Gå til innhold

Zyprexa, skeptisk og usikker


TA80

Anbefalte innlegg

Nå skal jeg ikke legge hele historien på bordet her, det blir for mye. Jeg har så lenge jeg kan huske slitt med "ubegrunnet bekymring" og over tid har dette utviklet seg til helseangst og da først og fremst dødsangst. Angst har jeg hatt lenge, men hva jeg har vært redd for har vært litt diffust en del år, men i 2005 (da var jeg 24) fikk jeg arytmi og etter x antall besøk på legevakt med påfølgende netter på medisinsk overvåkning og i 2008 gikk jeg igjennom en ablasjon på Haukeland sykehus med gode resultater. Det har ikke vært registrert arytmier eller unormale EKG`er etter den tid. Hatt mange Holter tester, belastningstester, ultralyd og enda flere EKG`er siste 10 årene, men etter ablasjonen ble angsten forsterket. For da var det ingenting jeg visste med sikkerhet var noe galt, jeg kunne ikke sette fingeren på noe mer, alle kroppslige og følelsesmessige symptomer ble diffuse og usikkerhet funker ikke i min verden. Mye frem og tilbake på antidepressiva, vært på Cipralex og Efexor, sistnevnte hadde mer bivirkninger enn nytte. Men det å gå av var enda verre, 3-4 dager med soving, soving og atter soving, tissa på meg om natta, klarte ikke å være til stede eller å kjøre bil. Så dette er heeelt uaktuelt å prøve igjen. Siste året har jeg prøvd Brintellix ved et par anledninger, relativt nytt antidepressiva som jeg hadde noen skikkelige ugne bivirkninger av første 2 ukene så var det ingen etter det, det var som etter boka. Men følte ikke at det var noe til hjelp, jeg går ikke på medisiner jeg ikke føler gir noe. Jeg har også slitt med alkohol og vært innlagt på privat institusjon hvor jeg var igjennom et langt angshelvete i 7 uker, for der er det jo ingen med psykiatrisk bakgrunn, kun tidligere rusavhengige som jobber og gikk i grupper for å snakke om denne "sykdommen" som dem kaller det. Jeg ble "sykere" av å delta på møter og gikk på en smell i januar ifjor og jeg kan vel skrive under på at å drikke ikke gjør underverker hverken for angst, depresjoner eller familiære forhold. Vært fri fra alkohol siden august -17, og tenker ikke så mye over det, plager meg ikke.

Fikk innpass hos DPS ifjor høst ifra september og går fast til psykiatrisk sykepleier, hun arbeider med meg, snakker med meg, prøver å komme til roten i det onde og nøste i løse tråder, hendelser og opplevelser. I tillegg går jeg til psykiater nå som skal utrede meg for bipolaritet, jeg har bipolare trekk som dem sier. Det er hun som har skrevet ut Zyprexa til meg 2,5mg før leggetid, for tankekjør, konsentrasjon, kroppslig uro og søvn. Men jeg MÅTTE lese pakningsvedlegget og det er dårlig butikk for meg som har helseangst, det er en linje jeg har hengt meg opp i, "plutselig uforklarlig død". Har ikke fått snakket med psykiater om det ennå, men har snakket med fastlegen min og hans pasienter som går på det har ingen spesielle bivirkninger av å gå på dem. Men det irriterer meg litt om hvorfor det står der, hvis det kun har forekommet ved underliggende alvorlig sykdom og ved at medisinen er gitt som injeksjon i store doser blandet med andre antipsykotika og derav gitt store komplikasjoner som respatoriske problemer, hjerteproblemer eller lignende. Jeg er ikke i psykose, jeg tvangsmedisineres ikke, jeg skal ha en liten dose som forhåpentligvis skal hjelpe med å få søvn og konsentrasjon på rett spor igjen.

