Gå til innhold

Påskeegg eller ikke - that’s the question


 cilie

Anbefalte innlegg

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prisen varierer mye ut i fra hvilken site du velger. Dersom du velger et av de stedene hvor man bor i telt (teltene er store og har senger), så kan du få to uker til ca 1500 pund, mens det koster en del tusen kroner ekstra for å bo mer komfortabelt. 

Anonymkode: da771...a72

Jeg deler verken telt eller rom, så da blir det nok dyrere... Jeg må vel uansett holde i jobb og prøve å klare det selv i første omgang... Hadde vært fantastisk å reise på noe tilrettelagt med masse trening og sunn mat og kanskje litt "terapi" og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
Akkurat nå, cilie skrev:

Du høres på offensiven ut og kommer til å klare dette :)  3 kg er ikke mye, men lurt å ta tak i det før det blir mer som her..

Jeg begynner å bli litt mettet av skiturer nå, så i dag ble det bare å sitte i sola på verandaen. Men jeg kom akkurat inn fra en power-walk nå. Det ble bare en liten runde på 4,32 km, men bare oppoverbakker halve turen, så ble da svett og fikk forbrent over 300 kalorier. 

I morgen kveld skal det bli både powerwalk og styrketrening på Evo. 

Jeg har vært flink til å trene styrke gjennom vinteren, så nå blir utfordringen å gå ned litt i vekt uten å miste muskler samtidig. Det er ikke så lett det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg har aldri møtt noen som er så opptatt av egen vekt som du er. Hvis jeg var deg, ville jeg hatt som hovedfokus å finne ut hva det er som gjør at du så til de grader definerer egen verdi ut fra antall kilo du veier. 

Du kan jo ødelegge flere uker av livet ditt bare ved å gå på vekta. Og der andre kanskje velger en konstruktiv tilnærming til et besøk på vekta (nå må jeg ta tak), så velger du en destruktiv tilnærming (nå kan jeg bare gi faen uansett). Dette er det du etter mitt syn må jobbe med, ikke hvorvidt vektnedgangen skal skje på 3 eller 12 måneder.

Altså må du ha en mer avslappet holdning til egen vekt. Det hjelper ikke å gå i kjelleren, eller å skrive dramatiske innlegg. Du har pr i dag LANGT FRA noen helseskadelig overvekt. Det handler altså om hvordan du ser på deg selv og hvordan du tror andre ser på deg. 

Det er greit og legitimt at du vil ned i vekt. Men det er ikke greit hvordan du hele tiden styrer sånn med det, prøver å finne syndebukker i bivirkningslister, lager egne teorier, tror du er resistent mot å gå ned i vekt, osv. 

Et lavkarbokosthold kan øke forbrenningen din med ca 300 kcal/dag. Det vil grovt sett si et kg i måneden på samme energiinntak som et annet kosthold. Det vil si 12 kg i året. Resten må du «ta» i form av redusert inntak av kalorier. Hvis du inntar 500 kcal mindre enn du ellers ville trengt, kan du ta halvannet kg til i måneden. Dette er de tørre tall, og de er komplett upåvirket av sovemedisiner, hormoner og whatever. Du må stoppe på 1500 kcal/dag, og bevege deg litt. Enkelt og greit.

Når det gjelder veiing, så gjør du det feil. Enten må du veie deg hver dag, sånn at du ser at evt vektøkning ikke samsvarer med reell fettmasse. Eller så må du faktisk kutte ut vekta, kanskje veie deg annenhver måned, slik at du er garantert å se framdrift. Som jeg har sagt før. 10 gram salt binder 1 kg vann. 200 gram carbs binder 1 kg vann. Hvis du spiste et halvt kg godteri i går, så er det naturlig at du legger på deg et par kg. Men det er vannvekt og tisses ut igjen etter en dag eller to.

