Gå til innhold

Behandling av pcos


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Jeg fikk påvist pcos for en stund siden, og fikk derfor utskrevet Yasminelle. Denne p-pillen fikk jeg dessverre migrene av, og har derfor sluttet med den. Etter nytt besøk hos legen fikk jeg utskrevet Loette. Dette gjør meg litt usikker, da denne p-pillen vel egentlig ikke skal hjelpe noe særlig på symptomene forbundet med pcos? Derfor er mitt spørsmål om det nytter å gå på Loette med tanke på pcos? Eller finnes det et annet behandlingsalternativ (ikke p-piller) som kan få hormonene i balanse?

Jeg er 24 år gammel og veier 62 kg (173 cm høy). Sykluslengde på 60-90 dager.  Vet ikke om det er nødvendig, men legger ved hormonnivåene mine også.

S-Testosteron: 1,90; S-Androsten: 9,10; S-TSH: 0,92; S-Progesteron: 35,2; S-FSH: 3,3; S-LH: 16,8; S-SHBG: 38; S-Østradiol: 0,74; S-Antimuller: 36,8.

Takk for hjelpen!

 

Anonymkode: c7614...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Dine blodprøver viser at du har hatt eggløsning og derfor vil få menstruasjon innen 14 dager. Ved PCOS er det ofte problemet at eggløsning uteblir.

Hva er dine symptomer på PCOS og hva ønsker du behandling for? Loette er en OK pille også ved PCOS, men som sagt jeg vil gjerne høre litt om dine symptomer.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine symptomer på PCOS er økt behåring i ansiktet, på lårene og på magen, og lange sykluser. Jeg er normalvektig og sliter ikke med uren hud. Så det er disse symptomene jeg ønsker behandling for, samtidig som jeg tenker at det kanskje ikke er bra å ha en slik ubalanse i hormonverdiene generelt?

Jeg er også redd for å plutselig legge på meg veldig ukontrollert, da dette jo er et vanlig symptom på PCOS. 

Anonymkode: c7614...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

I hormonanalysen du viser til er det bra balanse. Det er kanskje mest slik at overvekt utløser eller forverrer PCOS. For den økte behåring vil Yasminelle/Yaz være det beste (21 eller 24 aktive piller). Fikk du migrene i den pillefri periodee, så er det en fordel å ta pillen uten pause. Verdt et forsøk.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...