Gå til innhold

Nå har det blitt tøffere å gå på arbeidsavklaringspenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veilederen min på arbeidsmarkedsbedriften er skeptisk til nye amokurs. Han snakker om fagutdanning, men jeg har bare 1 år og 8 måneder igjen på aap. Fagutdanning tar gjerne lengre tid, men den tiden har gått fra meg. 

Anonymkode: 31793...d8b

Hva slags fagutdanning, innen hvilken retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 time siden, XbellaX skrev:

Hva slags fagutdanning, innen hvilken retning.

Helsesekretær, men jeg har Asberger diagnose og har sosiale utfordringer. Rådgiver på voksenopplæringen mente det ikke var riktig for meg, at det ville bli for mange begrensninger når jeg skulle søke jobb. Jeg liker ikke å jobbe med blod, sprøyter, ta blodprøver, stelle sår, gi førstehjelp, sitte i skranken, være nær og gi omsorg. Han snakker også om beachelor i arkivkunnskap eller ettårig arkivkunnskap på høgskolen. 

Anonymkode: 31793...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helsesekretær, men jeg har Asberger diagnose og har sosiale utfordringer. Rådgiver på voksenopplæringen mente det ikke var riktig for meg, at det ville bli for mange begrensninger når jeg skulle søke jobb. Jeg liker ikke å jobbe med blod, sprøyter, ta blodprøver, stelle sår, gi førstehjelp, sitte i skranken, være nær og gi omsorg.

Hvorfor tok du den utdanningen da?

Anonymkode: 23967...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tok du den utdanningen da?

Anonymkode: 23967...cd8

Jeg har aldri tatt den utdanningen. 

Anonymkode: 31793...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helsesekretær, men jeg har Asberger diagnose og har sosiale utfordringer. Rådgiver på voksenopplæringen mente det ikke var riktig for meg, at det ville bli for mange begrensninger når jeg skulle søke jobb. Jeg liker ikke å jobbe med blod, sprøyter, ta blodprøver, stelle sår, gi førstehjelp, sitte i skranken, være nær og gi omsorg. Han snakker også om beachelor i arkivkunnskap eller ettårig arkivkunnskap på høgskolen. 

Anonymkode: 31793...d8b

Det høres ut til at du ikke kan gjøre 90% av det jobben dreier seg om og da skjønner jeg ikke hvorfor saksbehandleren tenker i de baner. 

Arkivkunnskap kan virke mer vettugt men jeg vet lite om selve yrket, hvordan er i såfall jobbmulighetene der? Klarer du et 3 årig studie?

Hva vil du? Hva liker du å drive med? Spesielle interesser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veilederen min på arbeidsmarkedsbedriften er skeptisk til nye amokurs. Han snakker om fagutdanning, men jeg har bare 1 år og 8 måneder igjen på aap. Fagutdanning tar gjerne lengre tid, men den tiden har gått fra meg. 

Anonymkode: 31793...d8b

Utdanning er det meningen at man skal finansiere med lån og stipend fra lånekassen. Sånn sett spiller det ingen rolle at du kun har 1 år og 8 mnd igjen på AAP.

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helsesekretær, men jeg har Asberger diagnose og har sosiale utfordringer. Rådgiver på voksenopplæringen mente det ikke var riktig for meg, at det ville bli for mange begrensninger når jeg skulle søke jobb. Jeg liker ikke å jobbe med blod, sprøyter, ta blodprøver, stelle sår, gi førstehjelp, sitte i skranken, være nær og gi omsorg. Han snakker også om beachelor i arkivkunnskap eller ettårig arkivkunnskap på høgskolen. 

Anonymkode: 31793...d8b

Hvordan ble i det hele tatt helsesekretær et tema?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri tatt den utdanningen. 

Anonymkode: 31793...d8b

Beklager, misforstod.

Men jeg syntes det er  rart nav begynner snakke om utdannelse nå, etter 14 år.

Anonymkode: 23967...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, Trine skrev:

Utdanning er det meningen at man skal finansiere med lån og stipend fra lånekassen. Sånn sett spiller det ingen rolle at du kun har 1 år og 8 mnd igjen på AAP.

Hvordan ble i det hele tatt helsesekretær et tema?

Fordi han hadde hørt om en som hadde begynt på sykepleierutdanning, men som ikke tålte blod og ta sprøyter. Hun fikk sitte på skrivestua og skrive journaler. 

Anonymkode: 31793...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, misforstod.

Men jeg syntes det er  rart nav begynner snakke om utdannelse nå, etter 14 år.

Anonymkode: 23967...cd8

Det synes jeg også. Jeg har hatt fem ulike veiledere på ett år. Stadig nye saksbehandlere. 

