Gå til innhold

Dårlig livskvalitet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til fysioterapeut må en ha henvisning fra lege, men til manuell terapeut trenger en ikke det. Manuell terapeuten ordner selv med NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
På 7.4.2018 den 23.21, Ann Christin skrev:

Legen skal vite hva hjelpemiddelsentralen skal kunne hjelpe deg med, eller så får man kontakt med en ergoterapaut som jeg fikk også hjelper hun/han deg om å søke om ting de kan låne deg.
Er usikker på henvisning, jeg trengte det.

Takk for tips. Skal ta opp det med legen neste time☺

Anonymkode: 1729c...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 7.4.2018 den 23.28, emilie321 skrev:

Til fysioterapeut må en ha henvisning fra lege, men til manuell terapeut trenger en ikke det. Manuell terapeuten ordner selv med NAV.

Hei igjen☺hva er en manuell terapeut? Nå har jeg både vært til fysio og kiro. Ikke bra ennå, men skal til kiropraktor igjen på mandag. Er nysgjerrig på hva en manuell terapeut er.

Anonymkode: 1729c...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 7.4.2018 den 23.09, AnonymBruker skrev:

Jeg kan forhøre meg om spesialsåler. Kanskje legen vet noe om dette? Har ikke så lyst til å oppgi turene mine. Det hadde vært supert om jeg kan gå rundt her. Takk for tipset☺er det sånn nå at man trenger henvisning til psyk.fysio? Vet at det ikke trengs henvisning til vanlig fysio lenger.

Anonymkode: 1729c...271

Rygglidelser er ikke grunnlag for spesialsko eller såler dekket av det offentlige. Trenger du gode sko, så bør du oppsøke en god sportsbutikk og kjøpe egnede sko der.

Anonymkode: b85f8...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 7.4.2018 den 1.22, AnonymBruker skrev:

Det er kun asfalt rundt omkring her. Har for tiden ikke bil så kommer meg ikke så langt. Men det er sikkert dumt å gå på asfalt. Lurer på om det er bedre å heller la være å gå i en periode. Hoftene mine er helt stive også. Skulle bruke tramadol ved sterke smerter. Prøver å bruke paracet og ibux men det funker ikke. 

Anonymkode: 1729c...271

Bevegelse er helt nødvendig for å oppnå bedring, passivitet er uhyre destruktivt på litt lenger sikt. Ryggsmerter er ikke farlig og ikke noe man skal være veldig opptatt av å unngå.

Anonymkode: b85f8...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hei igjen☺hva er en manuell terapeut? Nå har jeg både vært til fysio og kiro. Ikke bra ennå, men skal til kiropraktor igjen på mandag. Er nysgjerrig på hva en manuell terapeut er.

Anonymkode: 1729c...271

En manuell terapeut er en som først er utdannet fysioterapeut og har så utdannet seg videre til manuell terapeut. Kan si at manuell terapeuten er enda flinkere/kan mer enn en fysioterapeut. Manuell terapeuten kan også skrive henvisning til røntgen o.l . Han/hun har direkte oppgjør med NAV, dvs en trenger ikke henvisning fra lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rygglidelser er ikke grunnlag for spesialsko eller såler dekket av det offentlige. Trenger du gode sko, så bør du oppsøke en god sportsbutikk og kjøpe egnede sko der.

Anonymkode: b85f8...6ac

Javel.

Anonymkode: 1729c...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, emilie321 skrev:

En manuell terapeut er en som først er utdannet fysioterapeut og har så utdannet seg videre til manuell terapeut. Kan si at manuell terapeuten er enda flinkere/kan mer enn en fysioterapeut. Manuell terapeuten kan også skrive henvisning til røntgen o.l . Han/hun har direkte oppgjør med NAV, dvs en trenger ikke henvisning fra lege.

Ok, takk for info😊

Anonymkode: 1729c...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bevegelse er helt nødvendig for å oppnå bedring, passivitet er uhyre destruktivt på litt lenger sikt. Ryggsmerter er ikke farlig og ikke noe man skal være veldig opptatt av å unngå.

Anonymkode: b85f8...6ac

Fått meg sykkel.

Anonymkode: 1729c...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bevegelse er helt nødvendig for å oppnå bedring, passivitet er uhyre destruktivt på litt lenger sikt. Ryggsmerter er ikke farlig og ikke noe man skal være veldig opptatt av å unngå.

Anonymkode: b85f8...6ac

Det er faktisk feil. Får man en prolaps så kan det være skummelt. Hvis en da ikke får gått på do så må man bli operert omgående for og ikke få alvorlige nerveskader. Nå er det ikke så ofte det skjer da.   Er helt enig med at bevegelse er helt nødvendig, både for å oppnå bedring og for å minimere sjansen for ryggsmerter og andre muskelsmerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fått meg sykkel.

Anonymkode: 1729c...271

Hva med å gå i ulendt terreng? Noe av det beste som finnes for en vond rygg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fått meg sykkel.

Anonymkode: 1729c...271

Takk for info. Dette visste jeg ikke. Trodde det blir bra av seg selv jeg. Jaja idag har jeg lært noe nytt🤣

Anonymkode: 1729c...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
45 minutter siden, emilie321 skrev:

Det er faktisk feil. Får man en prolaps så kan det være skummelt. Hvis en da ikke får gått på do så må man bli operert omgående for og ikke få alvorlige nerveskader. Nå er det ikke så ofte det skjer da.   Er helt enig med at bevegelse er helt nødvendig, både for å oppnå bedring og for å minimere sjansen for ryggsmerter og andre muskelsmerter.

Det stemmer at dersom man får blærelammelse, så må man oppsøke legevakt umiddelbart og opereres innen kort tid for å unngå varig blærelammelse. Det er i så fall ikke ryggsmertene i seg selv som er farlig, men blærelammelsen. Generelt sett er frykt for ryggsmerter en vesentlig hindring til bedring. Fagmiljøene presiserer i stadig økende grad betydningen av opprettholdelse av fysisk aktivitet og unngåelse av passivitet. Les for eksempel https://helsenorge.no/sykdom/muskel-og-skjelett/ryggsmerter Ryggsmerter rammer de fleste en eller flere ganger i løpet av livet. 

 

Anonymkode: b85f8...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det stemmer at dersom man får blærelammelse, så må man oppsøke legevakt umiddelbart og opereres innen kort tid for å unngå varig blærelammelse. Det er i så fall ikke ryggsmertene i seg selv som er farlig, men blærelammelsen. Generelt sett er frykt for ryggsmerter en vesentlig hindring til bedring. Fagmiljøene presiserer i stadig økende grad betydningen av opprettholdelse av fysisk aktivitet og unngåelse av passivitet. Les for eksempel https://helsenorge.no/sykdom/muskel-og-skjelett/ryggsmerter Ryggsmerter rammer de fleste en eller flere ganger i løpet av livet. 

 

Anonymkode: b85f8...6ac

Det er jeg helt enig i. Sliter selv med ryggen og den beste behandlingen som jeg har erfart er å bevege seg. Styrketrening for å styrke muskulaturen i ryggen (har fått program av en manuell terapeut) og å gå (spesielt bra i ulendt terreng) Svømming eller bare bevegelse i vann er også veldIg bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...