Gå til innhold

Gamlinger - husker dere Stenersen-saken?


laban

Anbefalte innlegg

 

Denne husker jeg som rasende spennende.  Siden det var ferietid, ventet vi på siste nytt i avisene hver dag.

Tenk litt på det, dere som er født 20 år senere og alarmerer hele verden når noen ikke kommer til middag som avtalt: Familiefaren forsvinner en torsdag, først etter en uke uten livstegn, blir han meldt savnet.

https://www.nrk.no/norge/xl/den-siste-drosjeturen-1.13972696

 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maggie55

Nei jeg husker ikke den saken. Men det høres ut som en veldig vanskelig sak å finne ut av. Det eneste jeg tenker er om der kan ha vært noen tilfeldige på veien sånn som man før hørte av og til om. Landeveisrøvere eller noe ? Men da ville selvsagt ikke drosjen kjørt videre fra sted til sted det virker også litt rart. Virker bare som  veldig vanskelig å finne ut av og sikkert derfor ennå ikke oppklart.

Det er bare uhyrlig og forferdelig trist å tenke på at sånt er skjedd og at man ikke har funnet ut av det så dessverre. Må være helt forferdelig for de pårørende og eventuelt de som står bak forsvinningen den dag i dag. Og aller værst for mannen som ikke er funnet som ikke får oppleve sine barn og kanskje barnebarn videre. Vondt og tenke på men vanskelig å si hva som kan ha skjedd. 

Jeg tror man generelt var senere med å melde fra om ting før. Man tenkte at ting hadde en naturlig forklaring i større grad i det lengste tror jeg for man ville ikke bry noen med " bagateller "Mediene hadde også en annen utbredelse enn i dag med mobil osv som jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Maggie55 skrev:

Jeg tror man generelt var senere med å melde fra om ting før.

Selvsagt, det er noe av poenget med å grave fram saken på nytt. Tenk også på hva opplysninger fra basestasjoner etc., ville bidratt med i dag? Ingvar Ambjørnsen sa i et intervju at han trodde 1970-tallet vil få liv evig i krimlitteraturen.  Alt var så mye bedre for mysteriemakerne før DNA og annen teknologi ble kjent ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Selvsagt er alt mere bebygd i dag og mere teknologimuligheter sikkert men jeg tror ikke det er lurt å stole for mye på teknologien så man blir sløv og uforsiktig med seg selv og andre kanskje. Overvåking er bra men kan også virke fremmedgjørende på mennesker frarøve dem kanskje det lille livet de har. Det må jo også være et moment. Jeg tror ikke på roboter for min del. Alt tror jeg ikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg synes ikke at man bare skal slå seg til ro med alt men der er ting som det er ting det er veldig vanskelig å gi noe svar på. Tenk bare på hvor mange feilkilder det muligens er i en slik etterforsking. Så mange mennesker kan huske feil eller ting kan være uteglemt eller at det er viktige tekniske ting man ikke vet. Der er det jo en liten fordel med " tidens tann" at man vet mye mere teknisk selvsagt.  Man må bare håpe at de som har denne jobben er flinke nok og kan nok og har nok ressurser. Men jeg synes som deg at man skal ikke behøve å slå seg bare til ro med urett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Tenk bare på hvor lett " ord legges i munnen på kanskje intetanende intervjuobjekter". Husker en gang jeg ble intervjuet sånn tilfeldig på gata av en avis. En ung dame kom feiende og kjempehyggelig og spurte om jeg pleide å gå i kirken. Svarte som sant var at det pleide jeg ikke. Jeg mener hvor viktig er det ikke hvordan eller hvilke ord man bruker når man intervjuer andre. Bare i språket er der mange feilkilder.

