Gå til innhold

Moral.. Gudegitt eller kommer den fra empati?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Trenger vi en Gudeskikkelse slik att vi holder oss på den rette sti for å unngå helvete?

 

Eller er vi bare tilfeldige personer i ett stort uoversiktlig kosmos? Og så må da bygge moralen på empati og gode menneskelige relasjoner?

 

 

Anonymkode: 38407...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trenger vi en Gudeskikkelse slik att vi holder oss på den rette sti for å unngå helvete?

 

Eller er vi bare tilfeldige personer i ett stort uoversiktlig kosmos? Og så må da bygge moralen på empati og gode menneskelige relasjoner?

 

 

Anonymkode: 38407...d7f

Selvfølgelig er ikke moral gudegitt.

Anonymkode: b9e8c...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er ikke moral gudegitt.

Anonymkode: b9e8c...1e4

Har ikke Visjon Norge sin ledelse bedre moral enn en ateist? altså??

Anonymkode: 38407...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke Visjon Norge sin ledelse bedre moral enn en ateist? altså??

Anonymkode: 38407...d7f

 

Anonymkode: b9e8c...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Om vi får tid og anledning til å reflektere tror jeg vi alle er sterkt moralske. Kanskje for moralske? Hvem vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det burde være mer en nok med empati og troen på det gode i mennesker. Jeg er ikke religiøs i det hele tatt. Men jeg ser verdi  f.eks kristendommen fordi det ligger et godt verdisett der. Men jeg forstår ikke hvorfor man trenger å tro på en gud og ikke bare mennesker?

Anonymkode: 6994f...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

Helt sikkert mye " pynt og fjanteri" av moral også som vi ikke trenger. Empati kan være vanskelig spesielt når man føler seg nedslått og trist til mote synes jeg. Er ikke også det blitt litt forslitt " moteord".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg vet ikke om det stemmer men etterhvert som en person blir eldre så tåler ikke personen det samme som i tidligere tider tror jeg både av seg selv og andre. At man blir mer intolerant og fnyser på nesa over ting man kanskje ikke tok notis av når man var yngre. Ikke at man forandrer verdisett eller blir en annen og ny og bedre person nødvendigvis men at kanskje blir mer bekymret og lei seg som en svært ung tannlege sa til meg for svært lenge siden. At adferdsmønsteret forandres og at man reagerer på andre ting i samfunnet som bra eller mindre bra enn altså når man var yngre.Men bare å dyrke moral er jo ikke noe særlig. På den annen side kan man ikke bare godta og godta heller. Hvilken helse blir det av det? De fleste i våre dager er kanskje mest bekymret for advokatutgiftene? ( nå koker kaffen min over)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Enkelte tror at alle sår kan leges og lukkes om man bare kommer til den rette tro. Det er vel mye hva de fleste relgioner eller livssyn går ut på. På en måte tror jeg det er slik det er men på den annen side føler jeg også at det er viktig å være på lag med kunnskapen eller vitenskapen om man vil. Føler ofte at mediene fallbyr hverandre i rare historier ofte om folk som har fått hjelp som alle vet ikke finnes for noen. 

Men jeg tror alle sår kan leges samtidig går jeg ikke mye utendørs nå i påsken hvor disse forferdelige magevirusene går. Hvis det ikke bare er folk som ikke synes at dagens høyfjellshotell ikke innfrir eller at folk forlanger varmekabler på hytta på Hardangervidda. Jeg har bare satt maten i halsen når jeg har prøvet å spise de siste dagene og halsen bare " snører" seg sammen så jeg må bare løpe å åpne et vindu for å få luft. Det er kanskje bare nerver og ikke tegn på ytterligere moralsk forfall. Hvem vet. Hva hvor.? Så at bare en barnemeny på høyfjellshotell koster nær 400 kr. Men det hadde jo ikke med maten å gjøre. Godt mennesker som dyrker friluftsliv oftest er gode på kontroll på livene sine og at der var lege og hjelp til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Misforstå ikke på noe måte. Håper alle kommer seg og får godt utbytte av sårt tiltrengt ferie. Godt der er bøker å lese sikkert i hotellets hyller og håper alle er vell forlikt og godt de har hverandre. Folk i fjellet er jo nærmest som stor familie.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Moral kommer vel fra feil som skjer egentlig. Feil som koster samfunnet enorme summer. Moral handler oftest om penger synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Enkelte synes ungdommen er utidig og representerer umoral av og til. Jeg synes ikke det er rart at ungdom sier fra og synliggjør sine behov i samfunnet. Det er derimot et uttrykk for respekt for voksengenerasjonen og deres verdier synes jeg. Ting er ikke så lett i vår tid der selvl legene svikter og vi alle bare er ønsket velkommen til " gjør det selv samfunnet" uten medfølgende bruksanvisning. Moral er vel at man tror at noe er rett og noe er galt dypest men jeg føler at her er mye rot og uklare begreper. Noen knytter moral til god sosialdemokratisk ånd og andre mener det er å alltid ha penger i banken. Enkelte mennesker snakker jo om loven som om de utøver den aelv og det er kanskje slik man bør være ? Man bør ikke skylde på ungdommen synes jeg. Vi eldre lurer kanskje ofte de unge til å tro at sånn og slik så de uikke får mulighet til å tenke selv . I min ungdom lød det i reklamen at Aftenposten ga bakgrunn for egne meninger. Selv leste jeg Dagbladet mest.I dag er det kanskje Facebook som har den rollen? Bare viktig å huske at ingen er feilfrie føler jeg. Ikke engang roboter.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

Om man kan snakke om så mye moral i våre dager egentlig. Jeg har inntrykk av at folk tar regien selv i de fleste av livets øyeblikk nå mer og mer. Men jeg tror også man kan lett få et for fasttømret verdisyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Det blir jo stadig hevdet at mange bar fremdeles går for lut og kaldt vann i våre samfunn så alt er kanskje ikke helt som det skal med moralen i samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Moral føler jeg er så nært beslektet med toleranse så jeg tror det også er noe tillært. Men aldri har vel fokus vært større på moral. Vi er helt klart ikke alle like bekjente og flinke med moralspøramål ingen tvil. Men er etikk det samme? Etisk bevissthet.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...