Gå til innhold

Velferdsstat for de som gidder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Artikkel om nye krav til aktivitetsplikt.

https://agendamagasin.no/kommentarer/velferdsstat-for-de-som-gidder/

Høyere krav til aktivitet til sosialhjelpsmottakere. Det er forslaget til utvalget som har ansvar for arbeidslivslivspolitikken fram mot Høyres landsmøte etter påsken. Også sykemeldte, uføretrygdede, og lavinntektsfamilier med barn i barnehagen skal være mer i aktivitet, ønsker Høyre.

Der arbeiderklassen tidligere utgjorde et solid flertall av befolkningen, er arbeiderklassen i dag redusert til en fjerde-femtedel. For partiene betyr det at partiprogrammene skrives om. Arbeiderklassen utgjør ikke lengre en trygg grunn å stå på, og sosiale goder er ikke noe et flertall av velgermassen selv stiller krav om til seg selv.

Nå er det middelklassen som er den store velgergruppen for partier både til høyre og venstre. Da blir de sosiale ytelsene noe som gis til «de andre». Man stoler ikke på andre som man stoler på seg selv, og velferdsstaten blir «kravifisert» for å beskytte skattepengene mot unnasluntring blant sykemeldte og personer utenfor arbeidslivet.

Goder middelklassen selv har større nytte av, som foreldrepenger, gratis skole og gratis barnehage av høy kvalitet, har derimot større støtte i middelklassen. Resultatet kan bli en velferdsstat hvor sosiale ytelser begrenses til målrettede goder for sliterne, som det stilles strenge aktivitetskrav til, samtidig som godene som middelklassen selv nyter godt av, bygges ut og i liten grad begrenses av krav.

Anonymkode: 68875...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Eventyret er nok på vei mot slutten ja, tipper det vil gå mot amerikanske tilstander, en trenger stor kapital for å utrette ting i den globale økonomien for konkurransen blir ekstrem der, arbeidskraften blir ikke like viktig det blir overflod av den. Men da blir det mer og mer konsentrasjon av kapitalen slik sluttspillet i et fritt kapitalistisk marked medfører, et par selskaper styrer alt etterhvert og noen få eier dem, resten må nøye seg med smuler og en mye mindre velstand enn det folk flest har idag her til lands.

Klarer egentlig ikke å se noen løsning heller, selv om du kunne styrt alt helt selv hvordan skulle du løst problemet, ikke vet jeg, du kan ikke kreve at arbeiderne skal ha høy lønn i Norge etterhvert, for da taper bare bedrfitene den internajsonale konkurransen og går konkurs, det blir et "race to the bottom" med tanke på arbeidskraftens rettigheter og kompensasjon på globalt perspektiv

Skjønner ikke greia med aktivitetsplikt det er bare avsporing og vås, det er ikke mangel på arbeidskraft, det er selvsagt mangel på arbeidskraft med høy spesialisert utdannelse med de fleste på sosialen er ikke og kommer aldri til å være i den gjengen, de kjemper om ufaglærte/low skill jobber og der er det allerede overflod av søkere på alle jobbene alle slike stillinger blir fylt idag og vil bli det i fremtiden, "aktivitetsplikt" endrier ingenting i den sammenheng

Nei, vi får se hva som skjer, men det var artig så lenge det varte da :P 

Anonymkode: ede43...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står da ingenting i partiprogrammet om at uføretrygdede skal ut i aktivitet. Det er jo en grunn til at man blir uføretrygdet. Derimot står det mye om hvordan man skal få innvandrere ut i jobb, og det er jo bra. Det har også vist seg at aktivitetskrav til sosialklienter har bidrat til at det blir færre som mottat sosialstøtte. Jeg klarer ikke helt se det negative i det heller. Mottar man sosialstøtte fordi man er syk, men ikke har krav på aap, blir man ikke tvunget ut i aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Trine skrev:

Det står da ingenting i partiprogrammet om at uføretrygdede skal ut i aktivitet. Det er jo en grunn til at man blir uføretrygdet. Derimot står det mye om hvordan man skal få innvandrere ut i jobb, og det er jo bra. Det har også vist seg at aktivitetskrav til sosialklienter har bidrat til at det blir færre som mottat sosialstøtte. Jeg klarer ikke helt se det negative i det heller. Mottar man sosialstøtte fordi man er syk, men ikke har krav på aap, blir man ikke tvunget ut i aktivitet.