Men synes du det ikke er bittelitt rart at jeg ikke har gått ned mer altså? Ellers så skjønner jeg hva du sier... :)

Grunnen til at jeg er så opphengt i egen vekt, stammer nok fra barndom, hvor det alltid har vært fokus på vekt. Jeg la visstnok på meg raskt som baby, og foreldrene mine har voktet på inntaket hele barndommen - trolig på litt feil måte - som har gitt meg et noe forstyrret bilde/ syn på hvor "ille" det er å veie for mye. Foreldre er "naturlig" tynne, men jeg la altså på meg raskt  og fikk derfor en følelse av aldri å få spise nok/det jeg ville... Jeg er jo fortsatt av typen "kan spise 2 softis, liksom", mens øvrige rundt meg "blir kvalme av en. " Når jeg slipper meg løs og dertil ikke har trenet, så la jeg jo på meg 15 kg, som du vet, på 6 mnd... Og de sitter som støpt. Jeg føler mye skam ifht til dette, all den tid jeg egentlig vil identifisere meg med "hun som er i skogen, på treningssenter, har fint treningstøy, er i form osv." Utseendet endres også med ekstra vekt. Nå er det akkurat som jeg ikke kommer meg ut av dette, all den tid jeg også sliter med søvn, jobb og det meste egentlig ;) 

Jeg skal fortsette å leve sunt i morgen. Nå har jeg hatt 2,5 dager med bare dritt - og det gjør ikke akkurat situasjonen bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 minutter siden, cilie skrev:

Men synes du det ikke er bittelitt rart at jeg ikke har gått ned mer altså? Ellers så skjønner jeg hva du sier... :)

Grunnen til at jeg er så opphengt i egen vekt, stammer nok fra barndom, hvor det alltid har vært fokus på vekt. Jeg la visstnok på meg raskt som baby, og foreldrene mine har voktet på inntaket hele barndommen - trolig på litt feil måte - som har gitt meg et noe forstyrret bilde/ syn på hvor "ille" det er å veie for mye. Foreldre er "naturlig" tynne, men jeg la altså på meg raskt  og fikk derfor en følelse av aldri å få spise nok/det jeg ville... Jeg er jo fortsatt av typen "kan spise 2 softis, liksom", mens øvrige rundt meg "blir kvalme av en. " Når jeg slipper meg løs og dertil ikke har trenet, så la jeg jo på meg 15 kg, som du vet, på 6 mnd... Og de sitter som støpt. Jeg føler mye skam ifht til dette, all den tid jeg egentlig vil identifisere meg med "hun som er i skogen, på treningssenter, har fint treningstøy, er i form osv." Utseendet endres også med ekstra vekt. Nå er det akkurat som jeg ikke kommer meg ut av dette, all den tid jeg også sliter med søvn, jobb og det meste egentlig ;) 

Jeg skal fortsette å leve sunt i morgen. Nå har jeg hatt 2,5 dager med bare dritt - og det gjør ikke akkurat situasjonen bedre...

Etter å ha fulgt deg i noen år, så virker det som det er noe feil med hele måten du tenker på ;)

Du tenker veldig negativt om det aller meste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lillemus skrev:

Nå ser jeg at ISW sier du er langt fra helseskadelig overvektig - du er klar over at et ketose-kosthold ikke er en slankekur, men et vektregulerende kosthold? Dersom du faktisk ikke er spesielt overvektig kan det godt tenkes at kroppen din synes den har en helt grei vekt og derfor nekter å gi slipp på mer selv om den er i ketose. Dersom man er undervektig kan man godt gå opp i vekt på et slikt kosthold også.

Jeg er vel litt "curvy-tjukk" for å forskjønne det litt her, hehe :)  Men det er 15 kg som mååå vekk og som er overvekt.

Jeg trodde derfor det ville "rase litt av" når jeg omsider prøvde "ordentlig" lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Etter å ha fulgt deg i noen år, så virker det som det er noe feil med hele måten du tenker på ;)

Du tenker veldig negativt om det aller meste. 

Jeg er ikke sånn negativ "ugle" mot omgivelsene  - men lurer seriøst på om jeg lider av dystymi - at glasset er "halvtomt" for godt. Dette gjelder vel å merke min "verden." Jeg er nok positiv og blid mot andre.