Men jeg begynner å tro jeg er blitt for gammel og helsemessig for svak til alt som skjer i dag. Tenker stort sett bare på en dag om gangen og har vært så langt fra arbeidslivet på flere år nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde det blitt meldt tidligere, hadde de kanskje funnet mannen. Tenk på det dere som vokste opp på 70-tallet :P Hadde det vært vanlig med mobil på den tiden, hadde nok kravet til å gi livstegn vært det samme som nå. Jeg vokste opp på 80-tallet. Vi hadde ikke engang telefon før i -86.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

På den annen side vil det vel alltid være så mange mulige teorier om hva som er skjedd at det vil alltid være vanskelig føler jeg. Man er jo ikke på " innsiden" av andre mennesker heldigvis og det er ikke bare å si ja og ammen til alt. Mennesker modnes også med årene. Mye man hører om høres ut som både uautorisert og urettmessig bruk av overvåking og teknologi som går på enkeltmenneskers helse løs og man aner ikke hvordan et individ " tar det"Og hvor er domstolene? Hvor voksne er vi i bruken av alt det tekniske når alt kommer til alt. Men man burde aldri behøve å finne seg i åpenbare uretter vil jeg alltid mene når det gjelder av enhver art også teknologiske. Snart står vi uten et rettsvern for alle kan det virke som som vi iallefall før i gamle dager tok som gitt og følte oss trygge på fungerte for alle faktisk. Selv om sikkert forbedringspotensialer den gang som kanskje nå. Hvem vet.

Men jeg skal ikke stikke under en stol at jeg nå føler meg gammel og utbrent og langt fra arbeidslivet og hva jeg mener er ikke stor betydning ganske riktig.

Men jeg har stått opp for mine ting i livet som alle andre.

Men nå er her så mye trist og leit at jeg tror ikke jeg henger med særlig lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Trine skrev:

Vi hadde ikke engang telefon før i -86.

Oi - det var sent? Jeg husker det var mange som ikke hadde telefon på 60-tallet. På innsiden av permen i telefonkatalogen sto det noen råd om hvor mye penger man kunne ta for å låne ut telefonen til f.eks. naboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Trine skrev:

Hadde det blitt meldt tidligere, hadde de kanskje funnet mannen. Tenk på det dere som vokste opp på 70-tallet :P Hadde det vært vanlig med mobil på den tiden, hadde nok kravet til å gi livstegn vært det samme som nå. Jeg vokste opp på 80-tallet. Vi hadde ikke engang telefon før i -86.

Det var sent. Bodde dere langt ute på landsbygda?

Anonymkode: f0f97...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, laban skrev:

Oi - det var sent? Jeg husker det var mange som ikke hadde telefon på 60-tallet. På innsiden av permen i telefonkatalogen sto det noen råd om hvor mye penger man kunne ta for å låne ut telefonen til f.eks. naboer.

Vet ikke om det var lagt opp linje inn der vi bodde. Jeg var 5 år da vi flyttet, så husker ikke akkurat veldig mye av det. Kan hende pappa bare mente det var en unyttig utgift, han er ganske sparsommelig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var sent. Bodde dere langt ute på landsbygda?

Anonymkode: f0f97...e41

Haha, nei, var masse boliger rundt der. Nå må jeg jo nesten høre med foreldrene mine om hvorfor vi ikke hadde telefon mens vi bodde der. Mistenker at pappa mente det var like greit å bare gå til farmor for å ringe :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Vi fikk telefon i 1973 eller 74, da jeg var 2 eller 3 år. Husker det godt. Husker også hvor telefonen stod i gangen. Vi flyttet derfra da jeg var 3,5 år.

Nei, jeg har aldri hørt om den saken. Rart at den aldri har blitt oppklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, påskelilje skrev:

Vi fikk telefon i 1973 eller 74, da jeg var 2 eller 3 år. Husker det godt. Husker også hvor telefonen stod i gangen. Vi flyttet derfra da jeg var 3,5 år.

Nei, jeg har aldri hørt om den saken. Rart at den aldri har blitt oppklart.

