Gå til innhold

Revurdering av diagnose?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har fått en diagnose jeg verken er enig i eller kjenner meg igjen i. Har jeg rett til å få en revurdering av diagnosen? Og såfall hvordan blir dette gjort? Og er det slik at om behandleren som gjør revurderingen mener at jeg ikke har diagnosen så blir den fjernet eller er det mer som skal til siden diagnosen allerede har blitt satt? 

Anonymkode: 1df14...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Diagnoser kan både være feil og ha gått ut på dato. Vis du mener at den diagnosen du har fått er feil bør du ta det opp med behandler og argumentere med hvorfor du mener den er feil.

Om du har rett til å få diagnosen vurdert på nytt vet jeg ikke ,men vil tro det kommer ann på om eventuelt fei diagnose har noe å si for din behandling eller mulighet for jobb eller at den er veldig stigmatiserende for deg.

En diagnose som er feil kan du kreve fjernet fra journalen. 

Diagnose både i somatisk og psykiske er en ferskvare, har du ikke symptomer på den aktuelle sykdommen så skal du heller ikke ha diagnosen.  Unntak er selvfølgelig vis det er medisiner som gjør at du er symptomfri. 

Anonymkode: a4443...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Diagnoser kan både være feil og ha gått ut på dato. Vis du mener at den diagnosen du har fått er feil bør du ta det opp med behandler og argumentere med hvorfor du mener den er feil.

Om du har rett til å få diagnosen vurdert på nytt vet jeg ikke ,men vil tro det kommer ann på om eventuelt fei diagnose har noe å si for din behandling eller mulighet for jobb eller at den er veldig stigmatiserende for deg.

En diagnose som er feil kan du kreve fjernet fra journalen. 

Diagnose både i somatisk og psykiske er en ferskvare, har du ikke symptomer på den aktuelle sykdommen så skal du heller ikke ha diagnosen.  Unntak er selvfølgelig vis det er medisiner som gjør at du er symptomfri. 

Anonymkode: a4443...052

Jeg prøvde å ta det opp med behandleren som satt diagnosen, men han avfeide det bare og sa at han så det tydelig. 
Jeg tok også opp det med at jeg ønsker revurdering av diagnosen med behandlerne mine fra DPS og den ene behandleren min bare lo, mens den andre sa at hun skulle ta det opp med psykiateren de har. Dette var noen måneder siden og jeg har ikke hørt noe mer etter dette. 

Diagnosen har mye å si for behandlingen jeg får i tillegg til at den er stigmatiserende. Jeg går ikke på medisiner nå, sluttet på dem for vel 4 måneder siden.

 

Anonymkode: 1df14...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken diagnose har du fått? 

Anonymkode: 7344a...e5e

Enkel schizofreni. 

Anonymkode: 1df14...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøvde å ta det opp med behandleren som satt diagnosen, men han avfeide det bare og sa at han så det tydelig. 
Jeg tok også opp det med at jeg ønsker revurdering av diagnosen med behandlerne mine fra DPS og den ene behandleren min bare lo, mens den andre sa at hun skulle ta det opp med psykiateren de har. Dette var noen måneder siden og jeg har ikke hørt noe mer etter dette. 

Diagnosen har mye å si for behandlingen jeg får i tillegg til at den er stigmatiserende. Jeg går ikke på medisiner nå, sluttet på dem for vel 4 måneder siden.

 

Anonymkode: 1df14...793

Du skriver her om tre behandlere, er det sånn at den ene har satt diagnosen og de to andre er enig i at diagnosen stemmer ? 

I såfall er det større sjanse for at du har fått rett diagnose enn vis du bare hadde fått den av en.

Men uansett så er ikke å le av deg og trenere ønsket ditt om en samtale med psykiaterne ok. Det burde fint være mulighet for å sette deg opp på en time for å avklare det du lurer på. 

Jeg skjønner at det ikke føles bra å ha fått en diagnose en ikke føler passer på seg, har fått det selv en gang ,den ble fjernet da den var feil .    Etter flere år med riktig diagnose fikk jeg ny behandler igjen,  og denne var smørblid en dag jeg kom ,for han hadde sett lyset og var nå nesten sikker på å ha funnet riktig diagnose til meg. En diagnose som hadde noen fellestrekk med den gamle men også store forskjeller. Selv kjente jeg meg ikke igjen i diagnosen,  en ting stemte, men de vesentligste av symptomene hadde jeg aldri hatt. Og det ga jeg beskjed om. Behandler tok den tenkte nye diagnosen opp med psykiater og journal ble gjennom gått for å finne spør  av disse nye symptomene i den . De fant ingen ting og behandler måtte slukøret trekke tilbake sitt nye diagnosen forslag.  

