Gå til innhold

Fastlegen vil ikke skrive ut valium?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fastlegen nekta å skrive ut valium han mente det var svært sterke medisiner, mye sterkere enn sobril (jeg har resept på sobril som jeg sjeldent  bruker og kun til nødtilfeller...) Er valium så mye sterkere enn sobril?

Og på hvilken måte er virkningen av valium forskjellig fra sobril? Er f.eks valium enda mer muskelavslappende, trettende? (forutsatt at man tar de begge i laveste dose)

Anonymkode: 97d0c...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Akkurat nå, Bokormen123 skrev:

Hvorfor er det så viktig for deg å gå Valium?

 

Ser nå at det står forskjellen er kanskje at valium har litt flere virkeområder

Valium: Klassifisering: Benzodiazepinderivat. Angstdempende, spenningsløsende, sedativ-hypnotisk, antikonvulsiv (krampestillende) og muskelrelakserende effekt.

 

SObril: Klassifisering: Benzodiazepinderivat. Spesifikk angstdempende virkning, med svak muskelrelakserende effekt.

Anonymkode: 97d0c...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, valium / vival /stesolid (samme virkestoff) er ikke en spesiell sterk medisin. Men mange leger er skeptiske til å gi det allikevel, da det er vanedannende.

 

Det finnes mye mer potente benzodiazepiner enn valium.

Anonymkode: c7f07...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fastlegen nekta å skrive ut valium han mente det var svært sterke medisiner, mye sterkere enn sobril (jeg har resept på sobril som jeg sjeldent  bruker og kun til nødtilfeller...) Er valium så mye sterkere enn sobril?

Og på hvilken måte er virkningen av valium forskjellig fra sobril? Er f.eks valium enda mer muskelavslappende, trettende? (forutsatt at man tar de begge i laveste dose)

Anonymkode: 97d0c...915

Det skal du være glad for.  Jeg ble proppet full av valium, mogadon, imovane, stillnocht, apodorm og noe smertestillende jeg ikke husker navnet på.  Jeg var blitt en zombie, ikke sov jeg og uroen var grusom.  Det var vanvittig hardt å slutte med alt dette, men det lykkedes meg.  All honor til fastlegen din som er restriktiv på sånt og mater ikke pasientene sine med slike medisiner.

Anonymkode: 43aaf...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, om du bruker Sobril eller Valium er ett fett. Det er bare at dosen er ulik fordi medisinene er litt ulike i styrke.

Valium har noe raskere innsettende effekt og litt lengre virkning. Ellers er det rimelig likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fastlegen nekta å skrive ut valium han mente det var svært sterke medisiner, mye sterkere enn sobril (jeg har resept på sobril som jeg sjeldent  bruker og kun til nødtilfeller...) Er valium så mye sterkere enn sobril?

Og på hvilken måte er virkningen av valium forskjellig fra sobril? Er f.eks valium enda mer muskelavslappende, trettende? (forutsatt at man tar de begge i laveste dose)

Anonymkode: 97d0c...915

Valium har litt høyere tilvenningsrisiko enn sobril fordi halveringstiden er lenger på valium. 50-100 timer på valium og 15-24 timer for sobril. Vil likevel argumentere for at valium kan være et bedre preparat ved kontrollert bruk enn sobril, fordi det ikke gir ruseffekt på moderate doser sånn som sobril kan gjøre. 

Jeg syns noen ganger det er vel mye hysteri i forhold til diazepam. Så lenge man har respekt for preparatet og avhengighetsrisikoen, er det ofte langt mer potent og presist enn sobril som akuttmedisin. 

Anonymkode: 662c1...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Egentlig så kan jeg bare bytte fastslege helt til jeg finner en som skriver ut til meg.. Syns det er litt rart da at det er så forskjellig praksis hos fastlegene der den ene nekter tvert mens den andre kan skrive ut den ene resepten etter den andre uten et spørsmål.

Anonymkode: 97d0c...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig så kan jeg bare bytte fastslege helt til jeg finner en som skriver ut til meg.. Syns det er litt rart da at det er så forskjellig praksis hos fastlegene der den ene nekter tvert mens den andre kan skrive ut den ene resepten etter den andre uten et spørsmål.

