Gå til innhold

Dårlig livskvalitet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
47 minutter siden, cilie skrev:

Jeg vet ikke hva som er vanlig å bruke... Men du kan jo høre m legen din om hva som er innafor. Sikkert lurt å ringe fysioterapeuten, ja. 

Så må du ikke være så streng med deg selv! Med både psykiske og fysiske plager er det lov å være negativ. - Håper du finner en «vei» som kan gjøre livet litt bedre for deg. 

Takk for forståelsen☺det er jo ikke det at jeg ikke prøver.... men er bare så utrolig sliten hele tiden. Det er uansett godt å "møte" mennesker som deg når ting er som de er akkurat nå. Håper du får ei god helg og forts fin fredagskveld☺

Anonymkode: 1729c...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 31.3.2018 den 21.10, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier å gå noen meter før jeg må sette meg ned og strekke ryggen litt... så forts jeg å gå, til jeg må sette meg ned igjen, og sånn er hele turen. Til slutt så bare må jeg gå hjem, kan ikke gå så langt at jeg ikke kommer meg hjem igjen. Jeg virkelig elsket å gå og springe før jeg la på meg og begynte på alle disse medisinene...det har alltid hjulpet å gå. Føler at hvis jeg ikke setter så høye krav til meg selv, så kan jeg jobbe litt med motivasjonen.... lurer på å melde meg på overvektskurs da...

Anonymkode: 1729c...271

Går du på asfalt eller i skog? Jeg har ett par prolapser i korsryggen som ikke samarbeider med hoftene mine og tramadol er nesten dagligsags medisin for at jeg skal greie meg. Men jeg får ikke lov til å gå på asfalt med mindre jeg har skikkelig dempa sko og da kun på korte avstander. Så jeg tusler mye i grøftekanter om jeg først må gå langs asfalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for forståelsen☺det er jo ikke det at jeg ikke prøver.... men er bare så utrolig sliten hele tiden. Det er uansett godt å "møte" mennesker som deg når ting er som de er akkurat nå. Håper du får ei god helg og forts fin fredagskveld☺

Anonymkode: 1729c...271

Å, takk det samme😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Ann Christin skrev:

Går du på asfalt eller i skog? Jeg har ett par prolapser i korsryggen som ikke samarbeider med hoftene mine og tramadol er nesten dagligsags medisin for at jeg skal greie meg. Men jeg får ikke lov til å gå på asfalt med mindre jeg har skikkelig dempa sko og da kun på korte avstander. Så jeg tusler mye i grøftekanter om jeg først må gå langs asfalt.

Det er kun asfalt rundt omkring her. Har for tiden ikke bil så kommer meg ikke så langt. Men det er sikkert dumt å gå på asfalt. Lurer på om det er bedre å heller la være å gå i en periode. Hoftene mine er helt stive også. Skulle bruke tramadol ved sterke smerter. Prøver å bruke paracet og ibux men det funker ikke. 

Anonymkode: 1729c...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre blir ikke rygger bedre av sengeleie. 

Dessverre finnes det heller ingen mirakelkurer når det gjelder sykelig overvekt. Det er krevende å få kontroll over stor overvekt, men hvis du ikke tar tak i vekt og sørger for å bevege deg mer, så vil alt bare bli enda vanskeligere. 

Du kan få støtte og veiledning av helsepersonell, men de kan ikke fjerne disse vanskene uten at du selv gjør noen endringer mht livsstil. Hva slags rehabiliteringsopplegg var det du trakk deg fra? Kan du starte opp igjen?

Anonymkode: b85f8...6ac

Jeg kan søke meg inn på overvektskurs som varer over 2 år. Skal ta det opp neste gang jeg skal til legen. Jeg var med på opplegget men siste ukene ble det mindre og mindre før det ble helt stopp fordi ryggen var utrolig smertefull og så fikk jeg samtidig betennelse i kneet. Da ble det sofaleie hele helga og da ble det litt bedre i ryggen og kneet. Men så tok det seg opp igjen. Jeg går faktisk hver dag men her er kun asfalt og har ikke bil, så da blir ikke ryggen bedre akkurat. Kommer meg ikke langt uansett men en liten runde hver dag prøver jeg å få til. Kosten derimot, kunne jeg vært flinkere med. Men med depresjon så er det en utfordring. 