Heh, jeg trodde du var i 50åra jeg, men du er jo faktisk bare 10 år eldre enn meg. Og nå kom jeg på at det ikke er så veldig langt unna 50åra :o Uten at det har noe som helst med hverken telefoner eller forsvunnede menn å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke saken fra da den skjedde, men jeg husker at den har dukket opp med ujevne mellomrom i avisers omtale av uløste forsvinningssaker/-drapssaker i Norge, også rundt tidspunktet da en eventuell drapssak ble foreldet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.3.2018 den 20.06, laban skrev:

 

Denne husker jeg som rasende spennende.  Siden det var ferietid, ventet vi på siste nytt i avisene hver dag.

Tenk litt på det, dere som er født 20 år senere og alarmerer hele verden når noen ikke kommer til middag som avtalt: Familiefaren forsvinner en torsdag, først etter en uke uten livstegn, blir han meldt savnet.

https://www.nrk.no/norge/xl/den-siste-drosjeturen-1.13972696

 

Nei, dette er ikke noe jeg kan si jeg husker, var bare 4 år den gangen.

Vi fikk ikke telefon før i 1986-87, bor i Trondheim, men hadde ikke spesielt god råd og det var jo bare 250m til nærmeste telefonkisk. :) 

Husker forøvrig godt meldingene på radioen om sommeren, dette var jo lenge før mobiltelefonens tid og det var vel sendinger hver dag hvor folk ble etterlyst, f.eks. "Kan Knut Pettersen, kjørende i en rød ford fiesta med registreringsnummer XX12345 ved Narvik kontakte sin far, hans mor er død". Tenk å få slike beskjeder på den måten?! Man fikk jo gjerne ikke tak i folk på bilferie på annen måte en den gangen om de kjørte litt rundt eller var på vei til et sted langt borte og man ikke visste hvor de skulle overnatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillemus skrev:

Husker forøvrig godt meldingene på radioen om sommeren, dette var jo lenge før mobiltelefonens tid og det var vel sendinger hver dag hvor folk ble etterlyst, f.eks. "Kan Knut Pettersen, kjørende i en rød ford fiesta med registreringsnummer XX12345 ved Narvik kontakte sin far, hans mor er død". Tenk å få slike beskjeder på den måten?!

Det var litt debatt rundt disse meldingene - hvorfor ba de ikke bare folk kontakte familien, hvorfor kom hele meldingen om død eller alvorlig sykdom i klartekst på direkten?

Svaret er ganske tankevekkende i lys av dagens kommunikasjonsmetoder: Hvis man var på en hytte langt fra sivilisasjonen, kunne det ta lang tid før man fikk ringt familien, og alle ville jo forstå at det var noe svært alvorlig, selv om det ikke ble sagt rett ut.  Da regnet man med at det var bedre for Knut Pettersen å få vite at det var moren på 84 som var død, så slapp han å lure i et døgn eller noe sånt, på om det var ett av de voksne barna hans...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
14 timer siden, Trine skrev:

Heh, jeg trodde du var i 50åra jeg, men du er jo faktisk bare 10 år eldre enn meg. Og nå kom jeg på at det ikke er så veldig langt unna 50åra :o Uten at det har noe som helst med hverken telefoner eller forsvunnede menn å gjøre.

Øy.... hvorfor trodde du jeg var i femtiårene.... :o:P?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, påskelilje skrev:

Øy.... hvorfor trodde du jeg var i femtiårene.... :o:P?

Hadde håpet du ikke skulle spørre om det! Nei, du, det er et veldig godt spørsmål. Du høres så gammel ut :D Neida, det er nok bare noe hodet mitt har fått for seg. Nå føler jeg at samme hvilken forklaring jeg kommer med, blir det feil :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg er aldeles enig i at der er saker og ting spesielt slike som dette som samfunnet umulig kan leve videre med uten å ha funnet ut av. Det må være helt essensielt. Det er ikke bare å skrive noe på en papirlapp og så bli borte for all verden. Vi skylder enkeltmennesket noe mer føler jeg. Håper politiet blir gitt de ressursene de trenger til enhver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...