Gå til innhold

Mensensmerter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har slitt med mensensmerter siden jeg fikk det, og på grunn av dette begynte jeg på p piller rundt august i fjor. Dette har hjulpet og fjernet nesten alt jeg hadde av smerter, men jeg har et problem med å huske å ta de. Jeg bruker alarm, men det er fortsatt flere dager jeg ikke tar de fordi jeg glemmer det med engang. Har sjekket meg for endometriose - ikke grundig, men tok røntgen (?) hos gynekolog og hun så ikke noe som tyder på endometriose. Det jeg lurer på er om det er noe annet jeg kan bruke mot smertene enn p-piller - og som kan brukes som prevensjon? 

Anonymkode: 8ba64...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det som anbefales av Legemiddelverket for unge jenter er langtidsprevensjon, dvs. spiral eller prevensjonsstav. Hvis det er mistanke om endometriose (som bare kan påvises sikkert ved kikkhullsoperasjon, laparoskopi, i narkose), så er hormonspiralen å foretrekke. Den vil gi mindre blødning, evt ingen blødning i det hele tatt. Det går greit å innsette selv om du ikke har født. Kyleena kan sitte i 5 år.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...