Gå til innhold

Er nav for "snille"? Høyre tar grep!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, laban skrev:

Jeg er en sånn som nærmer meg 60.

Da jeg var i etableringsfasen, var renten på boliglån tosifret. Den økte hele tiden, vi visste aldri hvor mye de ville trekke neste måned, vi fikk brev om økning hele tiden.

 

 

Da var også inflasjon, lønnsøkninger, skattesystemet og boligpriser helt annerledes. Det gir ingen mening å bare sammenligne rentesatsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, gråstein skrev:

Da var også inflasjon, lønnsøkninger, skattesystemet og boligpriser helt annerledes. Det gir ingen mening å bare sammenligne rentesatsen.

Delvis enig i det. Men det var ingen galopperende inflasjon sent på 80-tallet. Den holdt i hvert fall ikke følge med boligrenten. Skatten var da heller ikke "helt annerledes"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du da forklare hvor jobbene finnes? Hvor mange arbeidsledige er det nå, 150.000 (pluss de som er på tiltak som ikke syntes i statistikkene)? Med fremtidtig automatisering, bruk og roboter, og utflagging (slik at de rikeste kapitalistene kan bli ennå rikere)  hvor mener du disse latsabbene/slabbedaskene skal jobbe?

Anonymkode: 86efd...5b1

De eldre flyttet gjerne på seg for å få jobb. Det gjorde mine foreldre og det gjorde jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg godtar din unnskyldning, selv om du var litt vag der, hehe, lar tvilen komme tiltalte til gode, selv om du er av de eldre!!, ;) 

Om samfunnet var annerledes ville nok flere unge vært i jobb ja, men om dette er endringen av samfunnet som skal til er jeg tvilsom til, tror det må bli mer lønnsomt å ansette "bunnen" av mannskapsmengden, alle er ikke like gode eller lønnsomme å ansette, reduserte avgifter om du ansetter noen på bunnen evt annet vil nok hjelpe bedre, å sende enda flere på søppelplukking etc er jeg meget skeptisk til at vil løse problemet. De som ikke evner utdaninng og jobb som kreverutdannelse blir det nå flere og flere som kjemper om færre og færre jobber, da går det rett og slett ikke opp, vi må ha alterntaiver for disse ut over hetsing, ellers kommer vi nok ikke langt vi får bare ghetto problemer som vi ser i alle andre land som har disse "løsningene". 

Anonymkode: 56911...bb1

Jeg skrev vel at du måtte være en bortskjemt ungdom, men innlegget ditt var jo litt provosernde når du legger all skyld på de eldre. 

Men jeg vet jo ingenting om din situasjon. Først virket du som du klaget fordi du var redd for ikke å få den trygda du mener du skal ha og dette var de eldres skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, laban skrev:

Delvis enig i det. Men det var ingen galopperende inflasjon sent på 80-tallet. Den holdt i hvert fall ikke følge med boligrenten. Skatten var da heller ikke "helt annerledes"?

Det ble store forandringer etter skattereformen i 1992. Man gikk fra et system bestående av høye skattesatser og omfattende fradrag til en modell basert på lavere skattesatser og færre muligheter til å trekke fra på skatten. Dette reduserte verdien av rentefradraget kraftig.

https://www.penger.no/privatokonomi/tror-du-pa-disse-pengemytene/

At renten var langt høyere den gang er riktig, men igjen må man se på tallene bak. På denne tiden var boliglånsrentene på sitt verste oppe i 16-17%. Det de fleste glemmer å nevne er at inflasjonen (prisstigningen) tilnærmet like høy, samt at du kunne trekke fra langt mer av rentene på skatten enn i dag. Realrenten (rente – skatt og inflasjon) var faktisk negativ mesteparten av 70- og 80-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok opp lån i 1989, så jeg føler ikke at jeg fikk med meg så mange av fordelene.

Men jeg husker jo at reglene for rentefradrag ble endret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, laban skrev:

Jeg tok opp lån i 1989, så jeg føler ikke at jeg fikk med meg så mange av fordelene.

Men jeg husker jo at reglene for rentefradrag ble endret.

