Gå til innhold

Innleggelse med borderline?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg har borderline og er akuttinnlagt på psykiatrisk. Her har jeg vært i litt over en uke, og det ser ikke ut som om noen vil ha meg ut herfra heller. Jeg har nylig fått diagnosen og trodde det kom til å bli tilnærmet umulig å få innleggelse på mer enn ca. 1-2 dager med denne diagnosen. Men ingen har gitt utrykk for at de vil ha meg hjem. Er dette vanlig? Kan det ha noe med at innleggelsesårsaken var depresjon og ikke borderline? Ikke at jeg klager, siden innleggelse er hjelpsomt for meg. Men har kun hørt om andre med borderline som omtrent aldri får innleggelse? Har en venn med samme diagnose, og hun får kun svært korte innleggelser til tross for at vi sogner til samme sykehus. Har leger veldig ulike meninger mtp borderline og innleggelse?

Anonymkode: e873f...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har borderline og er akuttinnlagt på psykiatrisk. Her har jeg vært i litt over en uke, og det ser ikke ut som om noen vil ha meg ut herfra heller. Jeg har nylig fått diagnosen og trodde det kom til å bli tilnærmet umulig å få innleggelse på mer enn ca. 1-2 dager med denne diagnosen. Men ingen har gitt utrykk for at de vil ha meg hjem. Er dette vanlig? Kan det ha noe med at innleggelsesårsaken var depresjon og ikke borderline? Ikke at jeg klager, siden innleggelse er hjelpsomt for meg. Men har kun hørt om andre med borderline som omtrent aldri får innleggelse? Har en venn med samme diagnose, og hun får kun svært korte innleggelser til tross for at vi sogner til samme sykehus. Har leger veldig ulike meninger mtp borderline og innleggelse?

Anonymkode: e873f...41a

Det er etter hvert mange fagfolk som er kritiske til oppfatningen om at mennesker med eupf aldri skal legges inn. Som for alle andre, skal det avgjørende være om innleggelse er hensiktsmessig i den aktuelle situasjonen. Dersom innleggelse fører til at symptomer øker, vil man ofte mene at innleggelse ikke er hensiktsmessig. 

Anonymkode: 53c1f...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv om man har samme diagnose kan det være hensiktsmessig med ulik tilnærming fra hjelpeapparatet. Boarderlinere er vel ingen ensartet gruppe, og har vel i tillegg et ufortjent dårlig rykte (på gruppenivå).

Har ellers inntrykk av at det den senere tiden har blitt mer kunnskap om relasjonstraumer/-skader, hvor symptomer delvis kan sammenfalle med EUPF/boarderline. Forhåpentligvis vil bruken av KPTSD som diagnose bidra til at flere «boarderlinere» får den hjelpen de trenger og fortjener framover. 

Anonymkode: f379a...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har BPD og var frivillig innlagt i over en måned. Rett og slett fordi jeg hadde i den perioden ekstremt lav livskvalitet og ble vurdert ut i fra mine behov at en innleggelse ville være lurt for meg. Så tror det kommer en del ann på hva dine behov er og ikke bare på diagnosen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det jeg vil tro har noe å si er hvordan DU responderer på innleggelsen. Du sier det hjelper deg. Mange med BPD (nå må jeg tråkke forsiktig for å ikke si noe feil) har et ganske dramatisk forløp ved innleggelser. Mye tvangsbruk osv. Det kan være et tegn på at de ikke "tåler" det så godt.

Anonymkode: 97de9...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har borderline og er akuttinnlagt på psykiatrisk. Her har jeg vært i litt over en uke, og det ser ikke ut som om noen vil ha meg ut herfra heller. Jeg har nylig fått diagnosen og trodde det kom til å bli tilnærmet umulig å få innleggelse på mer enn ca. 1-2 dager med denne diagnosen. Men ingen har gitt utrykk for at de vil ha meg hjem. Er dette vanlig? Kan det ha noe med at innleggelsesårsaken var depresjon og ikke borderline? Ikke at jeg klager, siden innleggelse er hjelpsomt for meg. Men har kun hørt om andre med borderline som omtrent aldri får innleggelse? Har en venn med samme diagnose, og hun får kun svært korte innleggelser til tross for at vi sogner til samme sykehus. Har leger veldig ulike meninger mtp borderline og innleggelse?

Anonymkode: e873f...41a

Det er helt riktig slik de andre skriver, det handler om både situasjon og person. For noen kan en innleggelse være til god hjelp, enkelte kan også ha nytte av planlagte innleggelser over tid. For andre igjen kan innleggelser være direkte skadelig. Mennesker med et spesielt ustabilt følelsesliv er like ulike som resten av oss. 

Det er også helt riktig som anonym 889 skriver, vi har fått langt mer kunnskap om traumer og eupf (og traumer/psykoser ikke minst). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...