Anonymkode: 31793...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, Trine skrev:

Utdanning er det meningen at man skal finansiere med lån og stipend fra lånekassen. Sånn sett spiller det ingen rolle at du kun har 1 år og 8 mnd igjen på AAP.

Hvordan ble i det hele tatt helsesekretær et tema?

Klart det spiller en rolle. Skal jeg søke om uføretrygd har jeg rett på arbeidsavklaringspenger i ventetiden. Saksbehandlingstid er 8 måneder. Jeg tar ikke lengre utdanning hvis det ikke øker mine sjanser veldig for å komme ut i jobb. Jeg har ikke tro på det. Nav har begynt å tenke nytt i forhold til utdanning. De ser at utdanning kan være en løsning istedenfor å la folk gå på karriereveildeningskurs, praksisplasser og amokurs år etter år. 

Anonymkode: 31793...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi han hadde hørt om en som hadde begynt på sykepleierutdanning, men som ikke tålte blod og ta sprøyter. Hun fikk sitte på skrivestua og skrive journaler. 

Anonymkode: 31793...d8b

Ok, ja, sånne jobber finnes jo rund omkring, men ser for meg at det ikke er så mange av de jobbene. Det må jo være bedre å finne et yrke hvor du har litt færre begrensninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klart det spiller en rolle. Skal jeg søke om uføretrygd har jeg rett på arbeidsavklaringspenger i ventetiden. Saksbehandlingstid er 8 måneder. Jeg tar ikke lengre utdanning hvis det ikke øker mine sjanser veldig for å komme ut i jobb. Jeg har ikke tro på det. Nav har begynt å tenke nytt i forhold til utdanning. De ser at utdanning kan være en løsning istedenfor å la folk gå på karriereveildeningskurs, praksisplasser og amokurs år etter år. 

Anonymkode: 31793...d8b

Ja, for deg personlig spiller det en rolle. Men om det viser seg at det er et yrke du kan klare, men at det krever utdanning, er det egentlig ikke riktig at AAP skal dekke den utdanninga. Om du selv mener at problemet ikke er at du ikke kan jobbe, men at du ikke får jobb, er det faktisk ditt ansvar å sørge for utdanning nok til å komme i jobb. Men om du er i stand til å jobbe forstår jeg ikke hvorfor du har vært på AAP i 14 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Trine skrev:

Ja, for deg personlig spiller det en rolle. Men om det viser seg at det er et yrke du kan klare, men at det krever utdanning, er det egentlig ikke riktig at AAP skal dekke den utdanninga. Om du selv mener at problemet ikke er at du ikke kan jobbe, men at du ikke får jobb, er det faktisk ditt ansvar å sørge for utdanning nok til å komme i jobb. Men om du er i stand til å jobbe forstår jeg ikke hvorfor du har vært på AAP i 14 år.

De som går på aap har helsebegrensninger dvs. at de er avhengig av en arbeidsgiver som tar hensyn til dette. Det er vanskelig å finne, samt at det er sterk konkurranse om alle jobber Jeg tror ikke mer utdanning vil gjøre det lettere å få jobb derfor skal jeg nå søke om ufør. Orker ikke dette mer. 

Anonymkode: 31793...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også Asperger å kjenner meg desverre igjen i din situasjon. Har nå blitt ufør men håper jeg kan få tatt utdanning å komme i jobb senere :/ . Om du trenger noen å prate med så bare send meg melding. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

De som går på aap har helsebegrensninger dvs. at de er avhengig av en arbeidsgiver som tar hensyn til dette. Det er vanskelig å finne, samt at det er sterk konkurranse om alle jobber Jeg tror ikke mer utdanning vil gjøre det lettere å få jobb derfor skal jeg nå søke om ufør. Orker ikke dette mer. 

Anonymkode: 31793...d8b

Jeg vet det. Har selv gått på aap, har asperger og er nå ufør. Men du har vel vært i tiltak? Da jeg var i tiltak ble det sagt at det krevdes mer tilrettelegging enn hva som er mulig. Hvordan har du fungert i de tiltakene du har vært i? Det er dumt å søke ufør uten klarsignal fra nav. Da risikerer du å få avslag og da står du uten hverken aap eller uføretrygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 24.3.2018 den 20.14, Trine skrev:

Jeg vet det. Har selv gått på aap, har asperger og er nå ufør. Men du har vel vært i tiltak? Da jeg var i tiltak ble det sagt at det krevdes mer tilrettelegging enn hva som er mulig. Hvordan har du fungert i de tiltakene du har vært i? Det er dumt å søke ufør uten klarsignal fra nav. Da risikerer du å få avslag og da står du uten hverken aap eller uføretrygd.

