Gå til innhold

Sertralin og fluoksetine sammen?


usikker

Anbefalte innlegg

Er det litt for mye av det gode?

Vurderer å begynne på Zoloft gr panikklidelse.

Bruker Fontex nå, men den inneholder vel ikke sertralin? Noen som vet?

Håper Zoloft kan gi mer stabilitet, slik at Vival/Sobril-bruk kan avta.

Lurer på om jeg skal trappe ned, fortsette, bare slutte.... bytte medikament eller bruke begge. Jeg er så lite kunnskapsrik mtp angstmedisiner..

Skal i møte m lege etter påske, men vil gjerne ha andres erfaringer dersom det er noen!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal du bruke to medisiner som virker nokså likt?

Det er jo ikke farlig, men høres jo like logisk ut å bytte ut det ene med det andre eller bare øke dosen Fontex, hvis den virker? Hva er legens grunn for at du skal bruke to ulike SSRI?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Hvorfor skal du bruke to medisiner som virker nokså likt?

Det er jo ikke farlig, men høres jo like logisk ut å bytte ut det ene med det andre eller bare øke dosen Fontex, hvis den virker? Hva er legens grunn for at du skal bruke to ulike SSRI?

Fontex har ikke hjulpet på panikkangst, hjulpet godt på depresjon dog.

Legen har ikke uttalt seg ang bruk av kun ene el begge, vi skal drøfte det etter påske. 

Jeg ønsker mer hjelp til angstproblemene mine, og minske min bruk av benzo. Derfor er det foreslått Zoloft, som jo sies å virke på bla PTSD. 

Jeg har ikke noe personlig ønske om å bruke flere typer medisiner samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ganske typisk og ofte et dosespørsmål.

Depresjonen er ofte det første som «går». Mot angst trengs ofte litt høyere dose, og mot tvangslidelser trengs enda litt høyere dose. 

Det skader jo ikke å ta to like medisiner, men personlig ville jeg heller snakket med legen om å øke Fontex. Det går stort sett ut på det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håpeful

Enig med issomethingwrong over her. Zoloft er dog kjent for å virke bedre på angst. Ville heller tatt serummåling av Fontex og bestemt dosen deretter først. Fontex er ikke godkjent for panikkangst i Norge men den er det i USA, noe som  sier meg at den trolig er like effektiv som Zoloft for panikk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg byttet....

Sluttet tvert på fluoxetine, og tar nå 25 mg sertralin. Opp på 50 mg om èn uke, så videre økning.

Er på dag to.

Ett panikkanfall i dag, ellers ok.

Jeg er redd.... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sirop1365381324

Trøst deg med at om Sertralin fungerer på deg, så vil den ta knekken på panikken ganske rask, jeg merka bedring i slutten av første uka, så ble det en ny doseøkning med en liten uke angst igjen, så gikk det også gradvis over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.3.2018 den 1.53, sirop1365381324 skrev:

Trøst deg med at om Sertralin fungerer på deg, så vil den ta knekken på panikken ganske rask, jeg merka bedring i slutten av første uka, så ble det en ny doseøkning med en liten uke angst igjen, så gikk det også gradvis over.

Tusen takk for oppmuntrende ord! Så fint å lese om andres erfaringer! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei igjen...

er nå på uke 5 med sertralin, hvorav de to siste ukene med 75 mg.

Kjenner på en voldsom uro, er ikke i form. 

Spiser lite, og er uvel. Løs mage. Trist. Kvalm.

Har ofte panikkangst, og føler meg helt isolert. Nervene er i helspenn, kroppen er stiv. 

Det MÅ gå over snart! Jeg orker ikke dette livet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...