Gå til innhold

Påskeegg eller ikke - that’s the question


 cilie

Anbefalte innlegg

Nå har jeg levd lavkarbo/ketose siden vinterferien. Har vel blitt kvitt noen få kg og hatt det tidvis kjipt, men alt i alt føles det totalt sett bedre likevel. En stor motivasjon har dog vært å vente på påskegodis m god samvittighet (jeg trodde jo vektnedgangen skulle gå myyye raskere...) Godteriet er til og med kjøpt inn for lenge siden. Men hva vil skje med kroppen om jeg kjører i meg en halv kg-ish smågodtpose EN dag nå? Blir det avvenning, esing ut osv? Eller tar jeg meg inn dagen etter? Jeg skjønner jo at jeg kommer til å gå opp litt, men mulig d er verdt det, for neste utskeielse blir 17. mai. 

Samtidig tenker jeg at det viktigste i livet mitt er å gå ned i vekt, se bra ut og passe klærne mine, så da burde jeg gi f i godteriet... Men vil ikke det heller😆

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 gram karbohydrat binder 5 gram vann i kroppen. Det som vil skje er at du fyller opp glukogen (karbohydrat)-lagrene i musklene og leveren og legger på deg ca 1,2 kg som følge av dette. Du lagrer ikke fett.

Dette forsvinner (tisses ut) når du slutter å spise karbohydrater igjen.

Du bør unngå sjokolade og andre fettrike matvarer da dette har mye mer kalorier.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, cilie skrev:

Nå har jeg levd lavkarbo/ketose siden vinterferien. Har vel blitt kvitt noen få kg og hatt det tidvis kjipt, men alt i alt føles det totalt sett bedre likevel. En stor motivasjon har dog vært å vente på påskegodis m god samvittighet (jeg trodde jo vektnedgangen skulle gå myyye raskere...) Godteriet er til og med kjøpt inn for lenge siden. Men hva vil skje med kroppen om jeg kjører i meg en halv kg-ish smågodtpose EN dag nå? Blir det avvenning, esing ut osv? Eller tar jeg meg inn dagen etter? Jeg skjønner jo at jeg kommer til å gå opp litt, men mulig d er verdt det, for neste utskeielse blir 17. mai. 

Samtidig tenker jeg at det viktigste i livet mitt er å gå ned i vekt, se bra ut og passe klærne mine, så da burde jeg gi f i godteriet... Men vil ikke det heller😆

Det som skjedde meg var at alt stoppet opp og det tok kanskje 2 uker å komme tilbake i ketosen ..og vips så er det 17 mai og du vil ha en ny "kosedag".

Kjøp mørk sjokolade, spis nøtter, bringebær med kesam, sukkerfri ostekake, sukkerfri kakeblandinger på helsekosten som du kan lage egen glasur på, lag egen marsipan :)

 

"det viktigste i livet mitt er å gå ned i vekt" - hehe, godt du har perspektivene i orden ;) 

Anonymkode: 86eba...5fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, cilie skrev:

Nå har jeg levd lavkarbo/ketose siden vinterferien. Har vel blitt kvitt noen få kg og hatt det tidvis kjipt, men alt i alt føles det totalt sett bedre likevel. En stor motivasjon har dog vært å vente på påskegodis m god samvittighet (jeg trodde jo vektnedgangen skulle gå myyye raskere...) Godteriet er til og med kjøpt inn for lenge siden. Men hva vil skje med kroppen om jeg kjører i meg en halv kg-ish smågodtpose EN dag nå? Blir det avvenning, esing ut osv? Eller tar jeg meg inn dagen etter? Jeg skjønner jo at jeg kommer til å gå opp litt, men mulig d er verdt det, for neste utskeielse blir 17. mai. 

Samtidig tenker jeg at det viktigste i livet mitt er å gå ned i vekt, se bra ut og passe klærne mine, så da burde jeg gi f i godteriet... Men vil ikke det heller😆

Mine vinterkilo begynte å sige på allerede i høstferien til tross for flere lange fjellturer. Det hjalp jo lite når jeg ellers lå rett ut i hotellsenga med lassevis av sjokolade og godteri ved siden av meg :P

Jeg har bestemt meg for at jeg skal kose meg litt i påsken, men ingen fråtsing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, issomethingwrong skrev:

1 gram karbohydrat binder 5 gram vann i kroppen. Det som vil skje er at du fyller opp glukogen (karbohydrat)-lagrene i musklene og leveren og legger på deg ca 1,2 kg som følge av dette. Du lagrer ikke fett.

Dette forsvinner (tisses ut) når du slutter å spise karbohydrater igjen.