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
1 minutt siden, cilie skrev:

Jeg er ikke sånn negativ "ugle" mot omgivelsene - håper jeg da :) - men lurer seriøst på om jeg lider av dystymi - at glasset er "halv tomt" for godt. Dette gjelder vel å merke min "verden." Jeg er nok positiv og blid mot andre.

Jeg har aldri tenkt at du ikke er positiv og blid mot andre. Det er jeg sikker på at du er :)

Men du tenker negativt om deg selv, du tenker negativt om kjæresten din, du tenker negativt om jobben din. Du gruer deg til ferier fordi du ikke er slank nok og du gruer deg til ferien er over og til å starte å jobbe igjen. 

Slik har det vært så lenge jeg har fulgt deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, cilie skrev:

Jeg er vel litt "curvy-tjukk" for å forskjønne det litt her, hehe :)  Men det er 15 kg som mååå vekk og som er overvekt.

Jeg trodde derfor det ville "rase litt av" når jeg omsider prøvde "ordentlig" lavkarbo.

Du må redefinere «rase av». 

At du går ned 3-4 kg på halvannen måned er veldig bra. Jeg har brukt 10 mnd på å gå ned 20 kg, og da har jeg levd ganske strengt. Det er 2 kg i måneden. Jeg har også lagt på meg i påskeferien, ca det samme som du. Jeg har gått 80.000 skritt forrige uke og fortsatt lagt på meg. Men jeg vet at det er borte på et par dager.

Du har åpenbart kvittet deg med fett siste måneden. Snart kommer resultatene på vekten også. Det er bare å være tålmodig, for dette tar dessverre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, cilie skrev:

Jeg er vel litt "curvy-tjukk" for å forskjønne det litt her, hehe :)  Men det er 15 kg som mååå vekk og som er overvekt.

Jeg trodde derfor det ville "rase litt av" når jeg omsider prøvde "ordentlig" lavkarbo.

Husk at jo mindre du har som skal av,  jo lengre tid tar det med lavkarbo/kteose. Ketose er mest egnet for de som skal ned flre titalls kilo egentlig. Det du har lagt på deg de siste dagene er jo bare vann og evt. litt tarmfyll, det er borte på noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Du må redefinere «rase av». 

At du går ned 3-4 kg på halvannen måned er veldig bra. Jeg har brukt 10 mnd på å gå ned 20 kg, og da har jeg levd ganske strengt. Det er 2 kg i måneden. Jeg har også lagt på meg i påskeferien, ca det samme som du. Jeg har gått 80.000 skritt forrige uke og fortsatt lagt på meg. Men jeg vet at det er borte på et par dager.

Du har åpenbart kvittet deg med fett siste måneden. Snart kommer resultatene på vekten også. Det er bare å være tålmodig, for dette tar dessverre tid.

Ja, du har vært superflink!! :) Jeg har spist så mye siste døgnene, så spørs nok om det er mer her... Jeg har kanskje maks gått ned 2 kg totalt da. Får bare holde ut - dog usikker på om det blir ketose nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Lillemus skrev:

Husk at jo mindre du har som skal av,  jo lengre tid tar det med lavkarbo/kteose. Ketose er mest egnet for de som skal ned flre titalls kilo egentlig. Det du har lagt på deg de siste dagene er jo bare vann og evt. litt tarmfyll, det er borte på noen dager.

Vet ikke det, med alt jeg har klart å stappe i meg... Men nå er det pån igjen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg har aldri tenkt at du ikke er positiv og blid mot andre. Det er jeg sikker på at du er :)

Men du tenker negativt om deg selv, du tenker negativt om kjæresten din, du tenker negativt om jobben din. Du gruer deg til ferier fordi du ikke er slank nok og du gruer deg til ferien er over og til å starte å jobbe igjen. 

Slik har det vært så lenge jeg har fulgt deg. 

Ja, jobben er et evig stress, forhold/framtid er vanskelig, og jeg klager på vekta. For 2 år siden gjorde jeg akkurat det samme om vekta, men har bestemt meg for å aldri klage noe mer om jeg bare kan bli sånn igjen...

