Gå til innhold

mens 2 ganger i mnd..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg er 23 år og har så og si stabile sykluser på 30-31 dager. jeg hadde sist mens den 07.03.  men den 28.03 fikk jeg mens igjen... jeg hadde ikke ventet den før den 07.04. 
At mens kommer 1,5 uke før tiden skjer så og si aldri for min del, kanskje max 1 gang i året. Jeg bruker ikke prevensjon og er ikke gravid. Hva kan det skyldes at jeg får mens 1,5 uke før tiden? er det farlig? jeg tok celleprøve i januar som var normal så er ikke det, jeg har heller ingen kjønnssykdommer... 

Anonymkode: 146f9...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Helt normalt.. bruker du ikke prevensjon så styrer kroppen litt selv syklusen har jeg funnet ut. Om du har stresset i det siste, så kan det være årsaken. Har opplevd dette selv i mine yngre dager.

Anonymkode: 036e3...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

En regelmessig mentruasjonssyklus på 21-35 dager styres av et samspill mellom hypofysen (hjernevedhenget) og eggstokkene. Det skal ikke så mye til å få systemet ut av balanse, spesielt ikke hos unge jenter. Ved stress eller andre påvirkninger som trening og slanking, vil menstruasjonen vanligvis bli forsinket eller ikke komme i det hele tatt. Se hvordan det utvikler seg, det er ikke grunn til bekymring.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 31.3.2018 den 6.33, AnonymBruker skrev:

Helt normalt.. bruker du ikke prevensjon så styrer kroppen litt selv syklusen har jeg funnet ut. Om du har stresset i det siste, så kan det være årsaken. Har opplevd dette selv i mine yngre dager.

Anonymkode: 036e3...b4f

 

På 31.3.2018 den 10.22, Mette Moen, Gynekolog skrev:

En regelmessig mentruasjonssyklus på 21-35 dager styres av et samspill mellom hypofysen (hjernevedhenget) og eggstokkene. Det skal ikke så mye til å få systemet ut av balanse, spesielt ikke hos unge jenter. Ved stress eller andre påvirkninger som trening og slanking, vil menstruasjonen vanligvis bli forsinket eller ikke komme i det hele tatt. Se hvordan det utvikler seg, det er ikke grunn til bekymring.

Vennlig hilsen Mette

Trodde ikke det var vanlig hos personer over 20 år. men kanskje jeg ikke skal tenke så mye på det. har gått gjennom syklusen min (jeg noterer hver mnd) både når jeg har eggløsning og når jeg får mens. Jeg ser at det faktisk varierer med opp mot 6 dager ganske ofte. Jeg trodde selv jeg hadde stålkontroll men det har jeg altså ikke. Jeg er også litt overvektig, kan det ha noe med saken å gjøre? :) 

Anonymkode: 146f9...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Overvekt kan være relatert til svikt i eggløsning, men det ser ut til å være i ordne hos deg. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...