Da kjøpte du på et særdeles gunstig tidspunkt (og fra 1992 sank den nominelle lånerenta kraftig). Siden 1989 er boligprisene blitt nesten 7 ganger høyere i Oslo ifølge tall fra SSB. Så det er neppe noe lettere for unge som skal kjøpe bolig i dag selv om bankrenta er langt lavere. Snarere tvert imot.

Endret av gråstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen kan leve utelukkende av luft og kjærlighet i lengden tror jeg ,men heldigvis er det jo mye man velger selv i livet da.😊

Anonymkode: b0fc1...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange er engstelige for utviklingen med rette tror jeg både for unge og de ikke fullt så unge lenger. Stort sett har vi mye felles interesser tror jeg fattig eller rik.😊

Anonymkode: b0fc1...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Det er vanskelig å forstå hva du egentlig vil frem til.

Du sier at det ikke er rom for enkle jobber lenger samtidig som du rakker ned på søppelplukking. Dette er to utsagn som ikke passer sammen. Du sier i mot deg selv.

Hva er galt med søppelplukking ? Det er da en svært viktig jobb.

Det er en unødvendig jobb hvis folk hadde sluttet å kaste fra seg søppel. Her har vi litt å lære av Singapore (der er det bl.a. forbudt å spytte og kaste avfall på gaten).

Anonymkode: 86efd...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Nicklusheletida skrev:

De eldre flyttet gjerne på seg for å få jobb. Det gjorde mine foreldre og det gjorde jeg også.

Er hovedproblemet at folk ikke flytter for å få jobb?

Anonymkode: 86efd...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er et "problem" at vi lever lengre og har lovet ytelser til de eldre basert på urealistiske forutsetninger om hvor mange barn folk får og hvor lenge de er forventet å leve. For å si det enkelt, dagens 50-60 åringer betalte ikke det de "burde" betalt gitt hvor lenge de lever, og sitter derfor på millionformuer, som de skal få beholde, vi lar de kommende generasjonene betale for dem mens de beholder sine formuer, samtidig løser vi problemet fremover ved å sørge for at dagens unge ikke får slike gunstige ytelser når de selv blir eldre. Dagens unge skal altså betale for ytelser til de eldre, som de ikke vil få når de selv blir eldre, mens de eldre sitter på millionformuer i snitt gjennom å ikke ha betalt sin del. De trakk opp stigen etter seg, og benyttet demokratiet (flertallstyranni) som virkemiddel for dette generasjonsranet. Men, det er et lite problem selvsagt, hvordan skal dette finansieres, vi trenger mer skatteinntekter fra dagens unge for å få dette til å gå opp, men det er færre unge flere eldre, dessuten er en stor andel av de unge nye landsmenn fra enkelte land som har yrkesdeltagelse på 40% f.eks. fordi, de eldre bestemte seg for å være "snille" å ta inn mange flylktninger som de "glemte" å integrere, og nå sitter de her på trygd/sosialen og skal også ha ytelser. De eldre brukte også billig innleid arbeidskraft fordi det var enklere og billigere enn norsk ungdom slik at de eldre som eide bedrftfene kunne tjene mer penger (privatiser gevinst, sosialiser utgift) og ungdomsledigheten er derfor rekordhøy.. Hvordan skal dette gå opp ??

Dette er en helt sinnsyk situasjon, hvordan skal vi løse dette, vel,,, høyres "løsning" er å trakasere sosialklienter ut i jobb (såkalt aktivitetsplikt), samt å øke terskelen for å kunne få uføretrygd. 

https://www.nettavisen.no/na24/hyres-nye-tffe-nav-krav/3423429931.html

Hva synes dere, er dette løsningen på "problemet", er dette riktig, skal dagens unge virkelig gå med på dette, (har de noen valg? :P) Hva tror dere skjer når Berikelses Mangfold Gutta i Oslo Øst som sier de er utsatt for rasisme allerde, blir trakasert på sosialkontoret hver dag og sendt på søppelplukkings uten noe særlig betalt og uten reelle utsikter til jobb, år etter år,, hva tror dere vil skje, svenske tilstander vil skje hvorfor skal jeg la disse folkene utnytte meg bare fordi jeg er svart/muslim nei fuck it selger heller dop og tjener masse gryn kommer politiet jager vi dem bare bort. 

