Gå til innhold

16 år gammel. Vond hals ved svelging. Livredd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, er en 16 år gammel gutt som i de siste 2 ukene har slitt med øreverk, kjevesmerter, sår hals og verk i halsen. Det jeg kjenner på nå er at hver gang jeg svelger så skjer det et lite verk i høyre side av halsen attemed adamseple, dette skjer nesten hver gang jeg svelger men av og til skjer det ikke. 

For 2 uker siden begynte jeg og og få en ekstremt sterk gass opp i halsen når jeg rapte og tror alt dette begynte etter det. Kan det være magesyre som har skadet nedi halsen min? for 2 dager siden lå jeg i sengen og så måtte jeg rape, da kom det ren magesyre opp flytende inn i munnen min. 

Tanker? Er liiivredd for halskreft :'( 

er veldig hypokonder og har vært det det siste året men dette er noe av det mest fryktende / innpåslitende jeg har hatt.

Har ikke en virusinfeksjon pga crpen min var normal.

 

 

Anonymkode: 40e48...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ingenting av det du beskriver er symptomer på kreft. Det høres ut som om du har en eller annen virusinfeksjon. Den slår ikke ut på Crp. At man av og til kan gulpe opp litt magesyre er helt normalt. 

Anonymkode: b5161...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legen nevnte at det kanskje var virus, men varer det i 2 uker?

Anonymkode: 40e48...a76

Ja, høres ut som et helt vanlig halsonde.

Anonymkode: b782c...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legen nevnte at det kanskje var virus, men varer det i 2 uker?

Anonymkode: 40e48...a76

Det kan det gjøre. Forsøk å ikke bekymre deg noe nevneverdig over dette. 

Anonymkode: b5161...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, er en 16 år gammel gutt som i de siste 2 ukene har slitt med øreverk, kjevesmerter, sår hals og verk i halsen. Det jeg kjenner på nå er at hver gang jeg svelger så skjer det et lite verk i høyre side av halsen attemed adamseple, dette skjer nesten hver gang jeg svelger men av og til skjer det ikke. 

For 2 uker siden begynte jeg og og få en ekstremt sterk gass opp i halsen når jeg rapte og tror alt dette begynte etter det. Kan det være magesyre som har skadet nedi halsen min? for 2 dager siden lå jeg i sengen og så måtte jeg rape, da kom det ren magesyre opp flytende inn i munnen min. 

Tanker? Er liiivredd for halskreft :'( 

er veldig hypokonder og har vært det det siste året men dette er noe av det mest fryktende / innpåslitende jeg har hatt.

Har ikke en virusinfeksjon pga crpen min var normal.

 

 

Anonymkode: 40e48...a76

Som de andre sier så gir ikke virus høyere crp, det er det bakterier som gjør. At man får sure oppstøt og at de av og til kommer helt opp i munnen er ikke unormalt, men veldig ubehagelig. Kreft i halsen kan du med stor sannsynlighet se helt bort fra, det er nok bare et virus som har satt seg. De kan henge i lenge og være plagsomme, det er bare å ta tiden til hjelp. God bedring! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Off... idag ble det verre. Er det normalt at et virus blir verre etter 2 uker? Jeg holder på å klikke, Det går ikke bort.. nå merker jeg at når jeg tar baki halsen er jeg øm på et område omtrent der det gjør vondt når jeg svelger (spytt) Tenker bare på kreft :/ 

Anonymkode: 40e48...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en helt vanlig halsbetennelse, som nekter å slppe taket så lett. Jeg slet med halsbetennelse i 5 uker. Først var det til og fra, noen dager var bedre, så ble det verre. Så ble jeg skikkelig dårlig og fikk flere antibiotikakurer. Ble kvitt halsbetennelsen etterhvert ;) 2 uker er ikke så mye. Du kommer til å bli helt frisk igjen. Er bare veldig irriterende når det sår på.

Endret av Trine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er jo hypokonder og så jeg tenker bare på kreft og er helt fra meg hver dag :( CRP min var normal forresten men ser han om det er halsbetennelse på CRP?

