Gå til innhold

Opplever du at der er skjedd endringer i språket det seneste ti-året?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ikke stor sosial omgang i det daglige så nye språkerfaringer gjør jeg mye via radio og TV i den grad jeg har økonomi til TV og kanaler og oppslag på aviser på mobilen da.

Jeg synes språket vårt er blitt mer preget av " seksualisert/vold". Selv når seksualisert/vold ikke er tema for samtalen man lytter til. Jeg er så gammel at jeg husker debatter om blant annet musikk. Da om musikken skulle tale til hodet eller " mellomgulvet" som de den gang uttrykte det i debatter på TV. Musikk handler jo mye om følelser? Eller hva synes dere? Et kunstuttrykk må kanskje romme absolutt ALT på samme måte som forskning og kunnskap? Men kanskje er det annerledes når man deltar selv?

Det var også debatt om hva som kunne vises på film. For å bruke medisinsk leksikon. Menns kjønnsdelene skulle ikke fremstilles på film i " bevegelse".

Samtidig var det debatter om undertrykkelse. Å undertrykke noen er jo helt uønsket og ulovlig.

Hva jeg opplever i språket tror jeg skjer i oversettelser fra andre språk kanskje. Men selvsagt språket er i utvikling hele tida. Det er jo språkteiretikere som mener det er vi alle hver enkelt av oss som er de beste " språkrøktere".Vi har kanskje ikke ressurser nok til sånne fag? På lærersteder mener jeg?

Men å undertrykke noen tror jeg er det mest farlige. Og ulovlig.

Anonymkode: ccf2f...aa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Min hensikt er IKKE å peke på noen grupper som " bruker språket feil" eller starte eller henge meg på noen bølge av mer undertrykkelse eller uthenging som allerede finnes i vår verden. Kanskje er det bare meg selv som ikke selv har sørget for bedre eller mer " innput" eller " språklig påfyll av kunnskap om språk" Jeg er veldig ening i at det å bruke språket som hver enkelt av oss hele tiden gjør er den beste "læringsanstalt" noe menneske kan få. Allikevel er det jo et faktum at språkfag er blitt veldig nedprioritert.  Men hadde økt satsing fra samfunnet gjort noe bedre for vår løsning av problemer????

Anonymkode: ccf2f...aa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg mener ikke noe annet enn at vi sikkert alle har en vei å gå her når det gjelder språket.

Anonymkode: ccf2f...aa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den største endringen er den konstante bruken av halv- eller hel-engelske uttrykk.  Enten uten å oversette ("naile", "joine", "likes" etc.) eller direkte oversatt - det er ikke nødvendig å bruke "suksessfull" hele tiden, "vellykket" er nøyaktig like langt.  Noen ganger virker det veldig rart at de har funnet kroppen til en eller annen, det høres ut som vedkommende bare hadde mistet den eller glemt den et sted.  For noen år siden fant man liket av en død person. Et annet eksempel: Man gikk ned i vekt, man mistet den ikke. 

Fordi så mye oversettes fra engelsk i all hast, brukes hans / hennes (his / her) også der det på norsk heter sin. "Han drepte moren hennes" er faktisk ikke det samme som "han drepte moren sin" på norsk.

Osv. i det uendelige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Enig med @laban. Det er mye direkte oversatt engelsk ute og går.  "På en daglig basis" f.eks.

Merker at det er fristende å bruke engelske uttrykk selv noen ganger, men prøver å la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo der tror jeg du er inne på hva som faktisk skjer rundt oss.

Men jeg tenker også slik at hva jeg tar opp her nok også har sammenheng med at jeg føler meg ikke så lite syk og sjaber om dagen og skal konsultere lege i løpet av dagen.

Samtidig har det kanskje min opplevelse sammenheng med at politikerene nok ikke " frir" til oss som frekventerer DOL  sine sider overhodet. De " frir" vel først og fremst til andre med makt og innflytelse i det norske samfunn og kanskje ønske også om å påvirke kontakten vår alles i utlandet. De ønsker å fri til pengeflytterene og mennesker med store ressurser og mener vel at det er Norge helt avheng av. Det er de som er de store skattebetalere som teller.  Kanskje ikke rart spesielt politikerspråket er ugjennomtrengelig for mange av oss " vanlige".