Anonymkode: 97d0c...915

Å skifte fastlege for å få valium, vil ofte føre til at den nye fastlegen møter deg med ganske stor skepsis. Du vil fort bli oppfattet som en som potensielt sett har et misbruksproblem. 

Anonymkode: 9ef07...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig så kan jeg bare bytte fastslege helt til jeg finner en som skriver ut til meg.. Syns det er litt rart da at det er så forskjellig praksis hos fastlegene der den ene nekter tvert mens den andre kan skrive ut den ene resepten etter den andre uten et spørsmål.

Anonymkode: 97d0c...915

Hvorfor ikke bare be om henvisning til psykiater? Både valium og sobril er akuttmedisiner, som bare egner seg til sporadisk bruk i nødstilfeller. En psykiater kan kanskje hjelpe deg å se litt på hele situasjonen din. 

Anonymkode: 662c1...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er rart att legene ikke ser det ann fra pasient til pasient. Å si att all benzo bruk er farlig og gjør deg til misbruker er veldig overdrevent. 

Har selv brukt benzo i lang tid i små doser og hadde jeg ikke hatt det hadde jeg ikke overlevd.

Optimal behandling et selvsagt tur i skogen etc., men dessverre er ikke det like enkelt for alle.

Dessuten skriver de fleste leger ut tunge antipsykotika som virkelig gjør deg til zombie over en lav sko siden de ikke hatt noen tilvennings fare.

I mine øyne er moderat benzobruk som gjør att man kan fungere bedre enn å ligge i sengen hele dagen på antipsykotika.

Anonymkode: 62249...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er rart att legene ikke ser det ann fra pasient til pasient. Å si att all benzo bruk er farlig og gjør deg til misbruker er veldig overdrevent. 

Har selv brukt benzo i lang tid i små doser og hadde jeg ikke hatt det hadde jeg ikke overlevd.

Optimal behandling et selvsagt tur i skogen etc., men dessverre er ikke det like enkelt for alle.

Dessuten skriver de fleste leger ut tunge antipsykotika som virkelig gjør deg til zombie over en lav sko siden de ikke hatt noen tilvennings fare.

I mine øyne er moderat benzobruk som gjør att man kan fungere bedre enn å ligge i sengen hele dagen på antipsykotika.

Anonymkode: 62249...4fc

Antipsykotika i angstdoser er absolutt ikke tunge medisiner. Det er forskjell på å ta 0,5-1 mg Risperdal, 1-2 mg Fluanxol eller 2 mg Trilafon, og ta det 5-10-dobbelte pga psykose. 

I disse dosene er det eneste man merker at man ikke har angst. Ingenting annet, ingen trøtthet.

For å snu spørsmålet ditt: Hvorfor skal jeg gidde å gå med angst hele dagen og bare ta toppene med benzo, hvis jeg i stedet kan være angstfri hele dagen med litt AP? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Antipsykotika i angstdoser er absolutt ikke tunge medisiner. Det er forskjell på å ta 0,5-1 mg Risperdal, 1-2 mg Fluanxol eller 2 mg Trilafon, og ta det 5-10-dobbelte pga psykose. 

I disse dosene er det eneste man merker at man ikke har angst. Ingenting annet, ingen trøtthet.

For å snu spørsmålet ditt: Hvorfor skal jeg gidde å gå med angst hele dagen og bare ta toppene med benzo, hvis jeg i stedet kan være angstfri hele dagen med litt AP? 

Fordi benzo er en mildere medisin med færre bivirkninger. Det er mulig du ikke blir trøtt og sløv av AP og AD, men vi er veldig mange som har fått livet ødelagt av disse helvetesmedisinene.

Anonymkode: 15b09...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi benzo er en mildere medisin med færre bivirkninger. Det er mulig du ikke blir trøtt og sløv av AP og AD, men vi er veldig mange som har fått livet ødelagt av disse helvetesmedisinene.

Anonymkode: 15b09...58e

Jeg benekter ikke at du kan bli trøtt, sløv og feit av AP. Men det er et spørsmål om medisin og dose. For min egen del finner jeg en medisin som (teoretisk) har den virkningsprofilen jeg mener jeg trenger, og det samme med bivirkningsprofil. Ikke ved å lese Felleskatalogen men ved å lese om reseptorbindingsprofil. 