Personlig tror jeg dette er starten på slutten, Grådigheten tok overhånd, dere eldre skylder på de yngre, men det er helt sinnsykt prosjekt dere eldre har holdt på med, dere vet bedre, dere vet hva dere gjorde og hvorfor, og trolig kollapser hele landet som følge av grådigheten deres, men men, fortsett og skyld på de late naverne, så kanskje ingen innser hva dere har gjort og hvem som egentlig er lat/grådig

Kjør debatt

Anonymkode: 56911...bb1

Det jeg reagerer på er at Høyre vil ha flere på gradert uføretrygd. Hvor finnes alle de små stillingsprosentene til folk med dårlig helse? I praksis kommer folk til å måtte gå på sosialen fordi en gradert uføretrygd blir for lav til å leve av.

Og er en bekymret for økning i offentlige utgifter, kanskje en idé å trappe ned innvandringen? F.eks er halvparten av alle på sosialhjelp innvandrere her i landet, og i Sverige kom det nylig frem at fremtidlige utgifter til pensjon kom til å bli fordoblet i forhold til tidligere antatt pga innvandring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei jeg tror ikke det. Men svake grupper settes opp mot hverandre og  mange skuffes ufaglærte ut i arbeidslivet og returnerer i en evig runddans tror jeg. Det er et veldig godt poeng at der har vært utdannet til arbeidsledighet opp gjennom tidene. Det skal absolutt Fremskritspartiet ha rett i. Ofte er det slik at de som skal hjelpe er svært hjelpetrengende selv slik situasjonen nå er ute i så mange sektorer tror jeg. Men å forutsi hva framtida vil trenge er jo nærmest umulig.

Anonymkode: b0fc1...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, gråstein skrev:

Da kjøpte du på et særdeles gunstig tidspunkt (og fra 1992 sank den nominelle lånerenta kraftig). Siden 1989 er boligprisene blitt nesten 7 ganger høyere i Oslo ifølge tall fra SSB. Så det er neppe noe lettere for unge som skal kjøpe bolig i dag selv om bankrenta er langt lavere. Snarere tvert imot.

Jeg solgte i samme marked og kjøpte noe langt dyrere, det er derfor jeg husker så godt at renten steg hele tiden. Vi ville gjerne ha en slags kontroll, men visste aldri hvor mye banken kom til å trekke neste gang. Men boligprisene i byene har jo gått helt av skaftet siden da.

Jeg mener på ingen måte å klage, men jeg reagerer på trådstarters framstilling av oss som egoistiske rikinger som ikke har vett til å dø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg har ikke fasiten, men jeg tror nok mange av de lettere psykisk syke kan jobbe og at ledighet bidrar til å vedlikeholde psykdom. 

Legg godt merke til at jeg skriver lettere psykisk psykdom. 

 

Sier hun som nylig forbannet seg over den lite produktive kollegaen. Som mente at folk som ikke kunne yte maks ikke skulle ta opp arbeidsplasser bare fordi det gjorde dem godt å være i et slags fellesskap på jobben ;) Mener du at de bør ut i jobb, bare holde seg unna akkurat din arbeidsplass?

Endret av Trine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
20 minutter siden, Trine skrev:

Sier hun som nylig forbannet seg over den lite produktive kollegaen. Som mente at folk som ikke kunne yte maks ikke skulle ta opp arbeidsplasser bare fordi det gjorde dem godt å være i et slags fellesskap på jobben ;) Mener du at de bør ut i jobb, bare holde seg unna akkurat din arbeidsplass?

Den lite produktive kollegaen ? 

Vi har en som andre av mine kollegaer har klaget over er lite produktiv, men jeg har vært den som har forsvart denne kollegaen med nebb og klør hver gang andre har klaget over henne, så hvor du har dette fra må gudene vite? 

Jeg synes det er mye bedre med kollegaer som faktisk møter opp på jobb, så får man heller se gjennom fingrene med at de kan være mindre produktive til tider. 

Det verste er folk som ikke møter på jobb, som er syke før hver ferie, som er syke hver gang det er deres tur til å ha helgevakt osv. Det er en bestemt mønster hos enkelte. 

Jeg respekterer at folk er forskjellige, at vi yter ulikt, at folk har ulike problemer. 

