Gå til innhold

Har fastlegen gått ut på dato?


ISW

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal man ha et system som bare er prisgitt legene og ingen kontroll med hva som skjer pasienten på sykehuset. Man får jo på følelsen at man som kanskje besøkende blir overvåket og nærmest brukt til pasientens beste bare dersom de sykehusansatte synes man som besøkende har korrekt politisk farge. Jeg mener hadde jeg vært pasient hadde jeg likt at noen " gravde i haugene" dersom jeg ble utsatt for noe som ventelig ikke skulle skje på et sykehus. Det var der jeg trodde mye av det administrative arbeidet kom inn. Men når dataene fra lang tid tilbake sannsynligvis er så ukorrekte og misvisende. Ja da er jo lite å gjøre liksom.

Anonymkode: f0bb4...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
5 timer siden, issomethingwrong skrev:

Dette er egentlig poenget mitt.

Altfor mye tid går med til papirflytting. 

Hva slags papirflytting er det fastlegene blir overlesset med? Er det papirer NAV krever?

Anonymkode: 4f996...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Virker som det rr spesielt mye sært og veldig spesielt i denne sektoren ja.

Anonymkode: f0bb4...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, kupton skrev:

Hvorfor er ventetid i det hele tatt greit?

Det blir dessverre slik når befolkningen er oppdratt til å søke lege for den minste filleting. Folk drar til lege for forkjølelse, influensa, vondt meg her og vondt meg der i et par dager. De fleste slike saker går over av seg selv. Så har du det som er enda verre: Folk går ikke bare for å få hjelp med sykdom - de går for å få forsikring om at de er friske. Og med frikortordningen blir det i tillegg gratis for de mest standhaftige og ivrige legesøkere.

Jeg føler veldig på at jeg er ofte hos legen, men jeg har noen diagnoser som må følges opp pluss at fastlegen ønsker å ha støttesamtaler med meg. Har også astma pluss at jeg fort får lungebetennelse. Sist jeg hadde lungebetennelse ventet jeg for lenge slik at jeg fikk blodforgiftning. Lå da på intensiven i flere dager og så lungeavdeling i 14 dager. Så når jeg nå får bronkitt e.l. så må jeg innom legekontoret for å ta en crp. Føler meg ofte som en hypokonder og det er ingen god følelse. Har forresten blitt bedre psykisk etter at jeg begynte med støttesamtaler. Og for meg er det viktig å ha en fastlege og ikke en ny lege for hver gang det er noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg føler veldig på at jeg er ofte hos legen, men jeg har noen diagnoser som må følges opp pluss at fastlegen ønsker å ha støttesamtaler med meg. Har også astma pluss at jeg fort får lungebetennelse. Sist jeg hadde lungebetennelse ventet jeg for lenge slik at jeg fikk blodforgiftning. Lå da på intensiven i flere dager og så lungeavdeling i 14 dager. Så når jeg nå får bronkitt e.l. så må jeg innom legekontoret for å ta en crp. Føler meg ofte som en hypokonder og det er ingen god følelse. Har forresten blitt bedre psykisk etter at jeg begynte med støttesamtaler. Og for meg er det viktig å ha en fastlege og ikke en ny lege for hver gang det er noe.

Du bruker jo fastlegen nøyaktig slik en fastlege skal brukes. Synd at det gir deg følelsen av å være hypokonder, da du egentlig har grunn til å være stolt av deg selv for å bruke helsevesenet på en konstruktiv måte. Du forebygger jo forverring av kronisk sykdom gjennom din bruk av fastlegen. 

Anonymkode: 33aec...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
9 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg synes noe er riv, ruskende galt i det norske helsevesen. 

Å være fastlege er karakterisert i flere artikler som å ha trukket vinnerloddet i helsevesenet. Betalingen er svært god (en fastlege tjener nærmere 2.000 kr i året pr pasient på listen, og det er ikke uvanlig å ha 1.200-1.500 på listen sin). Videre opplever jeg en trend der fastlegene utøver mindre og mindre medisin, men i stedet henviser til spesialister. 

