Gå til innhold

Primolut i behandling for endometriose


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

Jeg er en kvinne på 32 år, ingen barn. Jeg er nå til under utredning for endometriose og venter på MR-undersøkelse og laparoskopi. Jeg går nå på 5mg Primolut daglig frem til operasjonen. Ellers ingen faste medisiner. Jeg begynte på Primolut den 19.02.18 rett etter eggløsning. Før jeg begynte med Primolut hadde jeg normal syklus, normale blødninger, men sterke smerter. Jeg fikk menstruasjon 3 uker etterpå (1 uke forsinket sammenlignet med min normale syklus). Jeg opplevde ingen smerter, men blodet var svært koagulert i forhold til mine normale blødninger. Menstruasjonen varte i ca. 4 dager, og små blødninger/spotting i 14 dager etterpå. En uke etter avsluttet menstruasjon fikk jeg melk i brystene. Dette har nå vart i 12 dager. Jeg opplever store hetetokter som påvirker nattesøvnen. Jeg opplever også nedstemthet, og at jeg er hissig uten grunn. Jeg har tidligere gått på Diane og Zoely uten å få bivirkninger. Mannen min er sterilisert, og jeg har ikke brukt prevensjon på 1 år. Har jeg normale bivirkninger eller bør jeg kontakte legen? Det står ikke noe om melk i brystene eller hetetokter under bivirkninger i pakningsvedlegget. Jeg er glad for å slippe menstruasjonssmertene, men jeg er usikker på om jeg orker disse bivirkningene i lengden. 

Håper på svar!

 

Mvh,

Kvinne32

Anonymkode: d2e58...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Primolut er et gestagen hormon som i utlandet brukes ved endometriose, men vanligvis større dose (5 mg x3). Det er i dag ikke registrert for bruk ved endometriose i Norge. Melk i brystene og hetetokter er ingen vanlig bivirkning. Uregelmessige blødninger kan forekomme ved lav dose (5 mg x1). Hadde du menstruasjonssmerter mens du brukte Zoely? Zoely kan du evt bruke i ventetiden, eller ta en kombinasjon av Ibux og Paracet ved menstruasjonssmerter. Jeg vil foreslå at du stopper med primolut og ser om symptomene forsvinner.

Ved laparoskopi kan det være en fordel ikke å bruke hormoner, da ser man evt endometriose bedre.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja jeg hadde menstruasjonsmerter mens jeg gikk på Zoely, og valgte derfor å slutte på dem. Det var etter forsøket med Zoely gynekologen min viderehenviste meg til sykehuset. Det er gynekologen/overlegen på sykehuset som har skrevet ut Primolut, og jeg fikk beskjed om å ta kun en tablett daglig frem til operasjonen. Hvis Primolut ikke er årsaken til hetetoktene og melk i brystene, hva kan eventuelt være årsaken? 

Anonymkode: d2e58...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du bør få målt hormonet prolaktin som kan stimulere melkesekresjonen. Først synes at jeg du skal slutte med primolut for å se om det er uvanlig bivirkning. Når tror du at du får laparoskopi?

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar. Jeg har ikke fått datoen enda, men jeg fikk beskjed om at det er ventetid på 3-5 måneder. 

Anonymkode: d2e58...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg vil foreslå at du stopper med Primolut, hvis du synes du har mer bivirkning enn nytte av denne behandlingen. Etter ca. en uke er medikamentet ute av kroppen. Hvis du da fortsatt har hetetokter og melkesekresjon, bør du få foretatt en hormonstatus. Jeg har søkt i medisinsk litteratur og ikke funnet informasjon bivirkninger som du beskriver med primolut.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tusen takk for råd. Tre siste spørsmål, får man «falsk» menstruasjon på Primolut (som av p-piller) eller er den «naturlig»? Bør jeg forvente å få menstruasjon denne måneden etter å ha tatt 5 mg hver dag? Jeg vil vel uansett få en bortfallsblødning når jeg slutter på dem?

Anonymkode: d2e58...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

En normal 'ekte' menstruasjon inntreffer etter eggløsning når det ikke ble graviditet. Primolut gir blødning hvis det har vært dannet nok østrogen til å stimulere livmorslimhinnen og er altså ikke avhengig av eggløsning. Hvis livmorslimhinnen ikke har vært stimulert av østrogen, så blir det ingen blødning etter primolut. Hvis man er gravid, blir det heller ikke blødning.

Var det svar på dine spørsmål?

Hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
AnonymBruker

Hei igjen Mette,

Viser til tråden over. Jeg sluttet på Primolut 4. mai, og tar ingen medikamenter nå. Jeg har ikke fått bortfallsblødning eller menstruasjon etter jeg sluttet. Jeg har tok hormonprøve i april som viste lett forhøyet verdi av prolaktin, som trolig et årsaken til melkesekresjon. Legen forklarte dette med trolig sammenheng med bruk av Primolut. Jeg har fremdeles melkesekresjon fra brystene, men hetetoktene har gitt seg etter jeg sluttet å bruke Primolut. Men bør jeg være bekymret for at jeg ikke har fått menstruasjon? Jeg opplevde samme smerter som jeg tidligere har hatt ved eggløsning for tre uker siden. Jeg har derfor forventet å få menstruasjon uten at den har kommet. Mannen min et sterilisert så jeg mistenker ikke graviditet. Bør jeg være bekymret eller bør jeg være tålmodig ettersom jeg brukte 5 mg daglig fra 19. februar til 4. mai? 

Anonymkode: d2e58...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hva var grunnen til at du fikk tatt hormonprøve under behandling med Primolut? Var det melkesekresjon? Det er vanskelig å tolke prøver som er tatt undrer hormonbehandling. Hvis du har hatt eggløsning for tre uker siden, så bør du ha fått menstruasjon, hvis du ikke er gravid. Jeg synes at du skal ta en graviditetstest. Sterilisering er ikke alltid 100% sikker. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det var fordi jeg fikk melk i brystene 14 dager etter jeg begynte med Primolut. Bør jeg oppsøke lege dersom jeg ikke er gravid? Eventuelt er det noen spesielle prøver jeg bør be om?

Anonymkode: d2e58...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Det kan være lurt å måle prolaktin på nytt, Hvis du er sikker på at du har hatt eggløsning, så vil du få menstruasjon uansett om prolaktin er høy. Høyt nivå av prolaktin kan stoppe eggløsning. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for hjelp, setter veldig pris på at du tar deg tid til å svare. 

Anonymkode: d2e58...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...