Gå til innhold

Progesteron og eggløsning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei Mette,

Jeg er til utredning for barnløshet siden jeg ikke har blitt gravid etter at vi har vært prøvere i 8 måneder og fordi jeg har PCOS og endometriose. 8 måneder er ikke så lenger, men jeg har store smerter pga endometriosen noe som gjør at jeg nå blir sendt videre før det har gått 12 måneder med prøving. Har slitt med smerter i forbindelse med endometriosen i vel 4 år nå. Jeg må opereres og over på hormonprevensjon etter en (forhåpentligvis) fødsel ifølge gynekolog. Gynekolog tviler litt på at jeg har eggløsning og pga det var jeg nylig innom og tok blodprøve og måle progesteron. Jeg tok blodprøven på dag 25 i syklusen min, og menstruasjonssyklusene mine varierer mellom 26 til 32 dager. Den måneden jeg målte progesteronet fikk jeg mensen på dag 33. Prøveresultatet på progesteronen var 29,5. Ingen ved sykehuset kunne gi meg svar på om dette viser at jeg har hatt eggløsning eller ei, og jeg får ikke snakke med gynekolog før jeg skal til fertilitetsklinikken om noen måneder. Tror du jeg hadde eggløsning?

Anonymkode: 60b65...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Progesteron produseres i eggstokken på det stedet hvor eggløsningen  fant sted, det gule legemet. Produksjonen er maksimal ca en uke etter eggløsning eller en uke før neste menstruasjon starter. Verdier over ca 10 regnes som sannsynlig bevis på eggløsning. Så med en verdi på 29,5 er det sikkert at det har vært eggløsning. Hvilken endometrioseoperasjon skal du gjennomgå? jeg er litt nysgjerrig. Ved infertilitet assosiert med endometriose, er prøverørsbehandling ofte beste løsning.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Takk for svar! Så fint å høre at jeg mest sannsynlig har eggløsning :)

Jeg har en cyste på ene eggstokk som må opereres vekk siden den gradvis vokser seg større og større. Sist jeg sjekket var den ca 5 cm x 4 cm. Gynekologen jeg var hos mente at det beste vil være om jeg blir gravid og får barn før jeg opererer den bort siden jeg kommer til å miste en del egg på eggstokken under operasjon. Jeg forstod det også slik på gynekologen at prøverør er den behandlingen de kommer til å forsøke med i første omgang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du HAR hatt eggløsning, ikke tvil om det. Jeg er helt enig i din gynekologs vurdering. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...