Anonymkode: 1729c...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kun asfalt rundt omkring her. Har for tiden ikke bil så kommer meg ikke så langt. Men det er sikkert dumt å gå på asfalt. Lurer på om det er bedre å heller la være å gå i en periode. Hoftene mine er helt stive også. Skulle bruke tramadol ved sterke smerter. Prøver å bruke paracet og ibux men det funker ikke. 

Anonymkode: 1729c...271

Lurt å være forsiktig mht bruk av smertestillende.

Se https://relis.no/Aktuelt/Arkiv/2014/Tramadol_et_problematisk_legemiddel_ved_langtidsbruk/ : "Tramadol er et moderat smertestillende middel med opioide egenskaper, men som også hemmer reopptak av serotonin- og noradrenalin. Dermed har det potensiale for å gi toleranseutvikling, avhengighet, misbruk og to ulike seponeringsreaksjoner som kan bidra til å vanskeliggjøre diagnosen. Risiko øker betydelig ved bruk utover en ukes tid. Seponeringssymptomer kan oppstå også under bruk pga. tramadols korte halveringstid og toleranseutvikling. Avhengig av hvor lenge det er brukt, kan det være vanskelig for enkelte pasienter å slutte."

Anonymkode: b85f8...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurt å være forsiktig mht bruk av smertestillende.

Se https://relis.no/Aktuelt/Arkiv/2014/Tramadol_et_problematisk_legemiddel_ved_langtidsbruk/ : "Tramadol er et moderat smertestillende middel med opioide egenskaper, men som også hemmer reopptak av serotonin- og noradrenalin. Dermed har det potensiale for å gi toleranseutvikling, avhengighet, misbruk og to ulike seponeringsreaksjoner som kan bidra til å vanskeliggjøre diagnosen. Risiko øker betydelig ved bruk utover en ukes tid. Seponeringssymptomer kan oppstå også under bruk pga. tramadols korte halveringstid og toleranseutvikling. Avhengig av hvor lenge det er brukt, kan det være vanskelig for enkelte pasienter å slutte."

Anonymkode: b85f8...6ac

Klar over at den er vanedannende. Men en kan ikke ha det sånn at en ikke klarer å fungere heller. Så får finne en balansegang. 

Anonymkode: 1729c...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg kan søke meg inn på overvektskurs som varer over 2 år. Skal ta det opp neste gang jeg skal til legen. Jeg var med på opplegget men siste ukene ble det mindre og mindre før det ble helt stopp fordi ryggen var utrolig smertefull og så fikk jeg samtidig betennelse i kneet. Da ble det sofaleie hele helga og da ble det litt bedre i ryggen og kneet. Men så tok det seg opp igjen. Jeg går faktisk hver dag men her er kun asfalt og har ikke bil, så da blir ikke ryggen bedre akkurat. Kommer meg ikke langt uansett men en liten runde hver dag prøver jeg å få til. Kosten derimot, kunne jeg vært flinkere med. Men med depresjon så er det en utfordring. 

Anonymkode: 1729c...271

Har selv mye rygg og hofte problemer og er også kraftig overvektig. Har fått følgende beskjeder fra både ortoped og manuell terapeut. Jeg skal gå minst mulig på asfalt og jeg skal ikke gå lange turer, men heller flere korte. Trene styrke er meget bra og jeg skal trene det jeg greier (innenfor rimelig grense) Svømming eller bare bevegelse i vann er veldig bra, spesielt varmtvann. For meg er det bedre å sykle enn å gå.

Det jeg føler lindrer smertene litt, er bla en varm dusj og en varm seng. Fikk råd om å legge et elektrisk varmeteppe i senga , så senga er god og varm når jeg legger meg. Det lindrer faktisk litt. Ellers så blir jeg bedre av å trene. Føler det både har med økt muskelmasse (som vil virke som støtte til ryggen) og at økt blodgjennomstrømning vil virke positivt..

