Gå til innhold

Herpesvirus


Rynkerose

Anbefalte innlegg

Jeg er 41 år og har nylig fått påvist herpesutbrudd i underlivet. Har sannsynligvis hatt viruset i mange år uten å være klar over det. Ser nå i ettertid at jeg allerede for mange år siden hadde symptomer som kan ha vært herpesutbrudd. Har hatt få sexpartnere, debuterte sent og har brukt kondom bortsett fra med min nåværende partner (vært sammen i 16 år). Så dette føles veldig tungt og urettferdig.

Vet at dette viruset er ganske utbredt, og at mange ikke vet at de har det. Men nå vet jeg at jeg har det, og det føles veldig vanskelig. Jeg føler meg spedalsk. Tenker at folk ville synes jeg er ekkel om de visste. Min samboer tok det heldigvis fint. Han har ikke hatt noe utbrudd som han vet om. Jeg er livredd for at jeg kan ha gitt ham viruset, eller at jeg kan komne til å gi han viruset om han ikke allerede har det. Er redd for å ikke merke om jeg har utbrudd eller være smittsom uten å være klar over det. Nå klarer jeg ikke å se for meg at jeg skal tørre å ha sex igjen.

Legen jeg var hos sa det var mulig å få smitten hos gynekolog eller fra et toalett. Stemmer det? Nå er jeg livredd for at jeg skal smitte noen på den måten. Gruer meg til å ha besøk eller få besøk. Liker ikke å gå på do på jobb lenger. Spriter toalettsetet etter å ha vært på do. Er dette rasjonelt? Hva om jeg ikke har klart å vaske hendene nøye nok etter toalettbesøk og tar på blandebatterier, dørhåndtak, håndklær. Kan det smitte? Også utenom (merkbare) utbrudd?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
18 timer siden, Rynkerose skrev:

Jeg er 41 år og har nylig fått påvist herpesutbrudd i underlivet. Har sannsynligvis hatt viruset i mange år uten å være klar over det. Ser nå i ettertid at jeg allerede for mange år siden hadde symptomer som kan ha vært herpesutbrudd. Har hatt få sexpartnere, debuterte sent og har brukt kondom bortsett fra med min nåværende partner (vært sammen i 16 år). Så dette føles veldig tungt og urettferdig.

Vet at dette viruset er ganske utbredt, og at mange ikke vet at de har det. Men nå vet jeg at jeg har det, og det føles veldig vanskelig. Jeg føler meg spedalsk. Tenker at folk ville synes jeg er ekkel om de visste. Min samboer tok det heldigvis fint. Han har ikke hatt noe utbrudd som han vet om. Jeg er livredd for at jeg kan ha gitt ham viruset, eller at jeg kan komne til å gi han viruset om han ikke allerede har det. Er redd for å ikke merke om jeg har utbrudd eller være smittsom uten å være klar over det. Nå klarer jeg ikke å se for meg at jeg skal tørre å ha sex igjen.

Legen jeg var hos sa det var mulig å få smitten hos gynekolog eller fra et toalett. Stemmer det? Nå er jeg livredd for at jeg skal smitte noen på den måten. Gruer meg til å ha besøk eller få besøk. Liker ikke å gå på do på jobb lenger. Spriter toalettsetet etter å ha vært på do. Er dette rasjonelt? Hva om jeg ikke har klart å vaske hendene nøye nok etter toalettbesøk og tar på blandebatterier, dørhåndtak, håndklær. Kan det smitte? Også utenom (merkbare) utbrudd?

 

 

Jeg har også slik smitte, og aner heller ikke hvor jeg har det fra, og har hatt samme partner lenge, som ikke er smittet.

 

Har kun hatt utbrudd en eneste gang, og håper det aldri skjer igjen. Husk at det kun er før og under utbrudd at det e smittsomt, så du overdriver nok din smitteangst. Synes det var merkelige uttalelser fra gynekologen din, tror ikke andre gynekologer ville sagt det samme.

Anonymkode: d78d5...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også slik smitte, og aner heller ikke hvor jeg har det fra, og har hatt samme partner lenge, som ikke er smittet.

