Gå til innhold

Blødde plutselig under trening


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 

For noen dager tilbake etter at jeg hadde løpt 45 min på en tredemølle og kommet hjem, så så jeg st jeg hadde blod i trusen. Vasket meg og fikk litt brun blod på papiret. Litt sånn typisk blod damer har de siste dagene i mensenuken. Brukte bind, gikk på toalettet etter en time så hadde blodet sluttet å komme. Det var ikke noe mer blod lengre, og siden har det heller ikke kommet noe blod. Jeg har også ikke fått mensen siden oktober Ifjor, vær hos gynekolog og fått vite at det ikke er noe som helst «galt». Vært hos lege og tatt blodprøver som har vært normale, foruten at Lh og shbg var litt forhøyet. Jeg har det siste året lagt på meg ganske mye, gått opp flere kilo i vekt og fått en bmi som er overvektig. Jeg personlig tror dårlig kosthold og overvekt er grunnen til at mensen forsvant. Prøver derfor å komme ned til en normalvekt, men syns det var litt rart med blod i trusen, i tillegg til det opplever jeg litt smerter nederst på ryggen. Jeg går ikke på noe prevensjon, er 23 år, 156 høy og veier 62 kilo. Ikke gravid, haddd samleie for nesten ett år siden sist. Tatt blodprøver, hvor lh og shbg var noe forhøyet. Vet du hva plutselig blod fra underlivet kan være? Håper ikke det er noe kreft...

Anonymkode: ccb4c...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

For det første, så er kreft det siste man tenker på med en slik blødning. Så det kan du glemme.

Du har tydeligvis en hormonforstyrrelse med manglende eller sjelden eggløsning, og da blir det ikke normale menstruasjoner. Den vanligste årsak i din alder er tilstanden PCOS (polycystisk ovarie syndrom) hvor eggstokken ikke fungerer med eggløsning. Vektøkning -som du har hatt- kan utløse tilstanden og slanking kan normalisere forholdene. Lett forhøyet LH er vanlig, men SHBG er vanligvis lavere enn normalt. Det kan også være lett forhøyet verdi av de mannlige hormoner. Hvis østrogenproduksjonen er normal, så vil det stimulere til vekst av slimhinnen i livmoren, men slimhinnen vil ikke avstøtes ved en vanlig menstruasjon som inntrer etter eggløsning. I stedet kan det bli småblødning uten system. Jeg foreslår at du tar kontakt med gynekologen som undersøkte deg for evt å få en ultralydundersøkelse av livmoren. Hvis slimhinnen er tykk, bør du få en kur med hormonet gestagen (Provera) for å få renset ut.

Har du de nøyaktige svar på dine hormonanalyser og tidspunktet når de er tatt, så kan jeg kanskje tolke dem litt nøyere?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

For det første, så er kreft det siste man tenker på med en slik blødning. Så det kan du glemme.

Du har tydeligvis en hormonforstyrrelse med manglende eller sjelden eggløsning, og da blir det ikke normale menstruasjoner. Den vanligste årsak i din alder er tilstanden PCOS (polycystisk ovarie syndrom) hvor eggstokken ikke fungerer med eggløsning. Vektøkning -som du har hatt- kan utløse tilstanden og slanking kan normalisere forholdene. Lett forhøyet LH er vanlig, men SHBG er vanligvis lavere enn normalt. Det kan også være lett forhøyet verdi av de mannlige hormoner. Hvis østrogenproduksjonen er normal, så vil det stimulere til vekst av slimhinnen i livmoren, men slimhinnen vil ikke avstøtes ved en vanlig menstruasjon som inntrer etter eggløsning. I stedet kan det bli småblødning uten system. Jeg foreslår at du tar kontakt med gynekologen som undersøkte deg for evt å få en ultralydundersøkelse av livmoren. Hvis slimhinnen er tykk, bør du få en kur med hormonet gestagen (Provera) for å få renset ut.

Har du de nøyaktige svar på dine hormonanalyser og tidspunktet når de er tatt, så kan jeg kanskje tolke dem litt nøyere?

Vennlig hilsen Mette

Hei! 

Opplevde igjen blødning under trening.. det var noe slim med fersk blod, også var det for det meste kun brunt blod. Luktet ikke noe spesielt. Merket bittelitt murringer. Dette begynner å skremme meg litt nå. 

Blodprøve resultater: 

fsh 7 u/l 

Lh: 16 u/l

Østradiol: 0,25 nmol/l 

progesteron: mindre 3 nmol/l 

shbg: 16 nmol/l

hcg: mindre enn 5 u/l 

videre lurte jeg på, er det mulig å få livlorshalskreft ved seksuell kontakt uten penetrering? 

 

 

 

Anonymkode: ccb4c...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Opplevde igjen blødning under trening.. det var noe slim med fersk blod, også var det for det meste kun brunt blod. Luktet ikke noe spesielt. Merket bittelitt murringer. Dette begynner å skremme meg litt nå. 

Blodprøve resultater: 

fsh 7 u/l 

Lh: 16 u/l

Østradiol: 0,25 nmol/l 

progesteron: mindre 3 nmol/l 

shbg: 16 nmol/l

hcg: mindre enn 5 u/l 

videre lurte jeg på, er det mulig å få livlorshalskreft ved seksuell kontakt uten penetrering? 

 

 

 

Anonymkode: ccb4c...6e8

Prolaktin er 154 u/l

Anonymkode: ccb4c...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også gått på primolut n i 10 dager (før jul) fikk «mens» på 4-5 dager etter slutt

Anonymkode: ccb4c...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Takk for prøvesvar. Resultatene passer veldig bra med tilstanden PCOS. Hvis du har 10 primoluttabletter igjen, foreslår jeg at du tar en ny kur på 10-12 dager (1 tablett daglig er tilstrekkelig) for å 'rense ut' i livmoren. Til informasjon: Primolut og Provera er omtrent det samme, gestagenhormoner.

Igjen, du skal ikke tenke på livmorhalskreft. Livmorhalskreft uten penetrering? om HPV (virus) kan spre seg fra ytre kjønnsorgan til livmorhalsen forekommer utenkelig. Vi har jo en god forklaring på dine blødninger.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

PS fikk du ikke beskjed om å gjenta kuren med Primolut etter noen måneder, hvis du ikke fikk menstruasjon?

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

PS fikk du ikke beskjed om å gjenta kuren med Primolut etter noen måneder, hvis du ikke fikk menstruasjon?

Hilsen Mette

Fikk ikke beskjed om å gjenta kuren. Men hvordan skal jeg ta tablettene? Om morgen eller kveld? 

Anonymkode: ccb4c...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det spiller ingen rolle når du tar dem, men gjerne på samme tid på dagen. Du kan regne med blødning noen dager etter siste tablett.

Fortell om resultatet, altså blødning.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker
På 2.4.2018 den 13.11, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det spiller ingen rolle når du tar dem, men gjerne på samme tid på dagen. Du kan regne med blødning noen dager etter siste tablett.

Fortell om resultatet, altså blødning.

Hilsen Mette

Hei! 

Gjort ferdig 10 dager med primolut n, begynte å blø Igor morgen. En del brun slim og lite blod i starten, før det ble fersk blo og helt forferdelige mensensmerter utover dagen. Blør fortsatt. Har fått time hos gynekolog i starten av juni pga mens som er uteblitt i over 7 mnd nå

Anonymkode: ccb4c...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det var helt som ventet. Det bør gjentas 3 til 4 ganger i året. Det vil gynekologen sikkert gi informasjon om. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...