Du bør unngå sjokolade og andre fettrike matvarer da dette har mye mer kalorier.

Så da snakker vi ikke deilig kolibriegg med andre ord, hihi😆 Jeg skjønner jo at jeg bør unngå alt, men har lyst på likevel - inkl sjokolade og marsipan😫 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som skjedde meg var at alt stoppet opp og det tok kanskje 2 uker å komme tilbake i ketosen ..og vips så er det 17 mai og du vil ha en ny "kosedag".

Kjøp mørk sjokolade, spis nøtter, bringebær med kesam, sukkerfri ostekake, sukkerfri kakeblandinger på helsekosten som du kan lage egen glasur på, lag egen marsipan :)

 

"det viktigste i livet mitt er å gå ned i vekt" - hehe, godt du har perspektivene i orden ;) 

Anonymkode: 86eba...5fa

Jeg tenkte egentlig droppe ketose om ikke lenge, da jeg skal trene igjen framover, men ser poenget ditt. 2 uker er lenge!! Ja, det fins alternativ, men ingen er riktig gode nok... Bær spiser jeg en del av til vanlig. 

At vektnedgang er det viktigste, menes selvfølgelig ikke bokstavelig da... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Mine vinterkilo begynte å sige på allerede i høstferien til tross for flere lange fjellturer. Det hjalp jo lite når jeg ellers lå rett ut i hotellsenga med lassevis av sjokolade og godteri ved siden av meg :P

Jeg har bestemt meg for at jeg skal kose meg litt i påsken, men ingen fråtsing. 

Det høres ut som en lur plan👍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gitt opp for godt🤬🤬🤬 Her går jeg på vekta etter å ha forsaket alt mulig, vært sulten og tenkt at vekta har gått ned.... Så da veide jeg meg nå, for å få inspirasjon til å droppe påskegodteriet. Da viser vekta OPP en kg på en uke😳😳😳Jeg har ikke noe mer å gå på nå. Er kvalm og sulten og har tidvis hjertebank og er «flink». Hadde kalkulert med å gå ned 5-ish kg hittil, men sånn er det ikke. Jeg tar Surmontil 10mg for søvn, men blitt lovet at de ikke skulle gi vektoppgang. Det her skjønner jeg ikke😞 

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, cilie skrev:

Nå har jeg gitt opp for godt🤬🤬🤬 Her går jeg på vekta etter å ha forsaket alt mulig, vært sulten og tenkt at vekta har gått ned.... Så da veide jeg meg nå, for å få inspirasjon til å droppe påskegodteriet. Da viser vekta OPP en kg på en uke😳😳😳Jeg har ikke noe mer å gå på nå. Er kvalm og sulten og har tidvis hjertebank og er «flink». Hadde kalkulert med å gå ned 5-ish kg hittil, men sånn er det ikke. Jeg tar Surmontil 10mg for søvn, men blitt lovet at de ikke skulle gi vektoppgang. Det her skjønner jeg ikke😞 

En kg kan jeg variere fra en dag til en annen, bare med tanke på væske kroppen har samlet. Om jeg har spist mye salt, om det er pms slike ting. Det er helt normalt det.

Anonymkode: 86eba...5fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, cilie skrev:

Nå har jeg gitt opp for godt🤬🤬🤬 Her går jeg på vekta etter å ha forsaket alt mulig, vært sulten og tenkt at vekta har gått ned.... Så da veide jeg meg nå, for å få inspirasjon til å droppe påskegodteriet. Da viser vekta OPP en kg på en uke😳😳😳Jeg har ikke noe mer å gå på nå. Er kvalm og sulten og har tidvis hjertebank og er «flink». Hadde kalkulert med å gå ned 5-ish kg hittil, men sånn er det ikke. Jeg tar Surmontil 10mg for søvn, men blitt lovet at de ikke skulle gi vektoppgang. Det her skjønner jeg ikke😞 

Og om du er kvalm og sulten så bør du jo spise. Hold deg til mat som metter lenge så slipper du den kvalmen og sultfølelsen :) 

Anonymkode: 86eba...5fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En kg kan jeg variere fra en dag til en annen, bare med tanke på væske kroppen har samlet. Om jeg har spist mye salt, om det er pms slike ting. Det er helt normalt det.

Anonymkode: 86eba...5fa

Ja, takk du, men jeg ser resultatet litt over langen her. Og det går uforståelig tregt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og om du er kvalm og sulten så bør du jo spise. Hold deg til mat som metter lenge så slipper du den kvalmen og sultfølelsen :) 

Anonymkode: 86eba...5fa

Ja, men når jeg er i ketose skulle sulten slippe og energien komme - og vekta gå fort nedover. Jeg spiser mat som skal være riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, cilie skrev:

Ja, men når jeg er i ketose skulle sulten slippe og energien komme - og vekta gå fort nedover. Jeg spiser mat som skal være riktig. 

