Gå til innhold

Har fastlegen gått ut på dato?


ISW

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg personlig er glad for at jeg har fastlegen som kjenner til min psykiske og fysiske sykehistorie. Hadde ikke likt å måtte fortelle alt på nytt for hver nye lege (for jeg tviler på at noen hadde hatt tid til å lese gjennom journalen min før jeg kom). Fastlegen vet hva jeg strever med og at jeg feks i perioder har bruk for sykemeldinger uten at det lages noe styr ut av det. Er også glad for å slippe å kontakte spesialist hver gang jeg trenger å fornye resepter. Men er enig i at ordningen har forbedringspotensiale. Mye av fastlegens tid går til å skrive erklæringer til NAV og diverse andre administrative ting som tar bort tiden til pasientarbeid.

Anonymkode: 0cd45...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maggie55

Jeg er dessverre tilbøyelig til å si etter mine opplevelser i mitt liv at ingen kan skjerme seg når noen setter galskap i system. Jeg vet det er sterke ord men jeg føler man har helt glemt at livet er en skjør liten byll uansett hvem det tilhører.

Men jeg er fullt klar over at andre har helt andre opplevielser og erfaringer med seg og sine heldigvis for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Allikevel synes jeg det er veldig godt at det er vanlig hverdag i morgen og at forhåpentlig fastlegens kontor åpner kl 8 som vanleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Mener ikke "å syte og klage" for bare man hører nyhetene så blir man jo så smertelig klar over at alt er ikke bare for noen i dag.

Men gidt å tenke på at fastlegens kontor er der så man kanskje eventuelt kan få en henvisning ondet trengs. Og finne ut av ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Akkurat så " splittet" og stykkevis og delt er min følelse og oppfatning av " helsesystemet" hvis det kan ses på som " et hele" da. Alt er i sannhet ikke så lett når man er en skarve pasient eller pårørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 timer siden, cilie skrev:

Ja, bare kunne ringe en annen ved behov. Jeg har aldri byttet, men vurderer det nå. Det er imidlertid lange køer hos mange. 

Jeg byttet fastlege for et par år siden og er veldig fornøyd med min nåværende fastlege. Nå i ettertid tenker jeg at jeg holdt ut alt for lenge med den forrige. Behovet for av og til å kunne drøfte noe med en annen lege uten å ha blitt henvist av fastlegen, kan jo løses for eksempel ved å bruke Volvat og lignende. Så lenge man gjør det på en ryddig måte, blir man godt tatt i mot.

Anonymkode: 33aec...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

Det skjer bare så forferdelig mye tror jeg for legene som for alle oss andre og ingen rekker over alt. Og dermed blir noen pasienter skuffet fordi legen ikke er nok oppdater på den type lidelser de har. Også tror jeg på kanskje veldig forskjellige sosiale bakgrunner kan spille inn. Enkelte leger synes kanskje at noen pasienter er veldig tørre og kjedelige. Å jobbe på sykehus er kanskje mer spennende da får man jo pratet litt med andre i faget også og der er felles administrativt personale. Men veldig underbemannet også der har jeg inntrykk av. Er problemer med å rekruttere nok kanskje og sikkert mangel på økonomiske midler.

Vanskelig å stille rett diagnose på fastlegeordningen som på så mye annet. Det er vanskelig å forstå hvordan man kan gjøre sånn med folk spesielt pasientene å utholde et system som bare for mange fungerer så dårlig.

Godt du har funnet en som virker bra.😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Alle kan bli syke. Det er kanskje noen leger som selv må bli syke først for " å forstå hvor skoen trykker".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.3.2018 den 13.52, issomethingwrong skrev:

Jeg synes noe er riv, ruskende galt i det norske helsevesen. 

Å være fastlege er karakterisert i flere artikler som å ha trukket vinnerloddet i helsevesenet. Betalingen er svært god (en fastlege tjener nærmere 2.000 kr i året pr pasient på listen, og det er ikke uvanlig å ha 1.200-1.500 på listen sin). Videre opplever jeg en trend der fastlegene utøver mindre og mindre medisin, men i stedet henviser til spesialister. 

Spesialistene, de som faktisk redder liv i Norge, har ofte dårligere lønn enn fastlegene, hvilket godt kan forklare hvorfor så få videreutdanner seg i Norge. Hvorfor skulle man ta fem års ekstra utdannelse hvis man går ned i lønn? Kun for å bidra i samfunnet? Jeg tror ikke alle tenker slik. De lange køene viser en skrikende mangel på spesialister, og verre vil det vel bli med trenden om at fastlegene tar mindre og mindre tak selv og heller henviser videre.