Spesialistene, de som faktisk redder liv i Norge, har ofte dårligere lønn enn fastlegene, hvilket godt kan forklare hvorfor så få videreutdanner seg i Norge. Hvorfor skulle man ta fem års ekstra utdannelse hvis man går ned i lønn? Kun for å bidra i samfunnet? Jeg tror ikke alle tenker slik. De lange køene viser en skrikende mangel på spesialister, og verre vil det vel bli med trenden om at fastlegene tar mindre og mindre tak selv og heller henviser videre.

Med andre ord har samfunnet mesteparten av legene bundet opp som overbetalte papirflyttere, og i sykehusene hvor liv faktisk reddes, er det innsparinger og legemangel. Fastlegene har sugerøret rett i statskassen, og tjener mer enn en gjennomsnittlig norsk årslønn som fast bidrag uten å ha hatt en eneste konsultasjon. Da burde man i det minste kunne forvente en noe bedre kompetanse, at man kunne ta tak selv uten å måtte henvise videre for den minste ting. Jeg tror knapt fastlegen min har tatt på meg foruten den obligatoriske håndhilsingen når timen er over. Og å dømme ut fra en del innlegg her, gjøres det virkelig mye rart.

Ja, fastlegen kan være en god samtalepartner. Men det trenger man ikke være lege med millionlønn for å være.

Med dagens systemer der data kan lagres digitalt og sentralt, synes jeg vi kan skrote hele fastlegeordningen. La folk velge lege selv, og la pengene følge pasienten. Kanskje det da ville være mulig med et noe mer kundevennlig og kundeorientert helsevesen. Og gi spesialistene mulighet til å tjene bedre, slik at det lønner seg å gjøre en god jobb og lønner seg å redde liv i Norge. 

Kanskje viktig å huske at på deg selv kjenner du ingen andre. De løsningene du foreslår i denne tråden tror jeg kun passer for en liten andel av befolkningen, og så avgjort ikke for blant andre eldre med svekket helse. 

Anonymkode: 33aec...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, kupton skrev:

@emilie321 Du har alvorlige sykdommer. De som har det, skal gå til legen.

Er psykisk sykdom som er ustabil alvorlig sykdom? F.eks. bipolar lidelse og/eller eupf? Når en er suicidal "annenhver uke", er det da misbruk av fastlegens tid å bestille time?

Bare lurer, derfor spør jeg.

Anonymkode: 0a911...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er psykisk sykdom som er ustabil alvorlig sykdom? F.eks. bipolar lidelse og/eller eupf? Når en er suicidal "annenhver uke", er det da misbruk av fastlegens tid å bestille time?

Bare lurer, derfor spør jeg.

Anonymkode: 0a911...74e

Det kommer vel an på om timer hos fastlegen bidrar konstruktivt eller ikke. 

Anonymkode: 33aec...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes fastlege ordningen er tull, før denne ordningen hadde de fleste som ønsket det en fast lege.Familie lege .

Hadde en bestilt time hos en lege som en ikke fant kjemien med eller ikke syntest var dyktig, så var det bare å oppsøke en annen lege neste gang.

Nå får en tildelt en lege en ikke har valgt, og må bytte vis en ønsker å skifte ,og det kan vist også bare gjøres et vist antall ganger i året har jeg forstått. 

I tillegg kommer vikar for legen ved permisjon og sykdom, nok en lege som ikke pasientene har valgt.

Fastlege ordningen er sikkert bra for folk som ikke er syke og som kanskje trenger legen en gang i året ,men for de som har  mye med fastlegen å gjøre er kjemi , kompetanse og interesse for  pasientens problemer viktig.

Synes selv at etter at fastlege ordningen kom så har det mer av det gode forholdet mellom pasienten og legen blitt borte. Det hele føles mer som en type samlebånds behandling. Kjapt inn og kjapt ut igjen. Og stort sett henvisning videre selv for små ting ,med resultat at de som jobber på sykehuset blir små sure for å måtte bruke tid på det fastlegen fint kunne ha ordnet selv,  som en lege på sykehuset sa til  meg . Ventetid og dyrt blir det og.

Og der det var lege mangel før fastlege ordningen er det det fortsatt. 

