Gå til innhold

Hva skjer med meg?


s e b r a

Anbefalte innlegg

Gjest Maggie55

For å forklare det med " handsken". I psykose eller sjokket over menneskene og å være dette rare stedet så jeg på rommet jeg var en lys hanske i søppelkurven stående på gulvet.Jeg trodde dette var et " tegn" til meg da jeg i min psykose nok var mye paranoid. Men uansett sykdom er det jo en utfordring å håndtere sykdommen.

Jeg var ikke særlig godt realitetsorientert selv om jeg selv nok så mye mer optimistisk på egen situasjon.

Når sant skal sies er jeg det på mange måter ikke i dag engang.

Bekymret for en kul i brystet jeg oppdaget i februar men ennå ikke kommet særlig videre i undersøkelsen av. Mye skyldes nok at jeg er i gruppe " sliter psykisk"

Så det er bare å ta opp " hansken". Sånne handsker kommer fra livet selv kanskje.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maggie55

Psyke er ikke bare mener jeg. Tenk bare hvor lett det er å rote til for seg. Det være seg økonomi eller kjæresteforhold. Ikke vanskelig å komme på ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Får du antidepressiva i form av SSRI? Disse kan utløse hypomani/mani hos følsomme personer. Gjerne der man har en bipolar lidelse. Er dette tilfelle, skal man helst styre unna den type medikamenter og heller bruke stenmningsstabiliserende som Lamictal eller Litionit.

Endret av FjellOgDalar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Får du antidepressiva i form av SSRI? Disse kan utløse hypomani/mani hos følsomme personer. Gjerne der man har en bipolar lidelse. Er dette tilfelle, skal man helst styre unna den type medikamenter og heller bruke stenmningsstabiliserende som Lamictal eller Litionit.

Jeg har tidligere stått på SSRI og alle mulige typer AD, funket ikke for meg mente legene, så nei. Dette kom veldig plutselig på meg og jeg er redd for å bli skrevet ut i oppadgående spiral og gjøre alle mulige dumme ting man leser om. Har også stått på Lamictal mot depresjon, ble også seponert uten at jeg husker helt hvorfor (har lange perioder med hukommelsestap grunnet ECT).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 30.3.2018 den 20.48, s e b r a skrev:

Hei

Jeg har nettopp kommet ut av en depressiv psykose og det er jeg kjempeletta over. Men etter at jeg begynte på nye medisiner (som fikk meg ut av psykosen) har jeg opplevd sykt mye rart.. Og ikke noe av det står oppført som bivirkninger.

Det jeg opplever er en ekstrem følelse av å være gira. Jeg har energi herfra til månen, det har jeg aldri hatt før. Jeg sover omtrent ikke, men føler meg uthvilt etter bare et par timers søvn. Plutselig er jeg kreativ igjen - det er superdigg - jeg skriver og skriver og skriver. Jeg er GLAD, men ikke glad for noe spesielt. Føler meg uovervinnelig og ustoppelig. Jeg snakker i ett kjør og klarer stort sett ikke sitte stille. 

Problemet sånn egentlig er at jeg ikke klarer å tenke ordentlig. Tanker og ideer flyr rundt i hodet mitt uten at jeg får tak i dem. Og at jeg snakker hull i hodet på alle jeg ser, tipper det er kjempeslitsomt å være rundt meg nå. 

 

Har noen, hvem som helst, noen idé om hva dette kan være? Jeg vet at jeg bare burde nyte det og være superglad over å være ute av psykosen og endelig føle glede, men det føles liksom så falskt.. Skal ikke klage, men for å være helt ærlig er det litt slitsomt også.

(Til informasjon har psykiateren min vært innom bipolar fordi jeg har hatt så så mange depresjoner før fylte 20 år, men ikke fått mer enn tentativ diagnose fordi jeg aldri har vært manisk.)

Da syns jeg du skal ta opp dette med den psykiateren enten nå eller i alle fall etter at du blir utskrevet (om vedkommende jobber et annet sted). Hypomani trenger ikke å være så åpenbart for andre dersom de ikke vet hvordan du vanligvis er. 

Om du mot formodning skulle utvikle mani så er du i alle fall i trygge rammer så lenge du er innlagt. Men snakk med behandler om dette. 

Anonymkode: b1ade...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da syns jeg du skal ta opp dette med den psykiateren enten nå eller i alle fall etter at du blir utskrevet (om vedkommende jobber et annet sted). Hypomani trenger ikke å være så åpenbart for andre dersom de ikke vet hvordan du vanligvis er. 

Om du mot formodning skulle utvikle mani så er du i alle fall i trygge rammer så lenge du er innlagt. Men snakk med behandler om dette. 

