Gå til innhold

Jeg forstår ikke


skolejente21

Anbefalte innlegg

skolejente21

Hei! 😊 jeg er 26 uker på vei med en liten gutt. Jeg var på tidlig ultralyd i uke 6 og 10, og ordinær ultralyd i uke 17. 

Jeg trodde selv at jeg hadde eggløsning den 17.09, hadde da siden den 12.09 blødd som en vanlig mens men siden denne mens kom en uke før tiden så tenkte jeg at det kanskje var eggløsningsblødning. 

Jeg testet svaaaakt positivt 10.10. 11.10 fikk jeg gravid 1-2 på clearblue. 

Når jeg da kom på tidlig ultralyd den 30.10 fikk jeg beskjed om at jeg var 6 uker på vei. Jeg får ikke det til å stemme om jeg hadde eggløsning 17.09! 

Eneste jeg ser på som en mulighet er at blødningen som startet 12.09 var en mens og ikke eggløsningsblødning. Selv om mens egentlig ikke var forventet før 20.09. Pleier å ha en syklus på 30-31 dager. 

Har jeg hatt eggløsning senere enn jeg tror? Lurer fordi jeg er redd for at noe er galt... selv om jeg har vært på flere ultralyder. Ultralyd i uke 24 sa han var stor så blir bekymret... er første gangs og alt er så nytt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Man beregner tradisjonelt svangerskapets varighet ut fra siste menstruasjons første dag. Vi regner ikke utfra evt eggløsning, for det er så usikkert.

Etter mine beregninger var  blødningen søndag 17.09. første dag av en menstruasjonsblødning, ikke eggløsningsblødning.

17.09. bruker jeg som  utgangspunkt for beregning av svangerskapets varighet.

Ved ultralyd mandag 30.10. var du da 6 uker og 1 dag gravid, ultralyd beregner at du er 6 uker. Det stemmer perfekt (på nær en dag).

Stemmer det med 'rutine-ultralyd' i uke 17? Det er den viktigste ultralyd for å vurdere hvor langt svangerskapet er kommet

Du har allerede hatt ultralyd fire ganger i et svangerskapet. Er det spesiell grunn til det?

Jeg kan ikke se at det er grunn til å være bekymret, men kanskje jeg ikke helt har oppfattet problemet? 

Lykke til videre, vennlig hilsen Mette

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skolejente21
38 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Man beregner tradisjonelt svangerskapets varighet ut fra siste menstruasjons første dag. Vi regner ikke utfra evt eggløsning, for det er så usikkert.

Etter mine beregninger var  blødningen søndag 17.09. første dag av en menstruasjonsblødning, ikke eggløsningsblødning.

17.09. bruker jeg som  utgangspunkt for beregning av svangerskapets varighet.

Ved ultralyd mandag 30.10. var du da 6 uker og 1 dag gravid, ultralyd beregner at du er 6 uker. Det stemmer perfekt (på nær en dag).

Stemmer det med 'rutine-ultralyd' i uke 17? Det er den viktigste ultralyd for å vurdere hvor langt svangerskapet er kommet

Du har allerede hatt ultralyd fire ganger i et svangerskapet. Er det spesiell grunn til det?

Jeg kan ikke se at det er grunn til å være bekymret, men kanskje jeg ikke helt har oppfattet problemet? 

Lykke til videre, vennlig hilsen Mette

 

 

begynte å blø 12.09 og frem til 18.09. 
Ultralyd i uke 17 satte meg ytterlige 3 dager tilbake. så termin fra tidlig ul sa 27.06 og ordinær ultralyd i uke 17 sa 30.06. Om jeg da hadde eggløsning 17.09 så kan ikke dette stemme. Jeg må da ha hatt eggløsning senere. Bekymrer meg ikke så veldig egentlig, men er litt skummelt å tenke på dersom jeg går veldig mye på overtid... 

Har fått flere ultralyder på grunn av blødninger og en lavtliggende morkake :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Eggløsning er det usikre momentet, som det kan være vanskelig å fastslå. Så den kan du ikke regne med. Stol på de ultralydundersøkelser som er foretatt og den termin som er fastsatt etter ultralyd i uke 17.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skolejente21
1 time siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Eggløsning er det usikre momentet, som det kan være vanskelig å fastslå. Så den kan du ikke regne med. Stol på de ultralydundersøkelser som er foretatt og den termin som er fastsatt etter ultralyd i uke 17.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

jo tusen takk :)  Ja, jeg forholder meg til det jeg :) 

Men ang eggløsningsblødning... Hvor mye er det vanlig å blø rundt denne tiden, og hvor lenge?

Endret av skolejente21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...