Jeg har lest mange mange innlegg om Zyprexa og Olanzapine og mange sier "hold deg langt unna du blir flat og zombieaktig" eller "du går opp noe vanvittig i vekt". Vel jeg har allerede et problem med å begrense hva jeg har i meg, så det er et bekymringsmoment, skal jeg begynne med de så skal jeg heller reise å trene fremfor å spise (nei, jeg sulter ikke, mosjon med fornuftig kosthold er viktig). Så hva med hvordan jeg er nå om dagen? Jeg er ikke tilstede, ofte bare såvidt jeg kommer meg fornuftig igjennom arbeidsdagen, er ikke tilstede for de hjemme, klarer ikke å konsentrere meg og er helt fjern fra omverdenen. Dette uten å gå på noe så er jeg allerede en flat følelsesløs mann som ikke viser empati, ikke gidder å gjøre noe, har store problemer med å ta avgjørelser, tenker jeg på en ting så surrer hundre andre ting rundt og jeg klarer ikke gjøre det jeg opprinnelig startet med. Om kvelden er jeg urolig, klarer ikke å legge meg i senga uten å ha noe som opptar meg, så jeg ender som oftest på sofaen for da kan jeg hvile øya på tv`en. Ofte er jeg også redd for å sovne og brårykker til i mange sammenhenger.

Andre dager er jeg stuptrøtt og sovner før unga og føler et veldig rolig behag i kroppen, uro i brystkassa, trykk i halsen, ekstracystoler, hjertebank uten grunn og de gangene jeg trodde jeg burde ha hjertbank så har jeg det ikke. Euforiske tilstander av og til og veldig blid og tullr mye for så å gå rett i kjelleren og rote rundt i møkka, stort sette der nede, og irriterer meg over alle som forstyrrer meg i hva det nå enn er jeg driver med. Har alltid en unnskyldning for å slippe unna, nå for eksempel kom kona å sa at nå skal vi ut i påskesola og grille pølser. Kjenner jeg er irritert, fordi jeg har masse jeg skulle gjort med hovedprosjekt på videreutdanninga mi i løpet av påsken, så har jeg eksamen om 1 mnd. Og jeg klarer ikke systematisere og prioritere, være i det ene uten å tenke på det andre, går jeg ut så irriterer jeg meg over at jeg ikke får gjort noe inne. Blir jeg inne føler jeg skam og dårlig samvittighet fordi jeg ikke er med ute......

Det var kort om meg, egentlig handlet det om Zyprexa og om det er trygt å ta....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest franklyscarlet

Hei, du!

Jeg tenkte nøyaktig det samme som deg da jeg leste pakningsvedlegget tilhørende Zyprexa. Hadde mye angst for at hjertet mitt ikke skulle tåle Zyprexa da jeg slet med angst fordi jeg hadde ekstrasystoler. 

Selv om DPS anbefalte meg Zyprexa flere ganger, gjorde jeg det klart at det var uaktuelt for meg å prøve, grunnet frykten for alvorlige bivirkninger. Det var ikke før jeg en gang fikk Zyprexa 30 mg på tvang at jeg faktisk prøvde det. Det som skjedde var at jeg ble rolig og trøtt og sov mye. Senere har jeg brukt 2,5 mg, 5 mg og 10 mg Zyprexa ved behov, og det hjelper mot angst og søvnløshet for meg. Medisinen har ikke hatt noen bivirkninger i form av hjertesymptomer, og jeg har ikke dødd foreløpig. 

Jeg tenker kanskje at "noen" døde mens de gikk på Zyprexa, og det derfor må stå i pakningsvedlegget. Vi vet ingenting om den/de personen/personene hadde flere sykdommer, var overvektig, drakk mye, gikk på mange andre piller samtidig osv. 2,5 mg er også en veldig lav dose, og man kan kanskje tenke seg at faren for dødelige bivirkninger øker jo høyere dosen er? Dette vet ikke jeg nok om, det er kun en antagelse. 

