Gå til innhold

Nå har det blitt tøffere å gå på arbeidsavklaringspenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fungerer i noen praksisplasser, men ikke i andre. Jeg fikk avslag den gangen jeg ønsket å søke om ufør. De brukte ett år bare for å fortelle at jeg ikke kunne sende inn søknad på uføretrygd. Også tar det i tillegg 8 måneder å få behandlet en uføretrygdsøknad. Det sier seg selv at jeg må bruke lang tid på å søke. Det at studiegjelden blir slettet, gjelder det også hvis man har penger på bank?

Anonymkode: 31793...d8b

Det blir jo fryktelig mye surr for deg når du skal gå sånn på korte aap-avtaler. Hva sier legen din om dette? Og går du til noe behandling? Ja, de regner ut ifra hva du får i uføretrygd, også er det en tabell de går etter. De ser ikke på hva du har på konto.

https://lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/Sletting-av-gjeld/Uforhet/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
11 timer siden, Trine skrev:

Det blir jo fryktelig mye surr for deg når du skal gå sånn på korte aap-avtaler. Hva sier legen din om dette? Og går du til noe behandling? Ja, de regner ut ifra hva du får i uføretrygd, også er det en tabell de går etter. De ser ikke på hva du har på konto.

https://lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/Sletting-av-gjeld/Uforhet/

Ja det føles utrygt for meg og jeg blir veldig avhengig av hva saksbehandler tenker å gjøre med meg uten et vedtak i bunn. Saksbehandler sitter på all makt nå virker det som, og jeg vet ikke hva hun har tenkt å gjøre fremover i tid etter 16 mai da vedtaket går ut. Hun har sagt at så lenge jeg har en godtkjent aktivitetsplan blir vedtaket forlenget. Men saksebehandler kan utøve skjønn har jeg forstått og hvis hun ikke mener at det er hensiktsmessig å fortsette, hva da? Hun har sagt at jeg har hatt et langt løp nå. Før fikk jeg vedtak på ett år. Da følte jeg ikke denne utryggheten. Jeg har fortalt fastlegen om kort forlengelse. Da snakket hun om uføretrygd. Jeg går ikke i behandling. Fikk Asperger diagnose høsten 2017. Før det fikk jeg schizofreni diagnose og ble anbefalt uføretrygd. Dette var i 1998. Senere paranoid personlighetsforstrrelse og uspesifisert personlighetsforstyrrelse. Jeg har søkt meg inn på nevrohabiliteringen på ullevål. Har time der 10 april. Vet ikke om jeg kan få oppfølging fra dem. Har kun fått tilbud om ny utredning, enda det er oppfølging jeg vil ha,

Anonymkode: 31793...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja det føles utrygt for meg og jeg blir veldig avhengig av hva saksbehandler tenker å gjøre med meg uten et vedtak i bunn. Saksbehandler sitter på all makt nå virker det som, og jeg vet ikke hva hun har tenkt å gjøre fremover i tid etter 16 mai da vedtaket går ut. Hun har sagt at så lenge jeg har en godtkjent aktivitetsplan blir vedtaket forlenget. Men saksebehandler kan utøve skjønn har jeg forstått og hvis hun ikke mener at det er hensiktsmessig å fortsette, hva da? Hun har sagt at jeg har hatt et langt løp nå. Før fikk jeg vedtak på ett år. Da følte jeg ikke denne utryggheten. Jeg har fortalt fastlegen om kort forlengelse. Da snakket hun om uføretrygd. Jeg går ikke i behandling. Fikk Asperger diagnose høsten 2017. Før det fikk jeg schizofreni diagnose og ble anbefalt uføretrygd. Dette var i 1998. Senere paranoid personlighetsforstrrelse og uspesifisert personlighetsforstyrrelse. Jeg har søkt meg inn på nevrohabiliteringen på ullevål. Har time der 10 april. Vet ikke om jeg kan få oppfølging fra dem. Har kun fått tilbud om ny utredning, enda det er oppfølging jeg vil ha,

Anonymkode: 31793...d8b

Du har virkelig hatt et langt og tøft løp, både i forhold til feilaktige diagnoser og nav. Håper du får riktig oppfølging og økonomisk forutsigbarhet i form av uføretrygd i nær framtid. 