Det er noe helt annet enn når det er viljen det står på. 

Ellers legger jeg merke til at du har litt lett for ha piggene ute over ting jeg skriver. Det får være ditt problem. 

God påske ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
36 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Den lite produktive kollegaen ? 

Vi har en som andre av mine kollegaer har klaget over er lite produktiv, men jeg har vært den som har forsvart denne kollegaen med nebb og klør hver gang andre har klaget over henne, så hvor du har dette fra må gudene vite? 

Jeg synes det er mye bedre med kollegaer som faktisk møter opp på jobb, så får man heller se gjennom fingrene med at de kan være mindre produktive til tider. 

Det verste er folk som ikke møter på jobb, som er syke før hver ferie, som er syke hver gang det er deres tur til å ha helgevakt osv. Det er en bestemt mønster hos enkelte. 

Jeg respekterer at folk er forskjellige, at vi yter ulikt, at folk har ulike problemer. 

Det er noe helt annet enn når det er viljen det står på. 

Ellers legger jeg merke til at du har litt lett for ha piggene ute over ting jeg skriver. Det får være ditt problem. 

God påske ! :D

Les din egen tråd om olympisk mester i sykefravær. Der irriterte du deg over min alvorllg syke mann som får jobbe en liten prosent med tilrettelegging, du irriterte deg over at han blomstrer og at det gjør godt for samlivet vårt at han har den jobben. Slike ting glemmer man ikke. 

Anonymkode: 88e68...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les din egen tråd om olympisk mester i sykefravær. Der irriterte du deg over min alvorllg syke mann som får jobbe en liten prosent med tilrettelegging, du irriterte deg over at han blomstrer og at det gjør godt for samlivet vårt at han har den jobben. Slike ting glemmer man ikke. 

Anonymkode: 88e68...a9e

Da har jeg missforstått, da jeg forsto det slik at han opptok en hel stilling. Da gjør han ikke det, skjønner jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Da har jeg missforstått, da jeg forsto det slik at han opptok en hel stilling. Da gjør han ikke det, skjønner jeg. 

Nei, han gjør ikke det. Jeg var tydelig på at det søkes uføretrygd i tillegg til tilrettelagt jobb. Hadde alle fått samme mulighet tror jeg langt flere ville vært i jobb. 

Anonymkode: 88e68...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Den lite produktive kollegaen ? 

Vi har en som andre av mine kollegaer har klaget over er lite produktiv, men jeg har vært den som har forsvart denne kollegaen med nebb og klør hver gang andre har klaget over henne, så hvor du har dette fra må gudene vite? 

Jeg synes det er mye bedre med kollegaer som faktisk møter opp på jobb, så får man heller se gjennom fingrene med at de kan være mindre produktive til tider. 

Det verste er folk som ikke møter på jobb, som er syke før hver ferie, som er syke hver gang det er deres tur til å ha helgevakt osv. Det er en bestemt mønster hos enkelte. 

Jeg respekterer at folk er forskjellige, at vi yter ulikt, at folk har ulike problemer. 

Det er noe helt annet enn når det er viljen det står på. 

Ellers legger jeg merke til at du har litt lett for ha piggene ute over ting jeg skriver. Det får være ditt problem. 

God påske ! :D

Ja, hun som vannet blomster og var sykemeldt til stadighet. I "Olympisk mester i sykefravær". Skal man ansette folk som ikke er 100% blir det også mer sykefravær. Det er jo logisk.

Hvordan kan du egentlig vite om det er viljen det står på?

Hehe, piggene ute fordi jeg syns du tok litt vel av i den olympiske tråden, og mener at du nå snakker litt imot deg selv? Vel, jeg ville gitt hvem som helst andre de samme svarene. Er jeg ikke enig i noe som blir skrevet, er jeg ikke spesielt redd for å uttrykke at jeg ikke er det. Men om det å være uenig er det samme som å ha piggene ute, har vel du hatt piggene ute i de fleste av mine innlegg. Og det får være ditt problem ;) Selv har jeg igrunn nok av andre ting å plage hodet mitt med, så påståtte pigger ser jeg ikke på som i nærheten av et problem engang.

God påske! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...