Når smertene er på det verste så kan jeg nok bli sutrete og lei det meste, tror vel det er helt normalt. Er en deprimert, så blir en jo ikke akkurat mindre deprimert av å ha smerter. Med alt det du har å stri med, kan det være at du kan ta en ting som du jobber mer med?  Feks mosjon? Nå er mosjon så mye. Det trenger ikke være gå turer, men bare bevegelse. Det skal ikke alltid så mye til før en kan merke bedring. Har du prøvd bevegelse til musikk?  Når jeg først  mestrer en ting , så følger det ofte flere med. Da er det lettere å ta tak i andre problemer/utfordringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er kun asfalt rundt omkring her. Har for tiden ikke bil så kommer meg ikke så langt. Men det er sikkert dumt å gå på asfalt. Lurer på om det er bedre å heller la være å gå i en periode. Hoftene mine er helt stive også. Skulle bruke tramadol ved sterke smerter. Prøver å bruke paracet og ibux men det funker ikke. 

Anonymkode: 1729c...271

Hvis du skal la være å gå en periode, må du sørge for annen trening. 

Anonymkode: b85f8...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, emilie321 skrev:

Har selv mye rygg og hofte problemer og er også kraftig overvektig. Har fått følgende beskjeder fra både ortoped og manuell terapeut. Jeg skal gå minst mulig på asfalt og jeg skal ikke gå lange turer, men heller flere korte. Trene styrke er meget bra og jeg skal trene det jeg greier (innenfor rimelig grense) Svømming eller bare bevegelse i vann er veldig bra, spesielt varmtvann. For meg er det bedre å sykle enn å gå.

Det jeg føler lindrer smertene litt, er bla en varm dusj og en varm seng. Fikk råd om å legge et elektrisk varmeteppe i senga , så senga er god og varm når jeg legger meg. Det lindrer faktisk litt. Ellers så blir jeg bedre av å trene. Føler det både har med økt muskelmasse (som vil virke som støtte til ryggen) og at økt blodgjennomstrømning vil virke positivt..

Når smertene er på det verste så kan jeg nok bli sutrete og lei det meste, tror vel det er helt normalt. Er en deprimert, så blir en jo ikke akkurat mindre deprimert av å ha smerter. Med alt det du har å stri med, kan det være at du kan ta en ting som du jobber mer med?  Feks mosjon? Nå er mosjon så mye. Det trenger ikke være gå turer, men bare bevegelse. Det skal ikke alltid så mye til før en kan merke bedring. Har du prøvd bevegelse til musikk?  Når jeg først  mestrer en ting , så følger det ofte flere med. Da er det lettere å ta tak i andre problemer/utfordringer. 

Hei og takk for gode råd. Jeg må bare nødt å begynne en plass. Mosjon er konkret nok. Tror ikke jeg tør å gå så mye på asfalt fremover nå. Sitter her og lurer på om jeg skal få sambo til å fikse sykkelen min. Ble litt gira på det nå☺ Kan også ta meg en tur i basseng men det er litt lengre vekk herfra. Har merket at varme hjelper på smertene.. så tar av og til pleddet rundt der jeg har vondt. Fysioterapeuten sa også at icegel kan funke. 

Det er så utrolig lett at jeg bare legger meg ned på sofaen når alle problemer blir overveldende.. men heldigvis har jeg fra tidligere alltid likt/trengt å komme meg ut i frisk luft og det har hjulpet meg gjennom mye før. ☺

Anonymkode: 1729c...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du skal la være å gå en periode, må du sørge for annen trening. 

Anonymkode: b85f8...6ac

Ja tenkte å prøve meg på sykling☺

Anonymkode: 1729c...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja tenkte å prøve meg på sykling☺

Anonymkode: 1729c...271

Høres bra ut. Kan imidlertid hende at du er avhengig av styret er stilt høyt på sykkelen, da ryggen din kanskje ikke vil like om du sitter veldig foroverbøyd. 

Anonymkode: b85f8...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres bra ut. Kan imidlertid hende at du er avhengig av styret er stilt høyt på sykkelen, da ryggen din kanskje ikke vil like om du sitter veldig foroverbøyd. 

Anonymkode: b85f8...6ac

Takk for tipset! Det har jeg ikke tenkt over før☺

Anonymkode: 1729c...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, Ann Christin skrev:

Går du på asfalt eller i skog? Jeg har ett par prolapser i korsryggen som ikke samarbeider med hoftene mine og tramadol er nesten dagligsags medisin for at jeg skal greie meg. Men jeg får ikke lov til å gå på asfalt med mindre jeg har skikkelig dempa sko og da kun på korte avstander. Så jeg tusler mye i grøftekanter om jeg først må gå langs asfalt.

