den, er uansett ett veldig bra utgangspunkt ift å akseptere  den, så jeg heier på deg Gondor <3

 

 

Anonymkode: f5c17...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
13 timer siden, Gondor skrev:

Men den er jo en del av deg! Jeg prøver å tenke at vektoppgangen skyldes ap og det kan jeg ikke noe for.

Hva skal man gjøre da? Hate sin egen kropp? Nå har jeg skrevet tyve fine ting om min egen kropp i et eget dokument. Jeg gir meg ikke før jeg får fred for egne hatefulle tanker om egen kropp. Men nå er jeg oppe og har overskudd. Faller jeg sammen klarer jeg ikke å se noe vakkert ved meg selv, verken på innsiden eller utsiden. Alt avhenger av om man er dårlig eller ikke.

 

Ja den er jo en del av meg, kanskje det kommer seg når jeg går ned flere kilo. 

Men syns det er bra det du gjør da, det å skrive fine ting om kroppen din :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har gått på antidepressiva i nærmere ett år og har lagt på meg masse. Kan virkelig all denne vektoppgangen komme av antidepressivaen eller kan det være en spiseforstyrrelse til grunn?

Anonymkode: 207e3...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått på antidepressiva i nærmere ett år og har lagt på meg masse. Kan virkelig all denne vektoppgangen komme av antidepressivaen eller kan det være en spiseforstyrrelse til grunn?

Anonymkode: 207e3...ae6

Hvilken AD bruker du?

Det er ikke alle som har vektoppgang som bivirkning, og det er ikke alle brukere som får bivirkninger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, Gondor skrev:

Hvordan vi ser på kroppen vår har stor innvirkning på hvordan vi føler oss. Sånn er det i hvert fall for meg. I dag var jeg inne i en klesbutikk og fant en nydelig kjole som jeg fikk lyst på. Så gikk jeg inn på prøverommet og tok av meg klærne for å prøve den. Synet som møtte meg i speilet var til å miste livsmotet av. Det var ikke måte på til negative kommentarer som haglet inne i mitt eget hode. Den fine kjolen var altfor fin til den stygge kroppen min. Men så tenkte jeg på vei hjem: ikke søren om jeg legger meg med disse tankene om meg selv! Hvor dumt er det ikke å gjøre sin kropp om til sin egen fiende? Så nå jobber jeg intenst med å snu det. Det er ikke lett, men viljen er der. Jeg skal tvinge meg selv til å stå foran figurspeilet i undertøy i morgen tidlig mens barna fremdeles sover og bare si vennlige ting til meg selv. Idealet mitt er så langt i fra min egen kropp som det kan få blitt. På tide å sette pris på egen kropp?

Noen som kjenner seg igjen og har noen tanker eller gode råd?

Så var ikke akkurat den kjolen fin til din kropp. Shit happens. Mange andre kjoler vil være fine. Det gjelder bare å finne frem til akkurat dem og være litt tålmodig. Tråle nettet, butikkene, kjenne sin egen kroppstype, finne de rette materialene, de rette snittene til din kropp, finne ut hva du kler rett og slett. Slik tenker jeg. Så finner du til slutt drømmekjolen.

Anonymkode: b49f8...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så var ikke akkurat den kjolen fin til din kropp. Shit happens. Mange andre kjoler vil være fine. Det gjelder bare å finne frem til akkurat dem og være litt tålmodig. Tråle nettet, butikkene, kjenne sin egen kroppstype, finne de rette materialene, de rette snittene til din kropp, finne ut hva du kler rett og slett. Slik tenker jeg. Så finner du til slutt drømmekjolen.

Anonymkode: b49f8...5b0

Veldig godt poeng! 

Anonymkode: f5c17...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått på antidepressiva i nærmere ett år og har lagt på meg masse. Kan virkelig all denne vektoppgangen komme av antidepressivaen eller kan det være en spiseforstyrrelse til grunn?

Anonymkode: 207e3...ae6

Har du spist jevnt mer under AD-behandlingen enn ellers? I så fall er svaret på spørsmålet om årsaken til vektoppgang der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
54 minutter siden, Janus30 skrev:

Har du spist jevnt mer under AD-behandlingen enn ellers? I så fall er svaret på spørsmålet om årsaken til vektoppgang der. 

Medisin gjør noe med stoffskiftet også, man kan legge på seg selv om man ikke spiser mer. Men ulvehunger er vanskelig å motstå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, anbr42 skrev:

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver, Gondor. Husker en gang jeg også sto i et prøverom hvor det var speil på alle kanter, og som viste meg absolutt alle sider ved kroppen min og ansiktet mitt. Jeg ble faktisk ganske sjokkert og lei meg, og stormet hjem med selvmordstanker.  Jeg skal aldri utsette meg for slikt igjen. Men sånn som jeg ser ut, er det rart at folk ikke får traumer, oppkast, diaré, hjerteinnfarkt, og akutt kreft når de ser meg...

Men jeg er på god vei til å bli mer fornøyd med kroppen min. Jeg har greid å gå ned ganske nøyaktig 10 kg. det siste året. Ikke at jeg var så veldig stor i utgangspunktet, men det var godt å få dem av.

Men jeg kan ALDRI få meg til å stå naken/i undertøyet og si positive og fine ting om kroppen min. Jeg har da selvinnsikt, hehe... Og kroppen min blir ikke finere av at jeg står og sier at den er fin. For min del er sånne øvelser tullete, men det er jo flott om det funker for andre.

 

Du har gått ned 10 kg, ja. Det er kanskje det som utgjør den store forkskjellen. Jeg får ikke til å gå ned samme hva jeg gjør. Jeg spiser sikkert for mye. Hvordan klarte du å gå ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gondor skrev:

Du har gått ned 10 kg, ja. Det er kanskje det som utgjør den store forkskjellen. Jeg får ikke til å gå ned samme hva jeg gjør. Jeg spiser sikkert for mye. Hvordan klarte du å gå ned?

Det høres banalt ut, og det er det også. ;)

Jeg bestemte meg rett og slett for å spise mindre mengder drittmat, og kutte ned på sjokolade- og potetgullforbruket. 

Tidligere kunne jeg spise sjokolade og potetgull tre-fire ganger i uka. Jeg regnet helga som fredag, lørdag, og søndag, hehe, og var det litt igjen på mandag så spiste jeg det da også. Men så bestemte jeg meg for å bare spise litt på fredag og litt på lørdag. Og færre hurtigmiddager ala mcdonald's og burger king. 

Så med de få grepene gikk jeg ned 10 kg på et år. Har spist helt vanlig mat hele tiden, men har altså kuttet ned på "drittmaten". Enkelt og greit, sånn gikk det til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg klarer ikke å la være å tenke at jeg aldri skulle tatt imot de medisinene for førti år siden. Men hva var valget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Vi er altså forskjellige må man selvsagt også huske jeg mener ikke annet. Folk reagerer ikke likt på medisiner heller. Enkelte har jo veldig få bivirkninger har jeg hørt. Men eksperimentering med menneskers liv tar jeg uansett dyp avstand fra. Med årene og mer erfaring blir man kanskje stadig litt flinkere i sin omgang med medisiner og mennesker. Vil alltid håpe det.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...