Nei, fordi det er greit at andre blir hetset og hundset og sendt på meningsløs «søppelplukkings» så lenge det ikke gjelder deg selv, for du har «diagnose» og er «syk». 

Anonymkode: 68875...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og jo, Høyres nye forslag (som ikke står i partiprogrammet) går også ut på at normen skal være at folk ikke lenger skal få 100% uføretrygd, men ha gradert trygd. Vi vet alle at deltidsstillinger for folk med helseproblemer (eller sosiale problemer) ikke vokser på trær. Resultatet blir at mange ikke kommer til å klare seg på den (lille) trygda de får og da må gå på sosialkontoret for å tigge om penger (og muligens bli sendt på meningsløse tiltak). Men du gir åpenbart faen siden du nå selv har sikra deg 100% trygd. Til helvete med resten!

Anonymkode: 68875...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, fordi det er greit at andre blir hetset og hundset og sendt på meningsløs «søppelplukkings» så lenge det ikke gjelder deg selv, for du har «diagnose» og er «syk». 

Anonymkode: 68875...67a

Det var da voldsomt! Jeg har ikke "diagnoser", jeg har diagnoser. De er også medfødte, men jeg presset meg likevel i så mange år at jeg ble fysisk dårlig, fordi det i mitt hode ikke fantes andre alternativer. Det var først da jeg ble så dårlig at diagnosene ble satt. Og som jeg skrev, er man syk blir man ikke tvunget ut i aktivitet. Men om man er frisk er det da bedre å være i aktivitet. Det er ikke bare snakk om søppelplukking. Det står mye om kompetanseheving av de som trenger det for å få jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jo, Høyres nye forslag (som ikke står i partiprogrammet) går også ut på at normen skal være at folk ikke lenger skal få 100% uføretrygd, men ha gradert trygd. Vi vet alle at deltidsstillinger for folk med helseproblemer (eller sosiale problemer) ikke vokser på trær. Resultatet blir at mange ikke kommer til å klare seg på den (lille) trygda de får og da må gå på sosialkontoret for å tigge om penger (og muligens bli sendt på meningsløse tiltak). Men du gir åpenbart faen siden du nå selv har sikra deg 100% trygd. Til helvete med resten!

Anonymkode: 68875...67a

Jeg gir ikke faen. Jeg hadde fått den samme uføregraden om hovedregelen var at folk skulle få gradert uføretrygd. Og igjen, man blir ikke sendt på meningsløse tiltak om man ikke har helse til det. Om man kan jobbe 50%, men ike får en 50% stilling, må man da få dekket den kompetansen som må til for å få en slik stilling. Altså, det her er ikke en rett fram sak, det er mange som kan og bør være i aktivitet, som ikke er det, også er det endel som ikke bør være i aktivitet og det må legene sørge for å få tydelig fram. Man kommer fortsatt til å ende opp med 100% uføretrygd, dersom alternativet er delvis trygd/delvis sosialstøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 "X innførte aktivitetsplikt og reduserte utgifter til sosialstønad med 90%"

Ehh hva for noe, bare slutt å dele ut sosialstønad da det er ende lettere

"X sluttet og dele ut sosialstønad og reduserte utgiften med 100%"

wow, nesten samme effekt, merkelig....