Grunnen til at jeg skriver dette er at psykiatrien er dynamisk, pasientene har bedre og verre perioder ,noe kommer innenfra og andre ganger er det miljøet rundt pasienten som skaper forandring. Og psykiaterne, legene og andre behandlere tolker det de ser og sammen med den informasjonen de har fra før av så setter de ofte riktig diagnose men også av og til fei diagnose. 

Jeg tenker at det beste er å ikke bry seg så mye om diagnosen, vet det ikke er lett , men heller konsentrere deg om å få hjelp med de konkrete problemene du føler at du har.

Anonymkode: a4443...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver her om tre behandlere, er det sånn at den ene har satt diagnosen og de to andre er enig i at diagnosen stemmer ?

Anonymkode: a4443...052

Den ene (psykiater) har satt diagnosen, de to andre (psykiatriske sykepleiere) vet jeg ikke hva tenker om diagnosen da jeg ikke har tatt det opp med dem og de heller ikke har sagt noe i forhold til den. Burde kanskje spurt neste gang vi møtes. Jeg vet ikke om det er slik at en psykiatrisk sykepleier kan vurdere eller sette en diagnose? 

Anonymkode: 1df14...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den ene (psykiater) har satt diagnosen, de to andre (psykiatriske sykepleiere) vet jeg ikke hva tenker om diagnosen da jeg ikke har tatt det opp med dem og de heller ikke har sagt noe i forhold til den. Burde kanskje spurt neste gang vi møtes. Jeg vet ikke om det er slik at en psykiatrisk sykepleier kan vurdere eller sette en diagnose? 

Anonymkode: 1df14...793

Nei, det kan de ikke. Kun psykiater eller psykolog kan sette diagnoser.

Anonymkode: f1625...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den ene (psykiater) har satt diagnosen, de to andre (psykiatriske sykepleiere) vet jeg ikke hva tenker om diagnosen da jeg ikke har tatt det opp med dem og de heller ikke har sagt noe i forhold til den. Burde kanskje spurt neste gang vi møtes. Jeg vet ikke om det er slik at en psykiatrisk sykepleier kan vurdere eller sette en diagnose? 

Anonymkode: 1df14...793

Psykiatrisk sykepleier kan ikke sette diagnose ,det er det bare psykiatere og psykologer som kan. Jeg ville aldri, med den erfaringen jeg har, akseptert en alvorlig psykisk diagnose satt av en psykiater. Vis det hadde vært lettere psykiske plager så hadde det vært ok ,men alvorlig diagnoser som BP og schizofreni og noen av personlighetsforstyrrelsene, da hadde jeg bredt om en ny vurdering noen måneder etter at diagnosen ble satt ,av en annen psykiater. 

Når det er sagt,så er psykiatriske sykepleiere ofte flinke i jobben sin som behandler, så det skader ikke å spørre hva de synes om diagnosen din.

Anonymkode: a4443...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lurer av og til på om at ettersom alt koster i dag så tyr man ofte til mer lettvinte løsninger. Det vil si setter en diagnose som " passer legepraksisen eller hva man tror kontrollerende myndigheter vil sette pris på. Altså skriver det som koster samfunnet til enhver tid minst mulig. At alt har med kroner og øre å gjøre.

Anonymkode: 1b08c...2ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Psykiatrisk sykepleier kan ikke sette diagnose ,det er det bare psykiatere og psykologer som kan. Jeg ville aldri, med den erfaringen jeg har, akseptert en alvorlig psykisk diagnose satt av en psykiater. Vis det hadde vært lettere psykiske plager så hadde det vært ok ,men alvorlig diagnoser som BP og schizofreni og noen av personlighetsforstyrrelsene, da hadde jeg bredt om en ny vurdering noen måneder etter at diagnosen ble satt ,av en annen psykiater. 

Når det er sagt,så er psykiatriske sykepleiere ofte flinke i jobben sin som behandler, så det skader ikke å spørre hva de synes om diagnosen din.

Anonymkode: a4443...052

Det skjønner jeg. Jeg kommer nok til å be om å få en ny vurdering. 

Anonymkode: 1df14...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...