Anonymkode: 40e48...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og må mandlene ha sånn hvitt plagg på seg for at det skal være halsbetennelse pga mandlene ser helt vanlige ut

Anonymkode: 40e48...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er jo hypokonder og så jeg tenker bare på kreft og er helt fra meg hver dag :( CRP min var normal forresten men ser han om det er halsbetennelse på CRP?

Anonymkode: 40e48...a76

Halsbetennelse kan komme enten som en bakteriell infeksjon eller som en virusinfeksjon. Bakterier ser man på CRP, det kan også behandles med antibiotika. Virus kommer ikke fram på crp og det finnes ingen behandling. Man må bare vente til det går over.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og må mandlene ha sånn hvitt plagg på seg for at det skal være halsbetennelse pga mandlene ser helt vanlige ut

Anonymkode: 40e48...a76

Jeg har stort sett bare hatt streptokokker. Da får man gjerne hvitt belegg, også ser man hvite/gule prikker på mandlene. Men har hatt virus et par ganger. Da har jeg ikke hatt belegg eller prikker, men mener mandlene har hovnet litt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har vondt her når jeg tar der og svelger, kan det og ha virus sammenheng? ser og at der det er vondt er det noe hvitt på insiden eller utsiden

IMG_6095.JPG

Anonymkode: 40e48...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Off... idag ble det verre. Er det normalt at et virus blir verre etter 2 uker? Jeg holder på å klikke, Det går ikke bort.. nå merker jeg at når jeg tar baki halsen er jeg øm på et område omtrent der det gjør vondt når jeg svelger (spytt) Tenker bare på kreft :/ 

Anonymkode: 40e48...a76

Slutt å ta bak i halsen. Fingre med potensiell skitt har ikke noe bak der å gjøre og det opprettholder sikkert sårheten også.  Du er 16 år og halskreft i den alderen har jeg aldri hørt om. Og du har heller ikke de klassiske symptomene på det. Du har et langt større problem enn denne sårheten i halsen og det er din angst for sykdommer som nå tydelig har tatt helt over pga denne virusinfeksjonen du trolig har. 

Dette er noe du bør ta opp med lege og få hjelp med da det er en veldig ødeleggende tilstand som tar fra deg enhver glede ved livet i perioder. Når halsondtet er over er det kun spørsmål om tid før du igjen finner ett eller annet symptom som kan være en eller annen potensiell dødelig sykdom.

Jeg gir deg følgende råd: snakk med lege om dette og få nødvendig hjelp. Ha en avtale med lege om å kunne ringe/konsultere/oppsøke ved behov (altså når frykten tar over). Velg så langt det lar seg gjøre å stole på denne legen mer enn du stoler på tilfeldige på nettet.

Google ALDRI!  Google har som regel  motsatt effekt av det vi hypokondere søker når vi forsøker finne plausible forklaringer der for å berolige oss selv.  Man ender som regel opp som et angstvrak. Google er ikke din venn, men din største fiende når det kommer til det å ha angst for sykdommer.

Om du feks søker på smerter i mage, vil du alltid, før eller senere, støte på at det kan skyldes kreft. Søker du på diaré, akkurat det samme, søker du på sårhet i hals jepp kan være halskreft. Og fordi du med din angst for sykdommer alltid frykter det verst tenkelige, vil du på ett eller annet tidspunkt la det farlige ta over for alt det ufarlige det faktisk kan være. Særlig om dine symptomet varer over litt tid. 

Nå har angsten din tatt over og du søkere bekreftelse på at dette kan skyldes en virusinfeksjon, selv om du i ditt eget hode ikke forstår at dette kan være en plausibel forklaring fordi du da mener at det burde gått over. Vel, kroppen er finurlig. Det går over når den er leget. Noen ganger tar det lengre tid enn andre ganger. Du kjenner, tar på, fotograferer og speiler og angsten din øker i takt med det du føler og ser. Og selvfølgelig fordi det ikke har gått over. Det er først da du vil få fred inntil neste runde med symptomer på ett eller annet. En evig runddans.