Så ber jeg legen skrive den ut og tester den og finner en rett dose. Det har fungert bra for meg.

Men jeg forstår at det ikke gjelder alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutes ago, issomethingwrong said:

Antipsykotika i angstdoser er absolutt ikke tunge medisiner. Det er forskjell på å ta 0,5-1 mg Risperdal, 1-2 mg Fluanxol eller 2 mg Trilafon, og ta det 5-10-dobbelte pga psykose. 

I disse dosene er det eneste man merker at man ikke har angst. Ingenting annet, ingen trøtthet.

For å snu spørsmålet ditt: Hvorfor skal jeg gidde å gå med angst hele dagen og bare ta toppene med benzo, hvis jeg i stedet kan være angstfri hele dagen med litt AP? 

Det var da voldsomt til generalisering. Overhodet ikke min erfaring. Og jeg tror ikke jeg er så unik. Om man ser bort fra tilvenning og avhengighet, er benzo etter min og mange andres erfaring, langt mer virkningsfull på angst, og har i lave doser langt mindre bivirkninger enn ap i lave doser. Om man ser bortifra disse to faktorene, tror jeg knapt at AP hadde blitt benyttet mot angst i det hele tatt. De er vel heller ikke indisert for det. 

Om du ikke får psykiske eller fysiske bivirkninger, og blir angstfri med lav dose AP, så bør DU selvsagt holde på det. Synes forresten å huske at du klaget over bivirkninger på en lav dose AP tidligere?  

Anonymkode: 5716c...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
45 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg benekter ikke at du kan bli trøtt, sløv og feit av AP. Men det er et spørsmål om medisin og dose. For min egen del finner jeg en medisin som (teoretisk) har den virkningsprofilen jeg mener jeg trenger, og det samme med bivirkningsprofil. Ikke ved å lese Felleskatalogen men ved å lese om reseptorbindingsprofil. 

Så ber jeg legen skrive den ut og tester den og finner en rett dose. Det har fungert bra for meg.

Men jeg forstår at det ikke gjelder alle.

Og jeg baserer meg på mine egne erfaringer (Felleskatalogen leser jeg ikke). Og derfor ber jeg legen skrive ut benzo.

Anonymkode: 15b09...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er vel også ett stort problem at det nærmest er heksejakt på leger som skriver ut b-preparater, samt en barnepasser mentalitet som regner med at hvis noen kan missbruke det så vil alle gjøre det.

Er ikke å benekte att benzodiazepiner er vanedannende, men en lege burde kunne vurdere dette og ikke la seg påvirke av "trim på blå resept" presset (selv om de fleste vil ha nytte av dette også:)).

Jeg har hatt store bivirkninger av nesten alle psykofarma jeg har prøvd. Har ikke hatt noen fra benzodiazepiner, jeg er derimot veldig klar over at jeg vil få økt angst ved nedtrapping/slutting.
På den andre siden vil man jo få det ved å slutte på f.eks SSRI også hvis disse virker for en. 
Er selvsagt klar over at det er forskjellig tilvenning på disse.

Når det er sagt er selvsagt det beste å mestre angsten uten medisiner, men noen ganger trenger man en krykke.

 

Anonymkode: 62249...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.3.2018 den 17.59, issomethingwrong skrev:

Altså, om du bruker Sobril eller Valium er ett fett. Det er bare at dosen er ulik fordi medisinene er litt ulike i styrke.

Valium har noe raskere innsettende effekt og litt lengre virkning. Ellers er det rimelig likt.

Jeg liker ikke Sobril, så skal sjekke ut Valium på neste flytur👍 Jeg har brukt det en gang før og likte virkningen.

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, cilie skrev:

Jeg liker ikke Sobril, så skal sjekke ut Valium på neste flytur👍 Jeg har brukt det en gang før og likte virkningen.

Jeg liker vival mye bedre enn Sobril, har gått på begge. Nå har jeg noe vival som jeg bruker hvis det er total krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, emilie321 skrev:

Jeg liker vival mye bedre enn Sobril, har gått på begge. Nå har jeg noe vival som jeg bruker hvis det er total krise.

Ja, da kan jeg evt prøve det el valium. - Ikke Sobril. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...