 

Har kun hatt utbrudd en eneste gang, og håper det aldri skjer igjen. Husk at det kun er før og under utbrudd at det e smittsomt, så du overdriver nok din smitteangst. Synes det var merkelige uttalelser fra gynekologen din, tror ikke andre gynekologer ville sagt det samme.

Anonymkode: d78d5...408

Takk for svar. Om det smitter før utbrudd vet man jo ikke alltid at et utbrudd er på vei. Og utbrudd kan være så små at man ikkr merker det. Derfor vil jeg aldri føle meg sikker på å ikke være smittsom.

Du tror ikke jeg trenger å bekymre meg for å smitte andre ved ikkeseksuell kontakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Er det type I eller type II virus som er påvist hos deg? Type I forekommer mest som munnsår, type II mest på kjønnsorganet. I den norske befolkning har 50-70% antistoffet mot type I og 10-40% har antistoffer mot type II som tegn på at de har vært smittet, men mindre enn 10% har hatt symptomer. De fleste smittes av partner uten symptomer, altså en som ikke vet om infeksjonen.

Smittemåten er nær kontakt, genital eller oralsex. (Kondom beskytter ikke fullstendig).

Man kan ikke smittes på legekontor eller på toalett.

Du skal altså ikke være bekymret for å overføres smitte. Bare ved utslett anbefales kondom.

Så du kan ta dette helt med ro og leve et normalt liv uten bekymring.

Vennlig hilsen Mette

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 28.3.2018 den 14.44, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Er det type I eller type II virus som er påvist hos deg? Type I forekommer mest som munnsår, type II mest på kjønnsorganet. I den norske befolkning har 50-70% antistoffet mot type I og 10-40% har antistoffer mot type II som tegn på at de har vært smittet, men mindre enn 10% har hatt symptomer. De fleste smittes av partner uten symptomer, altså en som ikke vet om infeksjonen.

Smittemåten er nær kontakt, genital eller oralsex. (Kondom beskytter ikke fullstendig).

Man kan ikke smittes på legekontor eller på toalett.

Du skal altså ikke være bekymret for å overføres smitte. Bare ved utslett anbefales kondom.

Så du kan ta dette helt med ro og leve et normalt liv uten bekymring.

Vennlig hilsen Mette

 

 

 

 

 

Hei. Takk for svar.

Jeg fikk ikke vite om det var type 1 eller 2. Kun at prøven var positiv på herpes. De tok prøve av selve utslettet, ikke blodprøve. Ser de hvilken type det er uten å ta blodprøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 28.3.2018 den 14.44, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Er det type I eller type II virus som er påvist hos deg? Type I forekommer mest som munnsår, type II mest på kjønnsorganet. I den norske befolkning har 50-70% antistoffet mot type I og 10-40% har antistoffer mot type II som tegn på at de har vært smittet, men mindre enn 10% har hatt symptomer. De fleste smittes av partner uten symptomer, altså en som ikke vet om infeksjonen.

Smittemåten er nær kontakt, genital eller oralsex. (Kondom beskytter ikke fullstendig).

Man kan ikke smittes på legekontor eller på toalett.

Du skal altså ikke være bekymret for å overføres smitte. Bare ved utslett anbefales kondom.

Så du kan ta dette helt med ro og leve et normalt liv uten bekymring.

Vennlig hilsen Mette

 

 

 

 

 

Har nå fått vite at det er herpes type 1 jeg har i underlivet. Det føles litt bedre, siden dette er et virus de fleste har, og sjansen for å smitte andre er da betydelig mindre. Men det føles fortsatt ekkelt å ha utbrudd i underlivet. Fikk et nytt utbrudd allerede nå. Sikkert pga veldig mye stress for tiden. Men denne gangen kom jeg meg raskere til lege og fikk medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Godt at det ble avklart. Dette er så vanlig forekommende, det må ikke ødelegge for deg. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ja, vet det er vanlig, men det er ikke så mange som snakker om at de har det. Det er mange som har fordommer på dette området. Men må vel bare lære meg å leve med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...