Selv har jeg faktisk hatt hjelp av Zyprexa i perioder, og kanskje du vil få samme resultat hvis du tør å prøve. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håpeful

Ignorer det som står i pakningsvedlegget. Bekymret meg sånn først jeg og men disse pakningsvedleggene er laget for USA og slik at legemiddelselskapene skal forsikre seg selv juridisk sett. Det er et latinsk utrykk som heter «Post hoc ergo propter hoc» - «Etter dette, derfor på grunn av dette», hvis noe skjer etter en viss hendelse eller handling så betyr ikke det at denne handlingen er årsaken. Det jeg prøver å komme frem til er at selv om noen har fått ett eller annet problem etter at de har tatt Zyprexa, enten 1 dag, 2 dag, 1 måned eller 1 år så betyr ikke det at Zyprexa er årsaken til disse «bivirkningene».

 

Når det kommer til spørsmålet. JA, Zyprexa er trygt. Hvis ikke hadde ikke Helsemyndighetene i Norge eller FDA i USA godkjent det til medisinsk behandling. I tillegg er 2.5 mg en svært liten dose. Som med alle medisiner så er det kun utprøvning som kan gi deg det endelige svaret om dette kan hjelpe deg. Jeg synes du skal prøve det og heller evaluere etter 2-3 ukers tid. Ikke les pakningsvedlegg og historier på nett. Hvis du absolutt må lese noe psykologirelatert les Freud e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke trygt. Hele livet, alt du gjør er utrygt, og du kommer ikke til å overleve. Før eller siden vinner Døden.

Derfor blir det helt meningsløst å dele noe inn i trygt/utrygt. Alt er utrygt, men i meget varierende grad. Det finnes noen få ting som vi gjør som er meget utrygt som kjøre bil, gå på vei med stor trafikk, gå i stige for å male husveggen, røyke, bruke rusmidler.

I andre enden av skalaen er f. eks. å bruke Zyprexa som legen har foreskrevet eller sitte i godstolen sin hjemme (husk Lockerbie). Livet er og vil alltid bli et usikkert prosjekt. De fleste dør av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håpeful
35 minutter siden, kupton skrev:

Nei, det er ikke trygt. Hele livet, alt du gjør er utrygt, og du kommer ikke til å overleve. Før eller siden vinner Døden.

Derfor blir det helt meningsløst å dele noe inn i trygt/utrygt. Alt er utrygt, men i meget varierende grad. Det finnes noen få ting som vi gjør som er meget utrygt som kjøre bil, gå på vei med stor trafikk, gå i stige for å male husveggen, røyke, bruke rusmidler.

I andre enden av skalaen er f. eks. å bruke Zyprexa som legen har foreskrevet eller sitte i godstolen sin hjemme (husk Lockerbie). Livet er og vil alltid bli et usikkert prosjekt. De fleste dør av det.

Skjønner ikke helt hva som er poenget med å bruke ironi som et virkemiddel i medisinspørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
25 minutter siden, Håpeful skrev:

Skjønner ikke helt hva som er poenget med å bruke ironi som et virkemiddel i medisinspørsmål.

Det er nok vel ment. For du søker forsikring om at du ikke blir skadet av zyprexa. Å søke forsikring er en del av din sykdom. Ingen kan si deg at zyprexa er helt ufarlig, akkurat som alt i livet. Å søke 100% trygghet, er å søke en illusjon. Jeg mener ikke jeg er noe mindre forsikringssøkende selv, men det er ingen ting i livet som er 100% trygt. Jo mer vi søker bekreftelse på att noe er trygt jo mer engstelig blir vi.

Vi kan få et piano i hodet eller en raner på døra. Men plutselig død som følge av zyprexa 2,5 mg er nok  10 ganger sjeldnere enn å vinne 7 rette i lotto.

Endret av Worrysome plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, Håpeful skrev:

Skjønner ikke helt hva som er poenget med å bruke ironi som et virkemiddel i medisinspørsmål.