Men hvem slår an tonen i språket? Er det ikke politikere?

Anonymkode: ccf2f...aa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvem slår an tonen i språket? Er det ikke politikere?

Nja - jeg tror alle typer media har stor innflytelse.  Dermed vil jo politikere og andre som ofte opptrer i media, være med i påvirkningen.  Sammen med f.eks. bloggere og andre trendsettere og influencere, for å si det på nynorsk.

"Influencer" høres ut til å ha med influensa å gjøre.  De besmitter i hvert fall ungdommens språk.  Jeg kommer aldri til å bruke det ordet i seriøse sammenhenger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ugjennomtrengelig politikerspråk har nok også mye å si. De frir vel helst til de ressursterke grupper av befolkningen som kanskje kan hjelpe dem i sine mål. Og dette gjør de på sin språklig spesielle måte. De ønsker å selge laksen til utlandet og bedre samarbeidsklimaet i verden og har sikkert så mange agendaer enn oss som frekventerer DOL sine sider. Våre stemmer teller ikke særlig. At jeg tar opp dette har nok å gjøre med at jeg føler meg spesielt syk og sjaber i dag men skal til lege senere i dag til konsultasjon. 

Jeg tror dere er inne på hva som faktisk skjer. Jeg prøver også å la det engelske ligge der det ikke hører hjemme men merker i mitt hode at jeg automatisk får mye simultantanker inne i hodet spesielt i stressfylte situasjoner. 

Anonymkode: ccf2f...aa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo der tror jeg du er inne på hva som faktisk skjer rundt oss.

Men jeg tenker også slik at hva jeg tar opp her nok også har sammenheng med at jeg føler meg ikke så lite syk og sjaber om dagen og skal konsultere lege i løpet av dagen.

Samtidig har det kanskje min opplevelse sammenheng med at politikerene nok ikke " frir" til oss som frekventerer DOL  sine sider overhodet. De " frir" vel først og fremst til andre med makt og innflytelse i det norske samfunn og kanskje ønske også om å påvirke kontakten vår alles i utlandet. De ønsker å fri til pengeflytterene og mennesker med store ressurser og mener vel at det er Norge helt avheng av. Det er de som er de store skattebetalere som teller.  Kanskje ikke rart spesielt politikerspråket er ugjennomtrengelig for mange av oss " vanlige".

Men hvem slår an tonen i språket? Er det ikke politikere?

Anonymkode: ccf2f...aa8

Nei, jeg tror ungdommer og unge voksne slår an tonen i språket. Politikerne prøver å fri til folk flest for å få stemmer, men forsøkene på å være folkelige slår ikke alltid like heldig ut.

Når de er ugjennomtrengelige handler det nok om at de har utviklet et "yrkesspråk" som handler mye om å ikke si noe feil. Stakkars Jagland ble f.eks kjørt helt i grøfta av media pga et litt for konkret og lite gjennomtenkt utsagn (36.9). Han hadde ikke nok Trump i seg til å profittere på mediekjøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forstår Jagland godt i dag. Hadde jeg levet i fantasien ville jeg sagt jeg skal til legen i dag med en lammende sjokolade , bjørkepollen og media og mikrofon- allergi. Føler meg faktisk ganske sjaber men tror det har noe med infeksjon å gjøre også. Godt jeg har fått en time. Kanskje får jeg salve eller tabletter eller iallefall en henvisning til røntgen. Psykisk syke har visst lett for å bare sulle omkring i sin egen verden og ikke ta tak i kroppens faresignaler. Men ingenting er gratis. Mange føler seg  helt tvunget til å økonomisere og eller gå på akkord med til og med sin egen og de nærmestes helse tror jeg så dessverre .

Veldig sjelden man hører noen politikere si noe "tett "synes jeg. Klarer ikke å memorere noe i min levetid faktisk. 

Anonymkode: ccf2f...aa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...