Jeg syns det blir hårreisende useriøst av deg som admin å komme med medisinske råd til brukere samtidig som du sletter medisinråd fra x-psykiateren her inne.. 

Kan vi få en ny admin som kan stenge denne tråden.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er kun asfalt rundt omkring her. Har for tiden ikke bil så kommer meg ikke så langt. Men det er sikkert dumt å gå på asfalt. Lurer på om det er bedre å heller la være å gå i en periode. Hoftene mine er helt stive også. Skulle bruke tramadol ved sterke smerter. Prøver å bruke paracet og ibux men det funker ikke. 

Anonymkode: 1729c...271

Huff da, men med godt dempede sko burde det jo gå greit for ryggens del. Hva med å gå hjemme? Eller har du en hage? Litt usikker på hva evt hjelpemiddelsentralen kan hjelpe med, men har du hørt om de har noe som kan hjelpe? Jeg har fått spesialstol hjemme siden jeg ikke kan sitte lengre tid uten smerter. Hev og senk pult har jeg også fått av de.  Kanskje spesialsåler eller noe?

Psykomotorisk fysioterapi ble jeg også tipset om fra frisklivssentralen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Føler du at noe hindrer deg i oppnå bedre livskvalitet. At behandlerene bevisst " stikker kjepper i hjulene for deg". ?At du kanskje ville hatt bedre sjanser hos kanskje mer tilstedeværende behandlere. Er det hva du tenker. Har du eventuelt mulighet til et bedre bytte?

Anonymkode: 050cb...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, cathlin skrev:

Jeg syns det blir hårreisende useriøst av deg som admin å komme med medisinske råd til brukere samtidig som du sletter medisinråd fra x-psykiateren her inne.. 

Kan vi få en ny admin som kan stenge denne tråden.. 

Kan vi ikke bare få en ny admin? Trenger vi egentlig en admin på DOL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Ann Christin skrev:

Huff da, men med godt dempede sko burde det jo gå greit for ryggens del. Hva med å gå hjemme? Eller har du en hage? Litt usikker på hva evt hjelpemiddelsentralen kan hjelpe med, men har du hørt om de har noe som kan hjelpe? Jeg har fått spesialstol hjemme siden jeg ikke kan sitte lengre tid uten smerter. Hev og senk pult har jeg også fått av de.  Kanskje spesialsåler eller noe?

Psykomotorisk fysioterapi ble jeg også tipset om fra frisklivssentralen :)

Jeg kan forhøre meg om spesialsåler. Kanskje legen vet noe om dette? Har ikke så lyst til å oppgi turene mine. Det hadde vært supert om jeg kan gå rundt her. Takk for tipset☺er det sånn nå at man trenger henvisning til psyk.fysio? Vet at det ikke trengs henvisning til vanlig fysio lenger.

Anonymkode: 1729c...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Føler du at noe hindrer deg i oppnå bedre livskvalitet. At behandlerene bevisst " stikker kjepper i hjulene for deg". ?At du kanskje ville hatt bedre sjanser hos kanskje mer tilstedeværende behandlere. Er det hva du tenker. Har du eventuelt mulighet til et bedre bytte?

Anonymkode: 050cb...3f4

Jeg kan føle det sånn ja. Tenker endel på det. Men vet ikke så mye om rettigheter osv. Skulle kanskje kommet i et annet miljø..for å si det sånn....

Anonymkode: 1729c...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan forhøre meg om spesialsåler. Kanskje legen vet noe om dette? Har ikke så lyst til å oppgi turene mine. Det hadde vært supert om jeg kan gå rundt her. Takk for tipset☺er det sånn nå at man trenger henvisning til psyk.fysio? Vet at det ikke trengs henvisning til vanlig fysio lenger.

Anonymkode: 1729c...271

Legen skal vite hva hjelpemiddelsentralen skal kunne hjelpe deg med, eller så får man kontakt med en ergoterapaut som jeg fikk også hjelper hun/han deg om å søke om ting de kan låne deg.
Er usikker på henvisning, jeg trengte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...