Jeg har derfor enda et råd, aktiviser deg mest mulig. Oppsøk naturen, tren, finn en altoppslukende hobby. Gjør alt som flytter fokus fra kropp og alt som flytter følelser over på positive opplevelser. Når du ved å være aktiv vil føle deg sterk, er det mindre nærliggende å tenke at man er syk. En frisk og sterk kropp gir ikke fra seg stort andre følelser/symptomer enn velvære. Vel du kan bli sliten og støl da. Men vanskelig å gå derfra til en kreftdiagnose feks. Har man tatt seg ut er sistnevnte naturlig og derfor aksepterer man i sitt eget hode, uten å oppsøke Google, at det er forklaringen. 

Jeg har denne angsten for sykdommer selv og vet godt hvor du befinner deg akkurat nå. Jeg vet du er redd, at det er utenfor din kontroll, jeg vet at du ikke får fred før dette er over. Eller la oss si en pause fra. Jeg vet hvor skrekkslagen du er, jeg vet hvor vondt du har det, jeg vet at tankene dine er samlet rundt dette og kun dette. Et halsvirus, litt sårhet i halsen har tatt over hele din eksistens og gjør alle dine timer, minutter, dager til - la oss kalle det et mareritt. Jeg har levd med dette hele mitt liv, jeg har ikke oversikt over hvor mye livskvalitet dette har tatt fra meg. Hvor mye angst jeg har hatt, hvor mye tid min hjerne har brukt på tanker rundt det verst tenkelige. Ikke la ditt liv bli slik. Ta en prat med lege om dette og få den hjelpen som finnes. Det finnes ikke noe trylleformular som fjerner denne lidelsen, det er ikke sikkert du har lidelsen heller. Men at du for øyeblikket ikke befinner deg noe godt sted er sikkert. Jeg vet ikke om det finnes noen forklaring i noe du har opplevd/opplever som har utløst dette fokuset på farlige sykdommer eller om det kanskje det kan rent ut sagt kan skyldes alderen din. Man er ofte opptatt av sin egen eksistens, liv/død og har en del angster i denne perioden av livet. Har du i det hele tatt snakket med noen om dette?  Bare det å få pratet ut om det, ha støtte og hjelp i lege når det røyner på, kan være et skritt på veien ut av dette. Men det aller viktigste du kan gjøre selv inntil videre er å tvinge fokuset ditt vekk fra dette med en eller annen for for aktivitet. Om du så får pause bare under en joggetur hvor du flyter frem og kjenner at kroppen fungerer og og med det sender signaler til din egen hjerne om at alt er i orden, så er det bedre enn ingenting. Og ved å gjenta og gjenta ulike aktiviteter, selv med påtrengende tanker,  vil du etterhvert oppleve at dette fungerer i form av at du tenker mindre og mindre på dette og mer og mer på andre ting du har gjort deg selv opptatt av.

Anonymkode: b5161...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser dette ut som en svulst over mandelen min? se forskjellene på bildene, det første er fra idag og det andre er fra 3 uker siden. Se hvor mye den har vokst

IMG_6120.JPG

IMG_6121.JPG

Anonymkode: 40e48...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser dette ut som en svulst over mandelen min? se forskjellene på bildene, det første er fra idag og det andre er fra 3 uker siden. Se hvor mye den har vokst

IMG_6120.JPG

IMG_6121.JPG

Anonymkode: 40e48...a76

Det er jo på andre siden du har vondt! Foreslår at du leser svaret til anonym over her, hver gang du tror du er alvorlig syk. Samme hvor mye vi sier at du ikke har kreft, kommer vi ikke til å klare å overbevise deg uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Denne klumpen er det eneste som skremmer meg akk nå og lurer bare på om det i det hele tatt ligner på en tumor

Anonymkode: 40e48...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
På 26.3.2018 den 14.16, AnonymBruker skrev:

Denne klumpen er det eneste som skremmer meg akk nå og lurer bare på om det i det hele tatt ligner på en tumor

Anonymkode: 40e48...a76

Jeg har hatt mye sånne som på bildet. Da hadde jeg i tillegg litt sår svelging. Det var vissnokk bare sår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...