Anonymkode: b1ade...14e

Jeg har tatt det opp - alle sier bare at ååå det er en reaksjon på medisinene, eller en reaksjon av å være ute av psykosen. Det de ikke forstår er at jeg ikke er meg selv. Insisterer absolutt ikke på at jeg er bipolar, men begynner jo å lure etter det han sa og selvfølgelig etter at flere her har sagt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, s e b r a skrev:

Jeg har tatt det opp - alle sier bare at ååå det er en reaksjon på medisinene, eller en reaksjon av å være ute av psykosen. Det de ikke forstår er at jeg ikke er meg selv. Insisterer absolutt ikke på at jeg er bipolar, men begynner jo å lure etter det han sa og selvfølgelig etter at flere her har sagt det.

Men mener den psykiateren som var innom bipolar diagnose også at dette kun er en reaksjon på å være ute av psykose? Eller hvem sier det - miljøpersonalet?

Anonymkode: b1ade...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men mener den psykiateren som var innom bipolar diagnose også at dette kun er en reaksjon på å være ute av psykose? Eller hvem sier det - miljøpersonalet?

Anonymkode: b1ade...14e

Samme psykiater har sagt begge deler. Jævlig rart.. Er noen uker siden han nevnte bipolar nå - det var faktisk FØR jeg ble oppstemt. Nå har han tydeligvis tatt det tilbake. Miljøpersonalet merker stor forandring sier de, men ingen av de har nevnt hypomani.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, s e b r a skrev:

 

Samme psykiater har sagt begge deler. Jævlig rart.. Er noen uker siden han nevnte bipolar nå - det var faktisk FØR jeg ble oppstemt. Nå har han tydeligvis tatt det tilbake. Miljøpersonalet merker stor forandring sier de, men ingen av de har nevnt hypomani.

Jeg tror du må prøve å være litt mer tålmodig. Du opplever en endring som du lurer på hva skal kalles og hvordan forklares, men så lenge du fortsatt er innlagt, nettopp har kommet ut av en psykotisk tilstand, så synes jeg ikke det er rart om avdelingen forsøker å avvente situasjonen litt før de konkluderer. 

Kan du ikke ta en dag av gangen foreløpig?

Anonymkode: c857b...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du må prøve å være litt mer tålmodig. Du opplever en endring som du lurer på hva skal kalles og hvordan forklares, men så lenge du fortsatt er innlagt, nettopp har kommet ut av en psykotisk tilstand, så synes jeg ikke det er rart om avdelingen forsøker å avvente situasjonen litt før de konkluderer. 

Kan du ikke ta en dag av gangen foreløpig?

Anonymkode: c857b...66a

Jo. Det er selvfølgelig det jeg burde. Tålmodighet er bare ikke min sterkeste side for tiden.. Haha. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til informasjon til alle dere som har svart:

Overlegen konstaterte bipolar lidelse i dag - aktuell episode hypomani. Starter opp på Litium i kveld for å se om jeg tåler det. Han mente sjansen for tilbakefall til depresjon etter hypomani var oppe i 80%, så da er jeg nesten nødt til å godta Litium selv om jeg i utgangspunktet er skeptisk til det. Går jo så langt ned i depresjonene mine at jeg blir psykotisk, så ser ikke at jeg har spesielt mye valg. Noen tips/erfaringer rundt Litium? Skal søke litt rundt på forumet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, s e b r a skrev:

Til informasjon til alle dere som har svart:

Overlegen konstaterte bipolar lidelse i dag - aktuell episode hypomani. Starter opp på Litium i kveld for å se om jeg tåler det. Han mente sjansen for tilbakefall til depresjon etter hypomani var oppe i 80%, så da er jeg nesten nødt til å godta Litium selv om jeg i utgangspunktet er skeptisk til det. Går jo så langt ned i depresjonene mine at jeg blir psykotisk, så ser ikke at jeg har spesielt mye valg. Noen tips/erfaringer rundt Litium? Skal søke litt rundt på forumet også.

Jeg startet opp med Litium i høst selv om jeg var skeptisk til det. Følte meg dårlig ved oppstart og ved hver opptrapping i form av kvalme og vondt i magen, men det gikk seg til etter hvert. Etter at jeg kom opp i virksom dose har jeg ikke hatt de store svingningene og humøret har vært stabilt. Hos meg har det vært flere episoder med depresjon enn hypomani.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, s e b r a skrev:

Til informasjon til alle dere som har svart:

Overlegen konstaterte bipolar lidelse i dag - aktuell episode hypomani. Starter opp på Litium i kveld for å se om jeg tåler det. Han mente sjansen for tilbakefall til depresjon etter hypomani var oppe i 80%, så da er jeg nesten nødt til å godta Litium selv om jeg i utgangspunktet er skeptisk til det. Går jo så langt ned i depresjonene mine at jeg blir psykotisk, så ser ikke at jeg har spesielt mye valg. Noen tips/erfaringer rundt Litium? Skal søke litt rundt på forumet også.

Litium er en ekstremt effektiv medisin, så bare du tar godt vare på deg selv og følger med på om du tåler medisinen, så høres dette ut som en svært god løsning. 

Anonymkode: c857b...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...