Ja det er jo kjempe leit, men det blir jo ikke bedre om du går rundt og er sulten, da får du jo bare mer lyst på snop :)  Lag deg heller noe god mat og nyt det med god samvittighet. Du har vært flink i 5 måneder med å snu kostholdet ditt og det er jo kjempe bra selv om vekten ikke går så raskt ned som du ønsker

Anonymkode: 86eba...5fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg vil tro at du snart ser resultater! Ikke gi opp :)

Takk for det, men synes ikke slik. Nå ble det påskeegg og da🙄😬🤢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På ‎30‎.‎03‎.‎2018 den 11.13, cilie skrev:

Ja, men når jeg er i ketose skulle sulten slippe og energien komme - og vekta gå fort nedover. Jeg spiser mat som skal være riktig. 

Veldig mange opplever IKKE å føle seg ok på ekstrem lavkarbo. Jeg hadde også lest om hvor bra man skulle føle seg og at det skulle fungere godt med fysisk krevende aktiviteter når kroppen hadde vendt seg til deg. Måtte snu etter to dager på fottur, følte meg helt energiløs... 

For meg fungerer det å alltid spise 4 måltider daglig og aldri noe som helst mellom måltidene. (Og jeg spiser heller ikke påskeegg.)

Anonymkode: da771...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig mange opplever IKKE å føle seg ok på ekstrem lavkarbo. Jeg hadde også lest om hvor bra man skulle føle seg og at det skulle fungere godt med fysisk krevende aktiviteter når kroppen hadde vendt seg til deg. Måtte snu etter to dager på fottur, følte meg helt energiløs... 

For meg fungerer det å alltid spise 4 måltider daglig og aldri noe som helst mellom måltidene. (Og jeg spiser heller ikke påskeegg.)

Anonymkode: da771...a72

Nei, melkesyra kommer med en gang i lårene. Ikke vant til å ha det slik - tror ikke det bare kan skyldes dårlig form. Skal uansett bevege meg framover. Litt usikker på hva jeg gjør m kosten. Jeg ønsker å ha rom for noen utskeielser innimellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, cilie skrev:

Nei, melkesyra kommer med en gang i lårene. Ikke vant til å ha det slik - tror ikke det bare kan skyldes dårlig form. Skal uansett bevege meg framover. Litt usikker på hva jeg gjør m kosten. Jeg ønsker å ha rom for noen utskeielser innimellom. 

Jeg tror lavkalori er løsningen for deg. Hvis du får ordentlig oversikt over inntak, så kan du kompensere utskeielser med økt aktivitet i løpet av uka - gjerne ved at du legger inn et par ekstra høyintensitetstreningstimer før en liten utskeielse. 

Hvis du slutter all småspising, men spiser 4 regelmessige måltider, så er det lett å få oversikt over hvor mange kcal du får i deg daglig. 

Anonymkode: da771...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror lavkalori er løsningen for deg. Hvis du får ordentlig oversikt over inntak, så kan du kompensere utskeielser med økt aktivitet i løpet av uka - gjerne ved at du legger inn et par ekstra høyintensitetstreningstimer før en liten utskeielse. 

Hvis du slutter all småspising, men spiser 4 regelmessige måltider, så er det lett å få oversikt over hvor mange kcal du får i deg daglig. 

Anonymkode: da771...a72

Ja, det er mulig det. Jeg har aldri drevet med småspising. Kg har kommet pga en periode uten trening og «lange helger». Det har også vært mye stress, hvor en middag kan ha blitt en pk kjeks for eksempel. Så at jeg har lagt på meg, kan jeg skjønne, men jeg skjønner ikke! hvorfor det ikke skjer noe tilsvarende raskt når jeg er flink...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, cilie skrev:

Ja, det er mulig det. Jeg har aldri drevet med småspising. Kg har kommet pga en periode uten trening og «lange helger». Det har også vært mye stress, hvor en middag kan ha blitt en pk kjeks for eksempel. Så at jeg har lagt på meg, kan jeg skjønne, men jeg skjønner ikke! hvorfor det ikke skjer noe tilsvarende raskt når jeg er flink...

Det er veldig frustrerende når kroppen ikke gir den forventede respons, men akkurat nå har du vel ikke helt oversikt over kaloriinntaket, har du? Forsto deg tidligere i tråden som om du kun hadde hatt fokus på karbo?

Anonymkode: da771...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...