Gå til innhold

Blodprøve progesteron


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei Mette! 

I morgen skal jeg egentlig ta blodprøve av progesteron for å sjekke om jeg har hatt eggløsning! 

Men, jeg begynte jo på lutinus etter EL - er det da noe vits med blodprøve? Vil ikke den vise feil resultat, siden jeg har tatt tilskudd? 

Hva tenker du? 

Anonymkode: 0411d...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har rett, lutinus inneholder progesteron, så resultatet blir usikkert. Har du tidligere målt progesteron etter eggløsning og sett at verdien er lav? Hvis gynekologen har bedt deg om å ta prøve, så er det kanskje en baktanke?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har tidligere sjekket progesteron, ett år siden og da var det normalt! 

Grunnen denne gangen var fordi jeg har gått på letrozol og ikke fikk tatt ultralyd! Han ville derfor sjekke EL via blodprøve! 

Men, sliter med å bli gravid(har AMH på 6), har derfor brukt lutinus for å prøve ut ulike ting! 

Får da vente til neste syklus! 

Kan man være sikker på at ELhar funnet sted ved positive El - tester, EL -slim og åpnen livmortapp? Eller er det kun via blodprøve dette kan sjekkes?(og temp, men det har jeg ikke tatt)! Får alltid mens 15 dager etter EL :)

takk for svar, Mette! 

Anonymkode: 0411d...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du har menstruasjon regelmessig mellom 25 og 35 dager (fra første til første dag), så er det sikreste tegn på at du har eggløsning. Progesteron er på topp en uke før ventet menstruasjon, og det er hos de fleste en uke etter eggløsning. Det er mange spørsmål omkring eggløsningstester, så jeg synes de skaper mer forvirring enn opplysning. Eggløsningsslim, åpen livmorhals og temperaturstigning er hjelpemidler, men progesteron er det sikreste.

Hvor gammel er du?

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 33 :) 

men har en AMH på 6 og litt svingene FSH fra 14+! 

Ble spontant gravid etter en egglederskylling i desember, men mistet dessverre i SA 8 uker på vei! 

Har  ikke hatt sykluser lenger enn 35 dager(mellom 28-35)! 

Anonymkode: 0411d...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Med den noe lave AMH og lett forhøyet FSH (hvis den er tatt i de første dager av syklus) så er det vel egglageret som er ved å avta og det tar lengre tid å bli gravid. Så vær tålmodig og følg din gynekologs råd. Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...