Hva med å komme med annen data, hvor mange ble sendt på trygd istedenfor, hvor mange søkte seg opp på en utdannelse de ikke har evner til fordi de ikke taklet å bli hetset og trakasert og utnyttet dagen lang av ekle politikere, hvor mange tok selvmord, hvor mange begikk kriminalitet istedenfor, hvor mange flyttet og tok sosialpenger fra nabobygda istedenfor, hvor mange flere/færre endte opp i fast jobb 10 år etter, hvor mange flere arbeidsplasser skapte dette, etc

Det er lett å trikse med tall for å fremme seg selv i godt lys, eller for å unnskydle en politikk en ellers ikke ville slippet unna med. Men det er ikke det samme som samfunnets beste nødvendigvis, så en må være skeptiske og analysere HELE situasjonen, ikke fokusere på en enkelt del som er en del av et stort komplisert system

Dette til orientering

Anonymkode: ede43...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, Trine skrev:

Det var da voldsomt! Jeg har ikke "diagnoser", jeg har diagnoser. De er også medfødte, men jeg presset meg likevel i så mange år at jeg ble fysisk dårlig, fordi det i mitt hode ikke fantes andre alternativer. Det var først da jeg ble så dårlig at diagnosene ble satt.

Og da gikk du plutselig fra å ha jobbet 100% i mange år, til absolutt ikke å kunne jobbe i det hele tatt? Det høres noe rart ut.

7 minutter siden, Trine skrev:

Og som jeg skrev, er man syk blir man ikke tvunget ut i aktivitet.

Begrepet «syk» er ikke sort/hvitt, det er ikke enten/eller. Det er mange som ikke er friske som blir presset ut i tiltak av nav,

7 minutter siden, Trine skrev:

Men om man er frisk er det da bedre å være i aktivitet.

Det kommer litt an på aktiviteten, og hvor frisk man egentlig er. Det er ikke spesielt helsefremmende å bli kommandert ut på slavearbeid (vært nok av eksempler i media om det i det siste).

7 minutter siden, Trine skrev:

Det er ikke bare snakk om søppelplukking.

Det er snakk om mye meningsløse tiltak som hovedsaklig er til glede for arbeidsgiver som får gratis arbedskraft.

7 minutter siden, Trine skrev:

Det står mye om kompetanseheving av de som trenger det for å få jobb.

Poenget er at det ikke er hobber til alle, uansett hvor mye kompetanseheving man gjennomfører.

Du bør være glad du fikk ufør nå, og ikke om et par år når du kanskje hadde fått 60%, og det ble forventet at du jobbet 40%.

Faktum er at mange sosialklienter er sykere enn mange uføre, men fordi de ikke har riktige diagnoser så havner de mellom alle stoler i systemet, og blir behandlet som en pariakaste. Vi som har full uføretrygd er privilegerte.

Anonymkode: 68875...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, Trine skrev:

Jeg gir ikke faen. Jeg hadde fått den samme uføregraden om hovedregelen var at folk skulle få gradert uføretrygd.

Det vet du ingen ting om. Du virker heller ikke så syk.

13 minutter siden, Trine skrev:

Og igjen, man blir ikke sendt på meningsløse tiltak om man ikke har helse til det.

Det blir man.

13 minutter siden, Trine skrev:

Om man kan jobbe 50%, men ike får en 50% stilling, må man da få dekket den kompetansen som må til for å få en slik stilling.

Hvis du tror at alle arbeidsledige ikke får full stillingsprsent fordi de mangler kompetanse så er du enten naiv, eller rett og slett kunnskapsløs.

13 minutter siden, Trine skrev:

Altså, det her er ikke en rett fram sak, det er mange som kan og bør være i aktivitet, som ikke er det, også er det endel som ikke bør være i aktivitet og det må legene sørge for å få tydelig fram. Man kommer fortsatt til å ende opp med 100% uføretrygd, dersom alternativet er delvis trygd/delvis sosialstøtte.

Ikke hvis Høyre får viljen sin.

Anonymkode: 68875...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 "X innførte aktivitetsplikt og reduserte utgifter til sosialstønad med 90%"

Ehh hva for noe, bare slutt å dele ut sosialstønad da det er ende lettere

"X sluttet og dele ut sosialstønad og reduserte utgiften med 100%"

wow, nesten samme effekt, merkelig....

