Gå til innhold

" Lettere psykisk sykdom " - hva er nå det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er et uttryk som dukker opp både her og der. Noen som har en definisjon på "lettere psykisk sykdom"?

Hvor går grensen på "lett" og "tung" depresjon, "lett" og "tung" angst. Er personlighetsforstyrrelser "lett" eller "tung"? Bipolar? Schizofreni? Er Aspergers en "lett" eller "tung" lidelse?

Anonymkode: 7dc3a...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

"Tunge" psykiske lidelser: schizofreni/psykoselidelser, bipolar lidelse, alvorlige personlighetsforstyrrelser (Emosjonelt ustabil, paranoid, schizoid, narsissistisk, histrionisk) 

"lette" psykiske lidelser: depresjon, angst (inkl. PTSD). 

Det finnes selvsagt også ulike grader av alle disse lidelsene. 

Anonymkode: a736f...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Tunge" psykiske lidelser: schizofreni/psykoselidelser, bipolar lidelse, alvorlige personlighetsforstyrrelser (Emosjonelt ustabil, paranoid, schizoid, narsissistisk, histrionisk) 

"lette" psykiske lidelser: depresjon, angst (inkl. PTSD). 

Det finnes selvsagt også ulike grader av alle disse lidelsene. 

Anonymkode: a736f...51a

Hva med asperger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et uttryk som dukker opp både her og der. Noen som har en definisjon på "lettere psykisk sykdom"?

Hvor går grensen på "lett" og "tung" depresjon, "lett" og "tung" angst. Er personlighetsforstyrrelser "lett" eller "tung"? Bipolar? Schizofreni? Er Aspergers en "lett" eller "tung" lidelse?

Anonymkode: 7dc3a...dd1

Grad av funksjonssvikt avgjør i stor grad om man anses som mildt eller mer alvorlig syk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke fagterminologi, og det er ikke definert. Det blir litt som når avisene skriver at han brukte "tunge" medisiner eller var tungt medisinert.

Fra gammelt av da en ikke hadde så mange spesifikke diagnoser, brukte en nok betegnelsen om de ikkepsykotiske lidelsene. (Gråstein: Det var før Aspergers tid).

Som mange korrekt hinter om, er betegnelsen helt meningsløs og bør gå ut av bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Litt urettferdig noen ganger å sammenligne disse tingene. Mange som har «lettere «psykiske lidelser kan i perioder ha like stort lidelsestrykk som de med en godt medisinert  “tyngre « psykiske lidelse. Begge deler betegner lidelse og lidelse er uansett ikke noe særlig. 

Anonymkode: 9c532...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når arbeidslivet blir for vanskelig er kanskje oftere en tyngre lidelse?

For en tid siden ble jeg tilfeldigvis spurt av en eldre mann i bil med en veivende antagelig kone i baksetet om nærmeste parkering. Det virket som om de skulle i kirken i en begravelse som var tett ved.  Jeg og noen andre forbipasserende ropte  pekende at " der er en ledig plass" og etter mye rare geberder fra både forsetet og framsetet kom de seg inn på den ennå ledige parkeringsplassen som det ikke er flusst med deromkring. Denne personen var til forveksling lik legen jeg gikk i terapi hos i mangfoldige år og jeg tenkte på ham som titt og ofte i mine timer sa " Du forstår ikke". Så forstod han knapt  selv å parkere en bil engang. Enkelte forstår svært lite av det meste tror jeg når alt kommer til alt tror jeg.

Anonymkode: baec6...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...