Det er ikke bare bare å endre de to første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, cilie skrev:

Vet ikke det, med alt jeg har klart å stappe i meg... Men nå er det pån igjen da.

Jeg synes dette er interessant.

Du startet denne tråden med å være usikker rundt om du skulle spise en kilo smågodt eller ikke. Nå har du åpenbart gjort det, og mer til.

Det er dette du ikke kan tillate deg. Du kan ikke spise som en person med alvorlig bulimi (jeg forutsetter at du ikke har bulimi) i perioder. Du sa selv at du ble kvalm av godteriet, altså hadde du nesten ikke noe glede av det en gang. 

Hvorfor tenker du så svart/hvitt at hvis du har spist litt godteri, så kan du like gjerne bare gi faen? Tror du ikke at det er holdningene dine du må jobbe med å forandre, så forsvinner kiloene av seg selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, cilie skrev:

Vet ikke det, med alt jeg har klart å stappe i meg... Men nå er det pån igjen da.

Det er ikke mulig å legge på seg 1-2 kg fett i løpet av noen få dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg synes dette er interessant.

Du startet denne tråden med å være usikker rundt om du skulle spise en kilo smågodt eller ikke. Nå har du åpenbart gjort det, og mer til.

Det er dette du ikke kan tillate deg. Du kan ikke spise som en person med alvorlig bulimi (jeg forutsetter at du ikke har bulimi) i perioder. Du sa selv at du ble kvalm av godteriet, altså hadde du nesten ikke noe glede av det en gang. 

Hvorfor tenker du så svart/hvitt at hvis du har spist litt godteri, så kan du like gjerne bare gi faen? Tror du ikke at det er holdningene dine du må jobbe med å forandre, så forsvinner kiloene av seg selv? 

Jo😰 Men vet ikke hvordan😰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lillemus skrev:

Det er ikke mulig å legge på seg 1-2 kg fett i løpet av noen få dager.

Føler meg i hvert fall oppblåst og grusom.🤢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, cilie skrev:

Føler meg i hvert fall oppblåst og grusom.🤢

Oppblåst - helt sikkert etter så mye snop og drittmat, det ville de fleste blitt. :) Grusom - neida, du er fin, jeg lover! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, cilie skrev:

Jeg er ikke sånn negativ "ugle" mot omgivelsene  - men lurer seriøst på om jeg lider av dystymi - at glasset er "halvtomt" for godt. Dette gjelder vel å merke min "verden." Jeg er nok positiv og blid mot andre.

Du lurer stadig på hvorfor livet ditt ikke er bedre. Jeg lurer på hvorfor du ikke gjør noe med de problemene du har. Du har jo om trent dol-rekord i å skrive om problemer du ikke gjør noe vedvarende for å løse. 

Anonymkode: da771...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du lurer stadig på hvorfor livet ditt ikke er bedre. Jeg lurer på hvorfor du ikke gjør noe med de problemene du har. Du har jo om trent dol-rekord i å skrive om problemer du ikke gjør noe vedvarende for å løse. 

Anonymkode: da771...a72

Nei, jeg lurer ikke på det i denne tråden. Og jeg har gjort mye for å prøve og endre på ting som jeg ønsker å endre. Hele tiden. Hva vet du om det? Vet du hvor vanskelig det faktisk er å endre det jeg skriver om og ønsker å diskutere? Det er mange faktorer som overhodet ikke kommer fram her. Så den halv-spydige tonen, anonym, kjenner jeg irriterer meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du lurer stadig på hvorfor livet ditt ikke er bedre. Jeg lurer på hvorfor du ikke gjør noe med de problemene du har. Du har jo om trent dol-rekord i å skrive om problemer du ikke gjør noe vedvarende for å løse. 

Anonymkode: da771...a72

Du følger meg tydeligvis, så da er det kanskje på tide å få deg et nick når du skal delta og komme med «råd.»

Det er kanskje det som preger mange her inne ; vi har noe vi sliter med og som er vanskelig. 

Så lurer jeg på hva som var hensikten med ditt svar? Ja, jeg ble irritert av det, og nei, det var ikke til hjelp. 

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...