Gå til innhold

Hvem er den såkalte "eliten"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er mye snakk om den såkalte eliten i våre dager. Hvem er egentlig dette? Og vil de oss vondt?

Anonymkode: ac608...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Eliten er de med makt. De er vel som alle andre mennesker noen er gode noen er onde. Men hvordan får du makt, i politikken er jo det er ofte ved å si folk det de vil høre slik at en får deres stemme, og kanskje mener en det ikke. Da blir folk skuffet de stemte fordi de ville X også gjorde politikerne Y selv om det ikke var i folkets vilje. Rike folk har også en del makt over politikerne, gjør X ellers flagger jeg ut, det kan medføre problemer med politikk som ikke er i folkets favør men det er jo lite en kan gjøre noe med egentlig

Nei vår elite er nok en del bedre enn andre lands, men gir du folk makt vil alltids noen misbruke den slik er menneskets natur, tror ikke det er noe å gjøre med det.

Anonymkode: 660ce...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eliten slik jeg ser det er de som man kaller de politisk korrekte. Ofte utdannede mennesker som har samme innlærte "sannheter" om  tingenes tilstand, og veien fremover. Feks er arbeiderpartiet blitt ett parti av og for eliten, og ikke så mye gutta på gulvet lengre.

Anonymkode: a40d8...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Eliten" er høyt utdannete folk, med bra jobber som tjener bra med penger og som er mest opptatt av det politiske korrekte. De er ikke den reelle intelligensiaen i samfunnet. De er saueflokken som mangler selvtilliten til å være det og som distraheres av overfladiske verdier. Typisk: bruker en kveld på å prate om å forbedre verden over gourmetmiddag (gjerne vegansk) og dyr vin (gjerne økologisk) og har en rådyr El-sykkel i garasjen siden de er såååå opptatt av bærekraftig livsførsel. De er ikke en trussel for noen. De er bare irriterende.

Anonymkode: 5f5ad...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Det er vel alle dem som har så god økonomi at de enkelt kan velge seg bort fra vanlig lønnsarbeide eller arbeide som der er noen form for innsyn i. Det er visst alltid kriminelle som styrer verden kan det av og til virke som.Hva slags arbeide enkelte  driver egentlig tror jeg burde undersøkes nærmere. Jeg har hørt på TV om utviklingen i Tyskland hvor flere kvinner nå arbeider aktivt mot etablerte bordellvirksomhet og annenkriminalitet i kjølvannet av arbeidsledigheten. Enkelte kan ha baktanker med å styrte oss ut i masseledighe og automatisering og umenneskeliggjøring og grunnen er penger. Se bare alle sakene Økokrim har hatt fremme i TV . Masse ressurser men man finner ikke ut av hvem somtrekker i trådene og hvilke krefter som står bak. Bankvirksomheter har jo også vært involvert. Og eiendomsmarkedet og oppkjøp av land. Og der er jo de som vil eie månen rent fysisk. 

Med elite er vel ting som har utspring i toppidrett og toppolitikken og diplomatiet også disse for folk flest synlige topplederne. Og som i alle land. De rike familiedynastier.

Der er også mange som ikke burde stå på sin sokkel. Hvis man ser tilbake i historien. Og hva skjedde ikke idet man satte noen hieroglyfer ned i sanden på fjell Jo man ofret  både barn og kvinner.

Men kriminalitet er ikke så lett å gjøre noe med. Også fastlåste maktstrukturer kan være til hinder for det. Derfor har vi jo demokratiet. Hvor vi etter beste evne stapper ned en seddel om vi ennå lever. Det er mange lojale og pliktoppfyllende velgere i eldre personer for eksempel. Tilfeldig? Men demokratiet maler langsomt.  Og tiden er ikke alltid med oss. Kanskje kunnskap hjelper? Hvis ikke eliten holdt den for seg selv?

Men hvem vet hvem som blir de kriminelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Vi er ikke alle som gir ved dørene som dere kanskje forstår når jeg svarer. Mulig det har litt å gjøre med at jeg store deler av livet har holdt til i en bitteliten blokkleilighet i en storby og har vært vant til å lytte om det er " noe ugreie" ute i korridoren før man tar en tur på do og i tillegg er mye plaget med angst på grunn av en del dårlige erfaringer både med meg selv og andre. Man blir mer skeptisk for å si det sånn.Spesielt er jeg redd narkotikamiljø og pengeflyttermiljø og så mye egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

Alt dette er ofte skult under eliten eller de som i tankene er folks elite uten at de kan navnfestes eller " bevises". Akkurat som TV og radio blir mere og mer preget av sjokkerende ting både når små barn intervjues til og med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Enkelte har det så lett virker det som. Det må jo være denne eliten du spør etter eller tenker på. Mennesker som bare har det veldig lett. Eliten blant oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...