Gå til innhold

Smerter i 3 av 4 uker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. 

Kvinne. 35 år. Ingen barn. Bruker ikke prevensjon. Lungeemboli etter p-pillebruk. Barneønske i fremtiden. To myomer som jeg har brukt Esmya mot, fungerte supert, men dessverre fikk jeg ikke ta de mer før det er undersøkt nærmere angående leversviktundersøkelsen og mulig jeg heller ikke da får bruke de, da jeg allerede har hatt tre kurer på den. 

Stabile menstruasjoner før jeg tok esmya. 

Sluttet på esmya i desember ca. Tok litt tid før jeg fikk mensen tilbake. De to siste menstruasjonene har vært grusomme, og nå er det på an igjen. Allerede to uker før mensen kommer, så kommer magesmertene. Jeg får småblødninger hele veien, før mensen kommer for fullt og jeg må bruke cyklocapron et par dager for å ikke blø så mye når det først setter igang. Så varer den en ukes tid, og jeg får bare fri en liten uke, før smertene er igang igjen. 

Jeg er helt fortvilet. Sikkert fordi nå er jeg i starten av en ny lang runde med smerter. Eneste som hjelper litt er varmeflaske på magen. 

Har prøvd å få time hos gynekolog men fikk ikke time før i slutten av mai, og nå føles det uutholdelig å vente så lenge. Jeg vet at smertene går over om et par, tre uker, men så er det bare en liten "hvil" før det er tilbake. 

Har du noen tanker? Myomene ble mindre ved bruk av esmya. Og det var en drøm å slippe mensen. Ingen smerter. Kun litt nattesvette, men det kunne jeg fint levd med. 

Har ikke prøvd spiral, men er det eneste mulighet? Det sies at man må være tålmodig, men hvis jeg i verste fall må gå sammenhengene med smerter i ett år pga spiralen så blir jeg usikker. Vet om flere som blør mer og oftere. 

Anonymkode: 9fec9...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ja, Esmya er midlertidig trukket fra markedet til man vet mer om evt skadelige bivirkninger. Det er mulig at du i tillegg til muskelknuter har endometriose eller adenomyose hvor livmorslimhinnen finnes på ‘avveier’ i bukhulen eller i muskellaget i livmoren. Det er godartede forhold, men som kan gi smerter som du beskriver. Det kan ofte finnes samtidig med muskelknuter.

Hvilke muligheter har du når man må ta hensyn til at du ikke kan bruke p-pille på grunn av blodpropp i lungen? Du kan bruke hormonbehandling med gestagen som ikke øker risiko for blodpropp. Hormonspiral er en mulighet, den kan brukes også av de som ikke har vært gravide. Man kan forsøke å stoppe menstruasjonene med gestagenet Provera (10 mg x3). Det fås om sprøyte som settes hver 3.måned, men det kan gå veldig lang tid til det igjen er ute av kroppen, opp til ett år.

Er det ikke mulig å få time hos gynekologen fremskyndet, i og med at du er så plaget?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar. 

Hvis det er endometriose vil det hjelpe å operere da? Er det en stor operasjon? Gynekologen har ikke sagt noe om at jeg har det. I tillegg er jeg slank og ikke økt behåring. Men kan kanskje kun sees om en tar kikkhullsoperasjon? 

Hormonspiral: ville du prøvd det i min situasjon? 

Anonymkode: 9fec9...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Endometriose kan stort sett bare diagnostiseres ved kikkhullsoperasjon (laparoskopi). Man prøver da  å fjerne mest mulig av endometriose, men det er nesten alltid aktuelt med etterbehandling med hormoner. Adenomyose ses best ved MR, men noen ganger kan man se det ved ultralyd også. Det kan ikke fjernes ved operasjon uten at hele livmoren fjernes.

Hormonspiral er vel det beste for deg?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar. 

Tenker du det beste kunne vært kikkhullsoperasjon og deretter spiral? 

Anonymkode: 9fec9...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...