Hva med å komme med annen data, hvor mange ble sendt på trygd istedenfor, hvor mange søkte seg opp på en utdannelse de ikke har evner til fordi de ikke taklet å bli hetset og trakasert og utnyttet dagen lang av ekle politikere, hvor mange tok selvmord, hvor mange begikk kriminalitet istedenfor, hvor mange flyttet og tok sosialpenger fra nabobygda istedenfor, hvor mange flere/færre endte opp i fast jobb 10 år etter, hvor mange flere arbeidsplasser skapte dette, etc

Det er lett å trikse med tall for å fremme seg selv i godt lys, eller for å unnskydle en politikk en ellers ikke ville slippet unna med. Men det er ikke det samme som samfunnets beste nødvendigvis, så en må være skeptiske og analysere HELE situasjonen, ikke fokusere på en enkelt del som er en del av et stort komplisert system

Dette til orientering

Anonymkode: ede43...421

Du har helt rett.

Anonymkode: 68875...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

First they came for the Naver'ne, and I did not speak out—
Because I was not a  Naver.

Then they came for the Sosial Klienter, and I did not speak out— 
Because I was not a Sosial Klient.

Then they came for the people applying for Ufør, and I did not speak out— 
Because I was not a applying for ufør.

Then they came for me—and there was no one left to speak for me.

:ph34r:

Anonymkode: ede43...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mener du at det er noen som " trekker i trådene" og egentlig bare trenger kanonføde.????

Alt vil aldri passe alle.??

Anonymkode: 4f731...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

First they came for the Naver'ne, and I did not speak out—
Because I was not a  Naver.

Then they came for the Sosial Klienter, and I did not speak out— 
Because I was not a Sosial Klient.

Then they came for the people applying for Ufør, and I did not speak out— 
Because I was not a applying for ufør.

Then they came for me—and there was no one left to speak for me.

:ph34r:

Anonymkode: ede43...421

De har skjønt det, men folk flest gir faen så lenge det ikke angår dem selv.

Så sånn er det.

Anonymkode: 68875...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eventyret er nok på vei mot slutten ja, tipper det vil gå mot amerikanske tilstander, en trenger stor kapital for å utrette ting i den globale økonomien for konkurransen blir ekstrem der, arbeidskraften blir ikke like viktig det blir overflod av den. Men da blir det mer og mer konsentrasjon av kapitalen slik sluttspillet i et fritt kapitalistisk marked medfører, et par selskaper styrer alt etterhvert og noen få eier dem, resten må nøye seg med smuler og en mye mindre velstand enn det folk flest har idag her til lands.

Klarer egentlig ikke å se noen løsning heller, selv om du kunne styrt alt helt selv hvordan skulle du løst problemet, ikke vet jeg, du kan ikke kreve at arbeiderne skal ha høy lønn i Norge etterhvert, for da taper bare bedrfitene den internajsonale konkurransen og går konkurs, det blir et "race to the bottom" med tanke på arbeidskraftens rettigheter og kompensasjon på globalt perspektiv

Skjønner ikke greia med aktivitetsplikt det er bare avsporing og vås, det er ikke mangel på arbeidskraft, det er selvsagt mangel på arbeidskraft med høy spesialisert utdannelse med de fleste på sosialen er ikke og kommer aldri til å være i den gjengen, de kjemper om ufaglærte/low skill jobber og der er det allerede overflod av søkere på alle jobbene alle slike stillinger blir fylt idag og vil bli det i fremtiden, "aktivitetsplikt" endrier ingenting i den sammenheng

Nei, vi får se hva som skjer, men det var artig så lenge det varte da :P 

Anonymkode: ede43...421

Det er rart folk ikke ser hvilken vei det går. Vi er på vei dit vi var for et par århunde siden. Noen få kjemperike (tidligere var det storbønder, fabrikkeiere etc., i dag digre og mektige multinasjonale selskaper) som kontrollerer alt, og almuen som må stå med lua i hånda og kjempe om jobbene/smulene.

 

Anonymkode: 68875...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Trine skrev:

Det står da ingenting i partiprogrammet om at uføretrygdede skal ut i aktivitet. Det er jo en grunn til at man blir uføretrygdet. Derimot står det mye om hvordan man skal få innvandrere ut i jobb, og det er jo bra. Det har også vist seg at aktivitetskrav til sosialklienter har bidrat til at det blir færre som mottat sosialstøtte. Jeg klarer ikke helt se det negative i det heller. Mottar man sosialstøtte fordi man er syk, men ikke har krav på aap, blir man ikke tvunget ut i aktivitet.