Med andre ord har samfunnet mesteparten av legene bundet opp som overbetalte papirflyttere, og i sykehusene hvor liv faktisk reddes, er det innsparinger og legemangel. Fastlegene har sugerøret rett i statskassen, og tjener mer enn en gjennomsnittlig norsk årslønn som fast bidrag uten å ha hatt en eneste konsultasjon. Da burde man i det minste kunne forvente en noe bedre kompetanse, at man kunne ta tak selv uten å måtte henvise videre for den minste ting. Jeg tror knapt fastlegen min har tatt på meg foruten den obligatoriske håndhilsingen når timen er over. Og å dømme ut fra en del innlegg her, gjøres det virkelig mye rart.

Ja, fastlegen kan være en god samtalepartner. Men det trenger man ikke være lege med millionlønn for å være.

Med dagens systemer der data kan lagres digitalt og sentralt, synes jeg vi kan skrote hele fastlegeordningen. La folk velge lege selv, og la pengene følge pasienten. Kanskje det da ville være mulig med et noe mer kundevennlig og kundeorientert helsevesen. Og gi spesialistene mulighet til å tjene bedre, slik at det lønner seg å gjøre en god jobb og lønner seg å redde liv i Norge. 

Jeg synes dette blir veldig svart-hvitt.

 

Jeg synes ordningen med fastlege fungerer bra, fastlegen blir en nødvendig buffer mellom pasient og spesialist. De fleste legebesøk dreier seg ikke om henvisning, men ofte om basale plager fastlegenfint kan behandle. Helt enig i at omveien om fastlegen noen ganger synes unødvendig, i og med at man vet man må til spesialist. Likevel forstår jeg at omveien må til fordi spesialister er en begrenset ressurs og pågangen til spesialistene bør begrenses. Har man et godt forhold til sin fastlege kan man imidlertid ofte få henvisning over telefonen eller pr. e-post, det har i hvertfall jeg erfart med to ulike fastleger.

 

De fleste fastleger er dessuten spesialister i almennmedisin, som du ikke skal kimse av. Mange har nok altfor mange pasienter på listen og et enormt arbeidspress, men de kan vel til en viss grad styre pasientantallet selv. Helt enig i at det synes å gå alt for mye tid til "papirflytting", men er foreløpig usikker på hvordan dette skal kunne administreres på en mer effektiv måte, så lenge det er legen som er avgjørende myndighet når det gjelder sykmeldinger, støtteordninger med mer. Forbedringspotensiale finnes utvilsomt her.

 

Blant leger har det gjerne høyere status å være spesialist enn å være fastlege, selv om det i mange tilfeller er dårligere betalt. Men spesialister har nok også til smør på brødet i forhold til det brede laget i befolkningen eller andre ansatte i det offentlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Enkelte passer ikke til omsorgsoppgaver og har for mye å gjøre i sitt eget hjem tror jeg. Spesielt tror jeg dette gjelder de som setter opp vaktplaner og legger til rette for arbeidet. Det virker som disse ikke har føling med problemene selv. Man bør bestemme seg for hva man vil med helsesektoren synes jeg. Slik det er nå er det verken fugl eller fisk. Personlig så bare gremmes jeg over systemet. Bør det settes på slankeren kanskje? Man bør huske at i vår tid har folk egen vilje og kan velge bort hva de iføler de ikke trenger. Før kunne man alltid dra til de store byene om man ikke nådde frem lokalt. Men nå virker det som om krefter prøver å sperre for dette. Dessverre tror jeg det kanskje er værre i storbyen nå. Forholdene har aldri vært værre før synes jeg å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Mange i dag har altfor mye å tenke på hjemme tror jeg uansett hvor høyt på strå de er i systemet.

Forstår at dere synes jeg er negativ men jeg føler at altfor ofte blir ikke pasientene tatt tilstrekkelig på alvor. Jeg var tidlig ute i dag fordi ingenting ugreie med bussen så jeg satt lenge på venteværelset å ventet. Observerte klare forskjellsbehandlingener utfra pasientens status og ståsted. Nye pasienter over 50 år behøver ikke fylle ut noe skjema i det hele tatt som står nevnt på infoskjermen. Personer med langtkommen  kols og forvirrede eldre kvinner og personer med følge av hva som så ut til utenlands opphav måtte i stor del gå med uforrettet sak. Nede i gangen på bakkeplan satt to eldre kvinner som tydelig manglet noen å spørre om hjelp.

Det er nok ikke alle for hvem alt er så lett i dag dessverre.

Det er for mye som det ikke er god tone å snakke om synes jeg. Mange er veldig fortvilet og synes de må bruke uforholdsmessig mye krefter på å få tatt blodtrykket og sengen og noen blodprøver. Om det er underdekningen økonomisk i systemet bør man være voksen nok til å si fra mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maggie55 skrev:

Før kunne man alltid dra til de store byene om man ikke nådde frem lokalt. Men nå virker det som om krefter prøver å sperre for dette. Dessverre tror jeg det kanskje er verre i storbyen nå. Forholdene har aldri vært verre før synes jeg å huske.

Det er da fritt sykehusvalg?