 

 

Anonymkode: daa9b...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Vi er alle under ekstremt press til siste dråpe i dag ikke bare legene. Den stakkars pasienten blir snart helt glemt føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Man må heller ikke glemme politikeres rolle der de spiller på stortrompet og later som alt er bra mens alt ansvar veltes over på pasienten. Store materielle mangler på sykehusene og så mye som bare puttes under teppet. Her er mye rart som ikke henger på greip. Det er systemet som er gått ut på dato tror jeg . Ikke enkeltmennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil også tilbake til slik det var før. Merker jeg har ulike «lege-behov» ut i fra problemstillingen. Ikke fornøyd med den unge arvtakeren etter min fastlege, ei heller dens unge vikar. Vil gjerne ha noen som er eldre enn meg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

På den annen side så var det ikke slik at alle familier hadde en slik Familielege før heller. Det var de mest ressursterke og legerekruttering gikk ofte i familie-ledd.I dag har jeg inntrykk at økonomi er helt avgjørende for hvor langt en student greier å stå et løp og særlig i legeyrket som er så vidtfavnende. Det er ikke for ingen ting man sjelden hører om store disputasfestligheter o. l tror jeg.  studietida stakk jeg bare innom helt tilfeldig da gjerne på legevakten om det var noe. Det var nettopp på grunn av sånne ting tror jeg at fastlegeordningen så dagens lys.

Her er mye å debattere tror jeg. Ikke minst høye lederlønninger på topplan uten at man vet stort om hva de gjør synes jeg det virker som. Det må jo virke veldig demoraliserende nedover i systemet for alle. Tenk bare på de som rengjør i alle krinkler og kroker og sikkert ser og tenker sitt.

Jeg tror mye hadde vært vunnet om man satset mer på kvalitet enn kvantitet i hele systemet og lot det være den bærende ide om man trenger noen.

Men jeg kan ikke få sagt hvor hjertens enig jeg er med deg i at det er særs viktig å ha en god lege. Helt uvurdelig. Jeg tror selv jeg endelig har funnet en god fastlege som vistnok har store kunnskaper om idrett og medisin. Så jeg var til slutt veldig heldig tror jeg. Ingenting galt om de øvrige men jeg var da så opptatt av å prøve å " støtte" andre familiemedlemmer i så høy grad at jeg ikke maktet å anstrenge meg mer for å komme noe videre i egen helsesituasjon. Tror ikke alle problemer nå er over men man håper jo alltid det bedre.😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, cilie skrev:

Jeg vil også tilbake til slik det var før. Merker jeg har ulike «lege-behov» ut i fra problemstillingen. Ikke fornøyd med den unge arvtakeren etter min fastlege, ei heller dens unge vikar. Vil gjerne ha noen som er eldre enn meg selv. 

Mener du at du ønsker å gå til ulike allmennleger i stedet for en? Hvorfor skifter du ikke fastlege forresten når du ikke er fornøyd med arvtakeren? Nå har det jo til og med blitt mulig å sette seg på venteliste hos den fastlegen man ønsker å skifte til. 

Anonymkode: 33aec...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at du ønsker å gå til ulike allmennleger i stedet for en? Hvorfor skifter du ikke fastlege forresten når du ikke er fornøyd med arvtakeren? Nå har det jo til og med blitt mulig å sette seg på venteliste hos den fastlegen man ønsker å skifte til. 

Anonymkode: 33aec...cdc

Ja, bare kunne ringe en annen ved behov. Jeg har aldri byttet, men vurderer det nå. Det er imidlertid lange køer hos mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Alle er ikke like profesjonelle nei som sikkert i alle yrker. Men bare kjempeviktig å finne en god lege. Det er ting man bare ikke må gi seg på føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at ordningen vi har fungerer godt, og har gjennom årene hatt god nytte av fastlegens koordinatorrolle. Noen ganger får jeg hjelp direkte av ham, og andre ganger henviser han meg til rett instans.

Reseptfornying og timebestilling ordnes via SMS-tjenesten til legekontoret. Haster det, får jeg time i løpet av et par dager - eller jeg kan komme innom legekontoret. Da tar han imot etter litt ventetid på venterommet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Det er jo mulig at markedet bare er nådd et slags " metningspunkt" i og med det har stått en del om fastleger som kaster kortene og søker seg til andre stillinger. Ingen gir seg før de er mett og dette er jo et marked som alt annet selv om det er regulert marked.

Jeg tror kommunevalget neste år vil gi en reaksjon fra folk flest på så mye. Også dette. Det er så mye man føler man ikke kan stole på i media i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...