Å få ned antallet på en eller annen stønad er enkel sak, det er bare å gjøre den stønaden så lite lukrativ som overhodet mulig. Jeg har også lest at antallet sosialklienter har gått ned, vel og bra så langt, problemet er at vi per i dag ikke vet hvor disse har tatt veien. Noen har garantert fått et spark bak til å begynne på skole eller komme seg ut i jobb, men det er også endel som ramler mellom alle stoler og bare forsvinner. 

Å innføre aktivitetsplikt for sosialklienter kan være nyttig så lenge det er snakk om ordinært arbeid. Å plukke søppel langs veiene fordi du ikke får livet ditt til å gå rundt økonomisk opplever jeg lett kan bli etisk uforsvarlig. 

 

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jo, Høyres nye forslag (som ikke står i partiprogrammet) går også ut på at normen skal være at folk ikke lenger skal få 100% uføretrygd, men ha gradert trygd. Vi vet alle at deltidsstillinger for folk med helseproblemer (eller sosiale problemer) ikke vokser på trær. Resultatet blir at mange ikke kommer til å klare seg på den (lille) trygda de får og da må gå på sosialkontoret for å tigge om penger (og muligens bli sendt på meningsløse tiltak). Men du gir åpenbart faen siden du nå selv har sikra deg 100% trygd. Til helvete med resten!

Anonymkode: 68875...67a

 Full uføre trenger noen mennesker så der er jeg helt uenig dersom det du sier er tilfelle (gidder ikke sjekke selv). Jeg er generelt sett for aktivitet, også for AAP og uføre, men det må være mål og mening bak det. Det finnes mennesker som er uføre i dag som virkelig ønsker å arbeide men det er vanskelig å finne arbeidsmuligheter til dem. I tillegg finnes gruppen med funksjonshemmede (husker ikke hvor mange tusen men tallet er høyt) som også ønsker å jobbe. Med andre ord finnes det mange som ønsker å jobbe men som trenger tilrettelegging. - Det er der Nav burde begynt, i samarbeid med arbeidslivet.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, XbellaX skrev:

Full uføre trenger noen mennesker så der er jeg helt uenig dersom det du sier er tilfelle (gidder ikke sjekke selv).

 

Du tror jeg ville skrevet dette hvis det ikke stemte?

I tillegg går partiet inn for å sikre at gradert sykmelding og uføretrygd er hovedregelen samt at de som søker uføretrygd skal vurderes av et tverrfaglig team før godkjenning.

https://www.dagsavisen.no/innenriks/hoyre-vil-skjerpe-nav-krav-1.1121246

Og: Utvidet aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere til nye aldersgrupper over 30 år er blant forslagene fra Høyre-utvalget. 

– Dagens velferdsstat er ikke bærekraftig, sier Høyres Heidi Nordby Lunde til Dagbladet.

Dette kommer altså fra partiet som prioriterer aller mest å gi svære skattelettelser til de aller rikeste.

1 time siden, XbellaX skrev:

Jeg er generelt sett for aktivitet, også for AAP og uføre, men det må være mål og mening bak det.

Du ønsker aktivitetsPLIKT for uføre også? 

1 time siden, XbellaX skrev:

Det finnes mennesker som er uføre i dag som virkelig ønsker å arbeide men det er vanskelig å finne arbeidsmuligheter til dem. I tillegg finnes gruppen med funksjonshemmede (husker ikke hvor mange tusen men tallet er høyt) som også ønsker å jobbe. Med andre ord finnes det mange som ønsker å jobbe men som trenger tilrettelegging. - Det er der Nav burde begynt, i samarbeid med arbeidslivet.

Mener du dette vil skape nye arbeidsplasser, eller er det slik at dette vil føre til at arbedsplassene «stjeles» fra friske folk som så vil bli sosialklienter. Eller er du uenig i at det ikke finnes jobb til alle?

Anonymkode: 68875...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...