Når du påstår at forholdene i helsevesenet aldri har vært verre enn nå, tar du med i betraktningen hvor mye mer som kan helbredes eller i hvert fall bedres, i våre dager? Hvordan tilbudet innenfor f.eks. kreftbehandling, kirurgi og hjertemedisin er utvidet sammenliknet med tidligere tider?

35 minutter siden, Maggie55 skrev:

Observerte klare forskjellsbehandlinger utfra pasientens status og ståsted.

Hvis dette var på et legesenter, kan man sikkert observere forskjellsbehandlinger uten at det trenger å ha noe med status å gjøre. De er f.eks. nødt til å avvise de som ikke har bestilt time. Andre kan se ut som om de "sniker i køen" fordi de ikke skal inn til legen, men bare ta en prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Maggie55 skrev:

Nå observerte ikke du det samme som jeg nei.

Nei, jeg var jo ikke der. Jeg tillater meg likevel å tvile på at evt. forskjellsbehandling som er så åpenlys at andre pasienter ser den tydelig på venterommet, er basert på (økonomisk eller sosial) status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Ting kan bare bli for vanskelig for alle også for legene mener du? Det var bare et tilfeldig glimt inn i en verden jeg ikke kjenner ja men sett med bakteppet at Norge er et vestlig velstandssamfunn synes jeg at mye jeg har sett og opplevet på min vei er veldig rart. Man er liksom oppdratt til å tro at leger og sykepleiere ja det er mennesker som står for noe. Jeg tror mye utdanning er for dårlig jeg. Og jeg tror ikke et riktig bilde av hvordan folk flest har det når media nei. Uvisst av hvilken grunn. Bare deprimerende stelt synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Maggie55 skrev:

Ting kan bare bli for vanskelig for alle også for legene mener du? Det var bare et tilfeldig glimt inn i en verden jeg ikke kjenner ja men sett med bakteppet at Norge er et vestlig velstandssamfunn synes jeg at mye jeg har sett og opplevet på min vei er veldig rart. Man er liksom oppdratt til å tro at leger og sykepleiere ja det er mennesker som står for noe. Jeg tror mye utdanning er for dårlig jeg. Og jeg tror ikke et riktig bilde av hvordan folk flest har det når media nei. Uvisst av hvilken grunn. Bare deprimerende stelt synes jeg.

Jeg forstår ikke hvor du bor (Sudan eller noe sånt?). Jeg kjenner meg ikke igjen i det hele tatt.

Anonymkode: 4f996...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Vi har ofte bare så forskjellige perspektiver på tingene tror jeg. Derfor registrer jeg også stor uenighet. Det er også så sjelden pasientens syn kommer frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Bare søppel er søppel ville vel jeg si om hele ordningen men jeg vet vi er ikke like. Enkelte er jo overstadig fornøyd og ingenting er bedre.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Maggie55 skrev:

Ting kan bare bli for vanskelig for alle også for legene mener du?

Nei, det er ikke det jeg mener.  Jeg mener at hvis det foregår åpenlys forskjellsbehandling av pasienter i all offentlighet på venterommet, slik du skriver ovenfor, har det antakelig med formaliteter å gjøre, ikke det du kaller status.  F.eks. nevnte du at "personer med følge av utenlandsk opphav måtte i stor del gå med uforrettet sak".  Det skyldes nok heller at de f.eks. trodde de kunne komme uten timeavtale, slik som på en legevakt, ikke det utenlandske opphavet.  Det er vel også helst legesekretærer og annet kontorpersonale som håndterer køen på venterommet, ikke legene selv. 

9 timer siden, Maggie55 skrev:

Mange i dag har altfor mye å tenke på hjemme tror jeg uansett hvor høyt på strå de er i systemet.

Dette trekker du fram stadig vekk - at leger og annet helsepersonell ikke gjør jobben sin bra nok, fordi de sliter privat.  Jeg tror nesten det er omvendt - at leger ser såpass mye alvor og elendighet, at de ikke lar tanken på sine egne barn som er forkjølet eller har vannkopper, forstyrre seg i arbeidet.  Selvfølgelig finnes det unntak, men jeg tror ikke helsevesenet sliter fordi folk har for komplisert privatliv.

3 timer siden, Maggie55 skrev:

Og jeg tror ikke et riktig bilde av hvordan folk flest har det når media nei.

Det er da rikelig med skrekkhistorier fra helsevesenet i media?  Fetteren min fikk akutte hjerteproblemer i fjor sommer.  Fra han begynte å føle seg dårlig til han lå ferdig operert på riksen, tok det litt over to timer.  Han er full av lovord over oppfølgingen han har fått.  Det er slike historier som ikke kommer i media.  Nå skal det sies at hjertekirurgi er ganske høyt på legenes prestisjeliste, men det er et eksempel. 

Jeg er ikke ute etter å "ta" deg, men jeg synes det er litt trist med alle de pessimistiske innleggene dine.  Ønsker deg en fin dag, nå er det snart vår ;)
     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...