Jeg har prøvd ulike tiltak som amokurs og praksisplasser. Noen fungerte jeg bedre i enn andre, men nå er det vanskelig bare det å få en praksisplass som ikke er lønnet en gang. Vet at jeg bør ha klarsignal fra nav, men synes det er vanskelig å leve på 2 måneders vedtak framover uten å vite hva som skjer lenger fram. Da jeg ville søke om uføretrygd fir noen år siden, tok det ett helt år før jeg fikk svar på om jeg kunne søke. Det tar også 8 måneder å behandle en uføretrygdsøknad. Min maksperiode slutter 31 desember 2019 så jeg har ikke allverdens tid....

Anonymkode: 31793...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 24.3.2018 den 14.25, Aspi1985 skrev:

Jeg har også Asperger å kjenner meg desverre igjen i din situasjon. Har nå blitt ufør men håper jeg kan få tatt utdanning å komme i jobb senere :/ . Om du trenger noen å prate med så bare send meg melding. 

Var det nav som foreslo uføretrygd? Hvordan sender jeg en melding til deg?

Anonymkode: 31793...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 24.3.2018 den 8.22, Trine skrev:

Ja, for deg personlig spiller det en rolle. Men om det viser seg at det er et yrke du kan klare, men at det krever utdanning, er det egentlig ikke riktig at AAP skal dekke den utdanninga. Om du selv mener at problemet ikke er at du ikke kan jobbe, men at du ikke får jobb, er det faktisk ditt ansvar å sørge for utdanning nok til å komme i jobb. Men om du er i stand til å jobbe forstår jeg ikke hvorfor du har vært på AAP i 14 år.

Man går ikke på aap bare fordi man mangler utdanning, men kan jobbe. Man går på aap fordi man har helsebegrensninger i forhold til jobb. Da er det risikabelt å utdanne seg utenfor aap når man ikke vet om man har helse til å utføre yrket.

Anonymkode: 31793...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd ulike tiltak som amokurs og praksisplasser. Noen fungerte jeg bedre i enn andre, men nå er det vanskelig bare det å få en praksisplass som ikke er lønnet en gang. Vet at jeg bør ha klarsignal fra nav, men synes det er vanskelig å leve på 2 måneders vedtak framover uten å vite hva som skjer lenger fram. Da jeg ville søke om uføretrygd fir noen år siden, tok det ett helt år før jeg fikk svar på om jeg kunne søke. Det tar også 8 måneder å behandle en uføretrygdsøknad. Min maksperiode slutter 31 desember 2019 så jeg har ikke allverdens tid....

Anonymkode: 31793...d8b

Skjønner at det er vanskelig. Det blir jo veldig uforutsigbart. Hvorfor søkte du ikke da du fikk klarsignal om å søke?

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man går ikke på aap bare fordi man mangler utdanning, men kan jobbe. Man går på aap fordi man har helsebegrensninger i forhold til jobb. Da er det risikabelt å utdanne seg utenfor aap når man ikke vet om man har helse til å utføre yrket.

Anonymkode: 31793...d8b

Nei, det vet jeg. Men om alle tenker sånn blir det jo fryktelig mange uføre som kunne vært i jobb. Det er jo alltid en viss fare for at man ikke kan utføre det yrket man utdanner seg innen. Jeg har selv studielån på en utdannelse jeg ikke får brukt lenger. Men man får slettet alt eller deler av studielånet (alt ettersom hva man får i trygd) hvis man blir ufør, så sånn sett er det ikke så risikabelt. Er det en jobb man tror man kan klare, bør man jo sørge for å få den kompetansen som kreves for å få den jobben. Men om man ikke fungerer i praksisplass er det grunnlag for å søke uføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 26.3.2018 den 16.48, Trine skrev:

Skjønner at det er vanskelig. Det blir jo veldig uforutsigbart. Hvorfor søkte du ikke da du fikk klarsignal om å søke?

Nei, det vet jeg. Men om alle tenker sånn blir det jo fryktelig mange uføre som kunne vært i jobb. Det er jo alltid en viss fare for at man ikke kan utføre det yrket man utdanner seg innen. Jeg har selv studielån på en utdannelse jeg ikke får brukt lenger. Men man får slettet alt eller deler av studielånet (alt ettersom hva man får i trygd) hvis man blir ufør, så sånn sett er det ikke så risikabelt. Er det en jobb man tror man kan klare, bør man jo sørge for å få den kompetansen som kreves for å få den jobben. Men om man ikke fungerer i praksisplass er det grunnlag for å søke uføre.

Jeg fungerer i noen praksisplasser, men ikke i andre. Jeg fikk avslag den gangen jeg ønsket å søke om ufør. De brukte ett år bare for å fortelle at jeg ikke kunne sende inn søknad på uføretrygd. Også tar det i tillegg 8 måneder å få behandlet en uføretrygdsøknad. Det sier seg selv at jeg må bruke lang tid på å søke. Det at studiegjelden blir slettet, gjelder det også hvis man har penger på bank?

Anonymkode: 31793...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...