Det finnes ikke et milligram ironi i mitt svar. Dette er heller ikke først og fremst et medisinspørsmål. Det er en forespørsel om trygghetsforsikring som WP korrekt påpeker. TS har en angstlidelse, og disse blir aldri bedre av trygghetsforsikringer, men kun av å endre sin tankegang (hvordan en tenker/metakognisjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, kupton skrev:

Det finnes ikke et milligram ironi i mitt svar. Dette er heller ikke først og fremst et medisinspørsmål. Det er en forespørsel om trygghetsforsikring som WP korrekt påpeker. TS har en angstlidelse, og disse blir aldri bedre av trygghetsforsikringer, men kun av å endre sin tankegang (hvordan en tenker/metakognisjon).

Livet er dødelig, å måtte leve tilsier at man en dag og må dø. Det er jeg og vitterlig klar over, min tilstand sliter med akseptering av det ukontrollerbare. Det er essensen i mine dager. Jeg har drikki store mengder vodka etterfulgt av benzobruk for å døyve angst ved hangover for så å begynne på nytt med vodka igjen. En veldig ond sirkel som bare blir mørkere og mørkere. Som dere vet så er ikke dette eller min søken etter trygghet logisk tankegang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min tilstand sliter med akseptering av det ukontrollerbare

Nettopp. Det er denne tanken som må endres. Vi kan aldri få kontroll på om det kommer en trailer imot i feil kjørebane rundt neste sving. Vi må akseptere at vi i de fleste situasjoner må leve med "skjer det, så skjer det".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Zyprexa, skeptisk og usikker"

Det kan jo hende du blir mindre skeptisk og usikker, om du tar Zyprexa? 

Ville ikke selv hatt betenkligheter med å forsøke en lav dose Zyprexa. Legen mener jo tydeligvis at du kan ha nytte av det. Om han hadde trodd det var farlig, hadde han nok ikke skrevet det ut til deg. 

Anonymkode: 4d40f...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

2,5 mg er en lav dose Zyprexa. Selv står jeg på 15mg eventuelt. Tar det sjeldent pga økt matlyst (som er en dårlig kombinasjon med spiseforstyrrelsen min), men den hjelper meg veldig godt i kriser.

Anonymkode: 3958e...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn skal det oppgis klassebivirkninger på medisiner. Altså en bivirkning som kan sees for typen medisin, men som ikke trenger å angå denne medisinen i det hele tatt.

For psykofarmaka har dette to (absurde) effekter:

1. ALLE antidepressiva merkes med at de kan føre til selvmordsadferd. Det er revnende likegyldig om det gjelder medisinen man skal ta eller ikke, det skal bare skrives på.

2. ALLE antipsykotika har bivirkningen "Ventrikkeltakykardi, ventrikkelflimmer, "torsades de pointes", plutselig død". Dette er alvorlige hjerterytmeforstyrrelser, men det er godt dokumentert at denne (meget sjeldne) bivirkningen kun gjelder et par medisiner, og da gjerne i massive overdoser. For ordens skyld, Zyprexa forlenger ikke QT-intervallet (og har derfor ikke denne bivirkningen) i noen spesiell grad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting: Med bivirkninger (muligens med unntak av tardiv dyskinesi og plutselig død) så er det så enkelt at hvis man slutter med medisinen, så opphører også bivirkningen. Det er ikke sånn at man legger på seg 40 kg over natten av Zyprexa. Hvis man merker at man legger på seg, så ber man bare legen om en annen medisin. 

Jeg ser flere som tror de har kvalifiserte meninger om medisiner bare de leser brukeranmeldelser og bivirkningslisten, og tror at dette er lurt. Det er feil. Selv en medisin som Remeron fører bare til vektøkning hos ca 25%. Det vil si at 75%, eller 3 av 4, IKKE legger på seg av Remeron. Det er umulig å lese seg fram til hvilken av gruppene man tilhører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...