Anonymkode: 72980...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2018 den 20.05, AnonymBruker skrev:

Jeg skal gjøre det samme som før - søke jobber som jeg ikke får. Saksbehandlerne får mer å gjøre ved at de må godkjenne aktivitetsplaner hver 3 måned og gi beskjed til forvaltningen om fornyelse. Forvaltningen får mer å gjøre når de må fornye hver 3 måned. 

Anonymkode: 31793...d8b

NAV må jo stramme inn, de må få flere i jobb. Alt for mange er utenfor arbeidslivet. Og velferd koster. Skjønner at det blir strengere. Og mange går over på uføretrygd, for da slipper NAV mye styr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, erik123 skrev:

NAV må jo stramme inn, de må få flere i jobb. Alt for mange er utenfor arbeidslivet. Og velferd koster. Skjønner at det blir strengere. 

Hvorfor jobber du ikke selv?

Anonymkode: 23967...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det føles utrygt for meg og jeg blir veldig avhengig av hva saksbehandler tenker å gjøre med meg uten et vedtak i bunn. Saksbehandler sitter på all makt nå virker det som, og jeg vet ikke hva hun har tenkt å gjøre fremover i tid etter 16 mai da vedtaket går ut. Hun har sagt at så lenge jeg har en godtkjent aktivitetsplan blir vedtaket forlenget. Men saksebehandler kan utøve skjønn har jeg forstått og hvis hun ikke mener at det er hensiktsmessig å fortsette, hva da? Hun har sagt at jeg har hatt et langt løp nå. Før fikk jeg vedtak på ett år. Da følte jeg ikke denne utryggheten. Jeg har fortalt fastlegen om kort forlengelse. Da snakket hun om uføretrygd. Jeg går ikke i behandling. Fikk Asperger diagnose høsten 2017. Før det fikk jeg schizofreni diagnose og ble anbefalt uføretrygd. Dette var i 1998. Senere paranoid personlighetsforstrrelse og uspesifisert personlighetsforstyrrelse. Jeg har søkt meg inn på nevrohabiliteringen på ullevål. Har time der 10 april. Vet ikke om jeg kan få oppfølging fra dem. Har kun fått tilbud om ny utredning, enda det er oppfølging jeg vil ha,

Anonymkode: 31793...d8b

Du bør ordne et møte med NAV og fastlegen din. Du kan ikke gå sånn og ikke vite hva som skjer. Få legen din til å presisere at du ikke kan være i en så usikker situasjon og at noe må skje. Det bør veie tungt at legen din anbefaller uføretrygd. Ny utredning trenger du vel ikke? Det er sikkert lurt om du tar opp det med NAV når du er på nevrohabiliteringen. De kan komme med en anbefalling om uføretrygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig bra at det blir strammet inn, skulle vært gjort for lenge siden. Få folk ut i arbeid også utlendinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, erik123 skrev:

Utrolig bra at det blir strammet inn, skulle vært gjort for lenge siden. Få folk ut i arbeid også utlendinger. 

Deg selv også?

Anonymkode: 23967...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2018 den 20.51, AnonymBruker skrev:

Når de er hundrevis av søkere på jobber forstår jeg ikke hvordan arbeidsgiver skal "gidde" ansette med sykdom og annen bagasje når det er plently av unge friske og raske og velge mellom. 

Og vil ikke de som får IPS hjelp "stjele" jobben fra andre, som da må gå arbeidsledighetstrygd eller sosialen, for IPS skaper vel ikke flere nye jobber?

Hvorfor er det ingen som snakker om borgerlønn? Nå når automatisering og roboter kommer for fullt er det på tide å ta grep før det er for sent, hvis ikke ender vi opp med et blodig opprør mellom de som har jobb og de som står utenfor.

Anonymkode: 23967...cd8

Hvor mye skal folk få i borgerlønn? 20000 i måneden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, erik123 skrev:

Hvor mye skal folk få i borgerlønn? 20000 i måneden? 

Det blir nok ikke mye. I Finland er det vel 5.500?

Anonymkode: 23967...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...